تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

پس لرزه های بالون چینی در آمریکا و ممنوعیت عبور کشتی‌ها در منطقه سقوط

منطقه امنیتی ۱۰ مایل دریایی مانع از ورود کشتی‌ها بدون مجوز گارد ساحلی می‌شود و هدف آن محافظت از مردم در برابر خطرات احتمالی مرتبط با قطعات این بالون است. ممنوعیت رفت و آمد کشتی ها تا ۱۸ فوریه ادامه دارد.
کد خبر: ۵۷۲۲۹

پس لرزه های بالون چینی در آمریکا و ممنوعیت عبور کشتی‌ها در منطقه سقوط

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ پس لرزه های بالون چینی در آمریکا همچنان ادامه دارد و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می گوید منطقه امنیتی موقت در آب های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

منطقه امنیتی ۱۰ مایل دریایی مانع از ورود کشتی‌ها بدون مجوز گارد ساحلی می‌شود و هدف آن محافظت از مردم در برابر خطرات احتمالی مرتبط با قطعات این بالون است. ممنوعیت رفت و آمد کشتی ها تا ۱۸ فوریه ادامه دارد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: گزینه‌های بازیابی شامل جمع آوری همه قطعات و هر گونه مواد با ارزش اطلاعاتی است.

این مقام نظامی آمریکایی گفت که چندین کشتی نیروی دریایی و گارد ساحلی از روز شنبه در منطقه حضور یافته اند تا "یک محیط امنیتی ایجاد کنند.این کار برای اطمینان از ایمنی غیرنظامیان و جلوگیری از خطر آفرینی قطعات این بالون است."

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین اعلام کرد که ارتش آمریکا در پی دستور او، این بالون را با موفقیت سرنگون کرده است.

بایدن عصر شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که که روز چهارشنبه خواستار سرنگونی بالون چینی از سوی پنتاگون شده بود اما به او توصیه شده که صبر کند تا بالون بر فراز آبها سرنگون شود.

رئیس جمهور آمریکا با تبریک سرنگونی این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ گفت: به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت آن را نابود کند. پنتاگون معتقد بود برای اینکه کسی آسیب نبیند، بالن را بر فراز آبهای سرزمینی هدف قرار دهند.

اما بایدن از پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این حادثه چه تاثیری بر روابط آمریکا با چین می گذارد، خودداری و جمع خبرنگاران را بدون پاسخ به این سوال ترک کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همزمان با این بحران در گزارشی نوشت: قبل از کشف یک بالون چینی بر فراز آمریکا، مقامات آمریکایی در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرده بودند که یک قدرت رقیب ممکن است از فناوری پیشرفته برای نظارت بر تاسیسات نظامی آمریکا استفاده کرده باشد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: به گفته مقامات آمریکایی، گزارش محرمانه ماه گذشته به کنگره، به حداقل دو مورد از نظارت هوایی یک کشور از تاسیسات نظامی آمریکا با فناوری ناشناخته پیشرفته اشاره می کند.

در حالی که این گزارش این رویدادها را به هیچ کشوری نسبت نداده است، دو مقام آمریکایی آگاه به این گزارش ادعا کرده اند که این اقدامات احتمالاً توسط چین انجام شده است.

این گزارش بر آنچه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن را رویت شئی ناشناس هوایی در چند حادثه نظارتی می‌نامند، متمرکز شده است. برخی از این حوادث مربوط به رویت بالون ها و برخی دیگر مربوط به پهپادهای کوادکوپتر است.

مقامات دفاعی آمریکا بر این باورند که چین برای درک بهتر چگونگی آموزش خلبانان آمریکایی و انجام عملیات نظامی پیچیده توسط آمریکا، بر پایگاه‌ها و رزمایش های نظامی نظارت می کند.

مقامات گفتند که مکان هایی که در آنها نظارت غیرمعمول صورت گرفته شامل یک پایگاه نظامی در خاک آمریکا و یک پایگاه این کشور در خارج است.

از سال ۲۰۲۱، پنتاگون ۳۶۶ مورد را بررسی کرده که در ابتدا قابل توضیح نبوده و ۱۶۳ مورد از آنها شامل رویت بالون بوده است. به گفته یک مقام آمریکایی، تعداد انگشت شماری از این حوادث شامل بالون های نظارتی پیشرفته بوده است، اما هیچ یک از آنها بطور مداوم پایگاه های نظامی آمریکا را شناسایی نمی کردند.

تحلیلگران سیاسی، چشم‌انداز شرایط حاکم را پس از ورود و انهدام بالون چینی، نه فقط بر تشدید تنش‌های داخلی در آمریکا، بلکه گسترش بحران‌های سیاسی و نظامی در عرصه بین‌المللی نیز تعبیر کنند.

برای مثال در عرصه داخلی آمریکا، می‌توان به واکنش جمعی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان اشاره داشت که دولت و شخص بایدن را سیبل حملات لفظی خود قرار داده و مشروعیت دولت وی را زیر سوال برده‌اند.

در همین ارتباط جو ویلسن نماینده جمهوریخواه عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید دارد که بایدن و کامالا هریس معاون او باید استعفا دهند و یک کمیته فرعی در مجلس سنای آمریکا نیز از رئیس جمهور آمریکا خواسته است در مورد ورود بالون چینی به حریم هوایی ایالات متحده که امنیت ملی این کشور را به چالش کشیده، توضیح دهد.

در عرصه بین‌المللی نیز هرچند بایدن مدعی است که آمریکا به دنبال جنگ سرد و یا تشکیل ائتلافی در برابر چین نیست و هیچ نیتی برای درگیری با پکن ندارد، اما تحرکات ایالات متحده در شرق آسیا و به دنبال آن تقویت جبهه جنگ نبابتی که در اوکراین با کمک غرب علیه روسیه دنبال می‌کند، از نظر تحلیلگران دور نمانده و چشم‌انداز دیگری ترسیم می‌کند.

چشم‌اندازی که در پس زمینه آن سخنان اخیر ویلیام برنز (بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دانشگاه جورج تاون واشنگتن قابل تامل است؛ زمانی که وی چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا می‌نامد و مدعی است که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

شاید از همین رو است که تحلیلگران نسبت به تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در سال جاری میلادی هشدار می‌دهند و نگران سایه شوم بالون چینی هستند که روابط شکننده دو کشور را تیره‌تر از گذشته کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز