تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

واکنش خودروسازان به مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا

بهمن‌موتور و ايران‌خودرو به صورت شفاف مواضع خود عليه مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرده‌اند و سايپا نيز با صدور اطلاعيه‌اي عنوان کرده است که اثر اين مصوبه بر شرکت را به اطلاع سهامداران مي‌رساند
کد خبر: ۵۷۲۵۷

واکنش خودروسازان به مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا

 

دستورالعمل شوراي رقابت با واکنش‌هاي جدي از سوي خودروسازان مواجه شد. بهمن‌موتور و ايران‌خودرو به صورت شفاف مواضع خود عليه مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرده‌اند و سايپا نيز با صدور اطلاعيه‌اي عنوان کرده است که اثر اين مصوبه بر شرکت را به اطلاع سهامداران مي‌رساند، به طوري که شوراي رقابت دستورالعملي را که روز يازدهم بهمن‌ماه تصويب کرده بود منتشر کرد.

بر اساس اين دستورالعمل عرضه خودرو در بورس کالا به‌طور کلي از فهرست شيوه‌هاي فروش خودرو سواري حذف شده است که اين خبر نه تنها موجب ريزش بازار سهام شد بلکه واکنش فعالان و اهالي بازار سرمايه را به دنبال داشت. حتي يک عضو شوراي رقابت هم عليه اين دستورالعمل اعلام موضع کرد. مهدي طغياني ،عضو ناظر مجلس در شوراي رقابت گفته است: اعضاي ناظر مجلس در شوراي رقابت مخالف شديد مصوبه اين شورا در خصوص دستورالعمل عرضه خودرو بوده و مباني اين تصميم را قابل قبول نمي‌دانند و مباني نظري اين مصوبه محل ايراد است و بايد درباره چگونگي اعمال اصلاحات يا اعتراض نسبت به اين مصوبه، قانون را اصلاح يا استفساريه دهيم؛ بايد قانون مربوط به شوراي رقابت در مجلس اصلاح شود.

سکوت سازمان بورس

با اين حال اما روز گذشته هيچ‌گونه واکنشي از سوي سازمان بورس ديده نشده است. تنها رئيس سازمان بورس اعلام کرده است که عرضه خودرو در بورس کالا را به علت حمايت از حقوق سهامداران و خروج صنعت خودرو از زيان‌دهي پيگيري مي‌کنيم. در همين حال روز گذشته حميدرضا دانش‌کاظمي، عضو شوراي عالي بورس با اشاره به دستورالعمل شوراي عالي رقابت در مورد تنظيم بازار خودرو اظهار کرد: قرار است شوراي عالي بورس روز سه‌شنبه ساعت 14 جلسه‌اي داشته باشد و احتمالا اين موضوع در اين جلسه مطرح خواهد شد البته موضع شوراي عالي بورس مانند قبل مشخص و شفاف است، اين شورا بر اين باور است که نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا بايد ادامه يابد بلکه همه محصولات و نه فقط 7 درصد محصولات بايد در بورس عرضه شود که با اين حال اما دو نکته در اين ميان خودنمايي مي‌کند؛ نخست انفعال سازمان بورس و وزارت اقتصادي به عنوان متوليان بازار سرمايه و مدافعان منافع سهامداران و ناشران و ديگري عدم تشکيل جلسه فوري شوراي عالي بورس براي بررسي دستورالعمل جديد شوراي رقابت.

واکنش خودروسازان

به هر روي اما ديروز خودروسازان براي حمايت از منافع خود و سهامداران، وارد ميدان شدند و نسبت به دستوالعمل جديد واکنش نشان دادند.

بهمن‌موتور اطلاعيه صادر کرد

گروه بهمن اعلام کرد دستورالعمل شوراي رقابت را نپذيرفته و در اطلاعيه‌اي عنوان کرد: شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافي ساير قوانين جاري کشور درخصوص کالاهاي پذيرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پيگيري موضوع را از طريق مجاري قانوني دارد که در ادامه اين اطلاعيه آمده است: «ضمنا برنامه فروش سال 1401 شرکت فرعي بهمن موتور از طريق بورس کالا و ساير روش‌ها صورت پذيرفته است و اين مصوبه تاثيري بر عملکرد سالجاري اين شرکت نخواهد داشت.»

اظهارات مديرعامل ايران‌خودرو

در همين حال مديرعامل ايران‌خودرو هم در مجمع اين شرکت نسبت به مصوبه شوراي رقابت واکنش نشان داد و مهدي خطيبي، مديرعامل ايران خودرو گفت: قرار شده است با هماهنگي با ‌بهمن و سايپا اقدام جمعي و نامه‌نگاري حقوقي با شوراي رقابت انجام دهيم و ماجرا را به تجديد نظر ببريم و قيمت‌گذاري دستوري بيش از هر موضوع ديگري شرکت‌هاي خودروساز را آزار داده است و عرضه خودرو در بورس کالا توفيقات زيادي براي ما داشت؛ بيش از 89 درصد خريداران بورس، مصرف‌کننده نهايي هستند؛ ما محصولات را زير قيمت بازار به فروش رسانده‌ايم و در نتيجه از زيان خارج شديم. اگرچه طي روزهاي گذشته زمزمه‌هايي مبني بر تغيير مديرعامل ايران‌خودرو به گوش مي‌رسد اما با اين حال، به نظر مي‌رسد خودروسازان براي مقابله با دستورالعمل شوراي رقابت مصمم و هم‌پيمان شده‌اند. اما آيا آنها مي‌توانند در برابر لابي قوي شوراي رقابت مقاومت کنند که به نظر مي‌رسد مصوبه شوراي رقابت در دولت نيز موافقان و مخالفان زيادي دارد و آرا در اين باره يکپارچه نيست. از سويي رسانه‌هاي دولت عليه مصوبه شوراي رقابت قلم مي‌زنند و از سوي ديگر وزارتخانه‌هاي صمت و اقتصاد در اين باره سکوت پيشه کرده‌اند.

شفاف‌سازي محتاطانه سايپا

به گزارش تجارت‌نيوز، در اين ميان شرکت سايپا نيز موضع محتاطانه‌اي اتخاذ کرده است؛ اين شرکت با صدور اطلاعيه‌اي در کدال اعلام کرد: به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکت‌هاي ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پيرو اخبار منتشر شده در پايگاه خبري شوراي رقابت مبني بر تصويب دستورالعمل تنظيم بازار خودرو سواري به استحضار مي‌رساند آثار و تبعات مالي مفاد مصوبه شوراي رقابت در دست بررسي بوده که در اسرع‌وقت به استحضار سهامداران محترم خواهد رسيد. بديهي است در صورت وقوع هرگونه رويداد با اهميت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکت‌هاي ثبت شده نزد سازمان افشا مي‌شود که در همين حال به منظور بررسي وضعيت شفافيت اطلاعاتي ناشر، نماد معاملاتي سايپا حداکثر تا دوم اسفندماه تعليق شد./ آرمان ملی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز