تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

ارائه پهپادهای نظامی آمریکا به اوکراین با قیمت یک دلار

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳.۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.
کد خبر: ۵۶۹۸۳

ارائه پهپادهای نظامی آمریکا به اوکراین با قیمت یک دلار

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ شرکت جنرال اتمیکس آمریکا پیشنهاد داده است که دو پهپاد نظامی را به قیمت «نمادین» یک دلار به اوکراین ارائه دهد.

 " بیزینس اینسایدر " این شرکت همچنین پیشنهاد کرد هزینه "آموزش اولین خلبانان و خدمه نگه داری اوکراینی این پهپادها" را بر عهده خواهد گرفت.

لیندن بلو، مدیر اجرایی جنرال اتمیکس، در بیانیه‌ای گفت که این شرکت بیش از یک هزار فروند پهپاد را در ۳۰ سال گذشته تحویل داده است.

وی افزود: ما آماده‌ایم دو فروند پهپاد آموزشی خود، به علاوه ایستگاه کنترل زمینی و سایر تجهیزات مورد نیاز را به قیمت نمادین ۱ دلار به اوکراین تحویل دهیم.

به گزارش ایرنا, از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳.۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است.

از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای "فونیکس گوست" را در اختیار اوکراین قرار داده است. این پهپادها قابلیت‌های مشابهی با نوع"سویچ بلید" دارند اما آمریکا آن‌ها را با توجه به خواسته‌های اوکراین طراحی و تولید کرده است.

همچنین تاکنون، آمریکا بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین به اوکراین تحویل داده است. موشک‌های جاولین یک نوع موشک قابل حمل و هدایت شونده ضد تانک هستند که می‌توانند توسط سربازان حمل شده یا بر روی یک خودروی زرهی نصب شوند.

واشنگتن بیش از یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر که یک سامانه موشکی ضدهوایی است را به اوکراین تحویل داده است. علاوه بر این موشک‌ها، پنتاگون تعداد نامشخصی سامانه موشکی هدایت شونده لیزری و سامانه‌های هوایی کنترل از راه دور پوما، ۱۷ هزار رادار ضد توپخانه، ۴ رادار ضد خمپاره و ۲رادار نظارت هوایی را به اوکراین ارسال کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بارها اعلام کرده است ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد روسیه برای حملات ادامه‌دار با پهپادها برنامه‌ریزی می‌کند. شاید هدف این کار خسته کردن مردم، فرسوده کردن دفاع ضدهوایی و هدر دادن انرژی ماست.

رسانه‌های اوکراینی ادعا کردند که روسیه در نخستین ساعات سال نو ۲۰۲۳ حملات هوایی و پهپادی خود را علیه زیرساخت‌های اوکراین را ادامه داد.

رییس پلیس کی‌یف نیز در پیامی در تلگرام، تصویری از بقایای یک پهپاد منتشر کرد که روی آن دست‌خط تبریک سال نو به زبان روسی دیده می‌شد.

زلنسکی نیز با تکرار ادعاها درباره حملات پهپادی روسیه اظهار کرد: نیروهای اوکراینی در نخستین شب سال نو ۴۵ پهپاد را مورد هدف قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. نیروهای روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) طی فرمانی از سوی پوتین موسوم به «عملیات ویژه» به اوکراین حمله کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز