تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مردم ما همواره در خصوص مسایل کشور دغدغه‌مند هستند

باید سیاست‌های عملیاتی و مصوباتی مانند حوزه حجاب را پیگیری کنیم و اگر ببینیم که اثربخش نیستند، مصوبات جدید بیاوریم.
کد خبر: ۵۷۰۷۲

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید سیاست‌های عملیاتی و مصوباتی مانند حوزه حجاب را پیگیری کنیم و اگر ببینیم که اثربخش نیستند، مصوبات جدید بیاوریم؛ باید واقعیت‌های میدان را بشناسیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دبیرخانه چابک و عملیاتی باشد نه اینکه خودش به میدان آید. این شورا مصوبات و سیاست‌های عملیاتی را پیگیری کرده و اثربخشی آن‌ها را بررسی می‌کند.

 خسروپناه گفت: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری عملیاتی است که این به معنای قرارگاه و هدایتگری است و در این میان، علاوه بر هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی، به هدایتگری تشکل‌های مردمی هم نیاز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دومین روز نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: مردم ما همواره در خصوص مسایل و موضوعات کشور دغدغه‌مند هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر نوع مواجهه کشور با موضوعات و حوادث کشور و برخورد با این حوادث، ۱۱ دوگانه را مطرح فرمودند که مواجهه فعال و منفعل و همچنین مواجهه ابتکاری و عکس العملی، از جمله این موارد بود. در مواجهه عکس العملی، دشمن، ما را در میدان دعوای موضوعاتی مانند حجاب می‌اندازد، اما در مواجهه ابتکاری با بررسی عمل می‌کنند.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به موارد دیگر مواجهه بیان کرد: مواجهه مأیوسانه و امیدوارانه، مواجهه دوگانه ترس و دلیری، مواجهه سهل انگارانه، تهدید و فرصت را با هم دیدن، بهره‌گیری و عدم بهره‌گیری از تجربه‌ها و همچنین شناخت و نشناختن واقعیت‌های میدان، از این مواجهات دوگانه هستند.

وی ادامه داد: اگر مأیوس شویم، به دشمن فرصت بیشتری داده‌ایم؛ شخصا در اغتشاشات اخیر حدود ۱۵۰ ساعت با جوانان اغتشاشگر گفتگو داشتم، سالهاست که به‌طور مرتب به چند دبیرستان می‌روم و در جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان شرکت می‌کنم.

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: اینکه چند سال است اردوهای دانشجویی ما تعطیل شده است، اتفاق خوبی نیست. فقدان سفر به شهرهای دیگر برای گفتمان با اساتید درس انقلاب اسلامی احساس می‌شود که قبلا بود و حالا رها شده است، باید گفت در این زمینه بحث بودجه مطرح نیست و هر مدیری که به بهانه بودجه، کار فرهنگی را تعطیل کند، دارای ضعف است.

وی اظهار کرد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای مصوبات زیادی هستیم که معطل مانده‌اند و هیچ کس نمی‌پرسد که این مصوبات را به کجا باید برد. باید علم و عالِمان و دستاوردهای فرهنگی را تکریم کنیم نه اینکه به فکر تشریفات و تبریک برای انتصابات باشیم، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری عملیاتی است که این به معنای قرارگاه و هدایتگری است و در این میان، علاوه بر هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی، به هدایتگری تشکل‌های مردمی هم نیاز است و سیاست‌گذاری کلان هم از سوی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید سیاست‌های عملیاتی و مصوباتی مانند حوزه حجاب را پیگیری کنیم و اگر ببینیم که اثربخش نیستند، مصوبات جدید بیاوریم؛ باید واقعیت‌های میدان را بشناسیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دبیرخانه چابک و عملیاتی باشد نه اینکه خودش به میدان آید. این شورا مصوبات و سیاست‌های عملیاتی را پیگیری کرده و اثربخشی آن‌ها را بررسی می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوگانه دیگر در مواجهه با اتفاقات، آن است که گاهی در حوادث شاد و گاهی غمگین می‌شویم، لذا باید کنترل احساسات داشته باشیم اما برخی این را ندارند.

وی افزود: در برابر حوادث مختلف نباید خودمان با خودمان بجنگیم بلکه باید با دشمن اصلی به مبارزه بپردازیم و باید در خصوص مباحثی مانند حجاب و عفاف، دستگاه های ما هم‌افزایی داشته باشند و از موازی کاری و مدیریت دوگانه پرهیز شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برابر حوادث، مواجهه فعال، ابتکاری، شجاعانه، امیدوارانه، حرکت با تدبیر، تهدید و فرصت را با هم دیدن، شناخت واقعیت‌های میدان، کنترل احساسات، بهره‌گیری از تجربیات و به جبهه خودی نپریدن، مجموعاً هویت جمعی را تشکیل می‌دهند و وقتی این هویت جمعی تشکیل شد، با مقوله‌ها بهتر می‌توانیم مواجه شویم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز