تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

پمپئو: چین «تهدید بزرگ‌تر» از روسیه است

پمپئو خاطرنشان کرد: «شی جین پینگ موجودی متفاوت است. جهان از نظر اقتصادی به او وابسته است.»
کد خبر: ۵۶۹۳۱

پمپئو: چین «تهدید بزرگ‌تر» از روسیه است

به گزارش معاصر به نقل از خبرگزاری مهر، وزیرخارجه سابق آمریکا ،چین را «تهدید بزرگ‌تر» از روسیه عنوان کرد.

 مایک پمپئو، وزیرخارجه سابق آمریکا، چین را «تهدید بزرگ‌تر» از روسیه می‌داند. به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، شیء جین پینگ به دنبال تسلط اقتصادی و سیاسی در هر گوشه از جهان است.

 «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفتگو با اسکای نیوز با انتقاد از کشور چین، گفت: «چین تهدیدی بزرگ‌تر از روسیه برای جهان است.»

به گفته پمپئو، چین و رئیس جمهور آن شیء جین پینگ به دنبال سلطه اقتصادی و سیاسی در هر گوشه از جهان است، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیچ توهمی در مورد ظرفیت خود برای تسلط بر جهان ندارد.

پمپئو خاطرنشان کرد: «شی جین پینگ موجودی متفاوت است. جهان از نظر اقتصادی به او وابسته است.»

هنگامی که از پمپئو پرسیده شد که راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکره برای مناقشه اوکراین چگونه خواهد بود، پمپئو بر ضرورت افزایش عرضه تسلیحات به اوکراین تاکید کرد تا مردم اوکراین در موقعیتی قرار گیرند که رئیس جمهور پوتین از ضعف مذاکره را بپذیرد.

براساس سند استراتژی امنیت ملی ۲۰۲۲ ایالات متحده، کشور چین چالش اصلی سیاست خارجی آمریکاست و روسیه یک تهدید حاد برای واشنگتن است. به گفته لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، چین «تنها رقیبی است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم به طور فزاینده‌ای قدرت انجام این کار را دارد.»

پیش از این، شبکه «ان‌بی‌سی» اعلام کرده بود که به سندی دست یافته که نشان می‌دهد «ژنرال مایک مینی‌هان»، از افسران ارشد نیروی هوایی آمریکا، یادداشتی برای زیردستان خود ارسال کرده که نشان می‌دهد آمریکا طی دو سال آینده وارد جنگ با چین خواهد شد.

ژنرال مایک مینی‌هان در این یادداشت به فرماندهان نیروی هوایی آمریکا هشدار می‌دهد که امیدوارم اشتباه کنم، ولی برداشتم این است که ما سال ۲۰۲۵ وارد جنگ خواهیم شد.وی مدعی شده که «چین با سو استفاده از فضای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آمریکا، به تایوان حمله و کنترل این منطقه را به دست خواهد گرفت» و به همین علت «تا ماه فوریه (۲۰۲۳)، باید اقدامات گسترده برای آماده‌سازی مقابله با ارتش چین، انجام شود.»

به نوشته ان‌بی‌سی، فرماندهی نیروی هوایی آمریکا اصالت این یادداشت را تأیید و دراین‌باره اعلام کرد که دستورات ژنرال مایک مینی‌هان مربوط به پارسال و به منظور آماده‌سازی برای درگیری‌های آینده در صورت شکست سیاست‌های کنترل‌کننده (چین) است.

پیش از این نشریه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد کارشناسان دفاعی آمریکا با استناد به شبیه‌سازی حمله چین به تایوان مدعی هستند که این جزیره می‌تواند این حمله را دفع کند، اما بخش عظیمی از نیروی دریایی و هوایی آمریکا نابود خواهد شد.

این کارشناسان پس از انجام این شبیه‌سازی بر این باور هستند که تایوان قادر خواهد بود حمله چین را دفع کند، اما چین بخشی عظیمی از ناوگان دریایی آمریکا و ژاپن را غرق می‌کند. «مارک کانشیان»، مشاور ارشد اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، این کارشناسان ۲۲ مرتبه این شبیه‌سازی را انجام دادند و در ۱۸ مورد آن، موشک‌های چین قادر بودند بخش قابل‌توجهی از کشتی‌های ژاپن و آمریکا را غرق و صدها جنگنده را منهدم کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز