تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

ترکیه سفرای ۹ کشور غربی را احضار کرد

چند کشور غربی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا پنج روز پیش، در پی اهانت و سوزاندن قرآن کریم در سه کشور اروپایی به اتباع خود در ترکیه درباره وقوع حملات احتمالی علیه آنها در واکنش به این اقدام موهن هشدار دادند
کد خبر: ۵۶۹۱۷

ترکیه سفرای ۹ کشور غربی را احضار کرد

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ وزارت امورخارجه ترکیه سفرای ۹ کشور غربی که کنسولگری خود را در استانبول به بهانه تهدیدات تروریستی تعطیل کرده بودند، احضار کرد.

 تارنمای خبر۷ ترکیه پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه نوشت، سفرای بلژیک، هلند، آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئیس که طی چند روز اخیر کنسولگری خود در استانبول را به دلایل امنیتی تعطیل کرده بودند، به وزارت امورخارجه ترکیه احضار شدند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در واکنش به اقدام برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا برای تعطیلی کنسولگری‌های خود در استانبول، این اقدام را «جنگ روانی» علیه کشورش خواند و گفت: آمریکا و غرب نمی‌خواهند ما در منطقه آزاد و مستقل باشیم.

وی با بیان این که ترکیه می‌داند که چه کسی سازمان‌های تروریستی را حمایت می‌کند، افزود: آمریکا و غرب حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است، حمایت کرده و پول، امکانات و منابع انسانی در اختیار این گروه تروریستی قرار می‌دهد که رویای ایجاد کشوری تروریستی را رها نکرده است.

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه نیز درباره هشدار برخی کشورها برای سفر به ترکیه و تعطیل کردن مراکز دیپلماتیک و کنسولگری برخی دول غربی در استانبول را "اقدامی در راستای آسیب زدن به اعتبار ترکیه" بیان کرد.

عمر چلیک سخنگوی حاکم حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در واکنش به بسته شدن کنسولگری انگلیس، هلند، فرانسه، بلژیک، آلمان و سوئیس در ترکیه گفت: طرف‌های غربی از وضعیت امنیتی ترکیه ابراز نگرانی کرده و اقدام به این کار کرده‌اند در حالی که اظهارات و اقدامات آنها غیرمسئولانه و غیرقابل قبول است.

وی ترکیه را کشوری امن و کشورهای غربی مدعی را که محل فعالیت گروه‌های سیاسی ضدمهاجران و اسلام‌ستیز است، کشورهای ناامن خواند و افزود: فعالیت گروه‌‎های ضدمهاجران و اسلام‌ستیز، دموکراسی کشورهای غربی را به چالش کشیده و در سایه سکوت دولت‌های این کشورها، کتاب مقدس مسلمانان مورد جسارت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، راسموس پالودان سیاستمدار راست افراطی دانمارکی - سوئدی اول بهمن ماه نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تحت حفاظت پلیس و با مجوز مقامات این کشور سوزاند.

او جمعه گذشته نیز پس از اقامه نماز جمعه در منطقه‌ای در کپنهاگ دانمارک در مقابل مسجد جامعه اسلامی این شهر بار دیگر به ساحت مقدس قرآن اهانت کرد.

ادوین واگنسولد رهبر هلندی گروه راست افراطی موسوم به «اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب» نیز روز دوشنبه سوم بهمن یک نسخه از قرآن کریم کتاب مقدس مسلمان را در هلند آتش زد.

چند کشور غربی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا پنج روز پیش، در پی اهانت و سوزاندن قرآن کریم در سه کشور اروپایی به اتباع خود در ترکیه درباره وقوع حملات احتمالی علیه آنها در واکنش به این اقدام موهن هشدار دادند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز