تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

این کشور‌ها عنوان بالاترین نرخ تورم تا سال ۲۰۲۳ را دارند

کشورهای ونزوئلا، لبنان، سوریه، زیمبابوه، سورینام، آرژانتین، ترکیه و اتیوپی بالاترین نرخ تورم را تا سال ۲۰۲۳ میلادی به‌خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۵۸۴۱۲

این کشور‌ها بالاترین نرخ تورم تا سال ۲۰۲۳ را دارند

به گزارش معاصر به نقل از ایمنا,تورم به‌معنای نرخ افزایش قیمت‌ها در یک دوره زمانی معین است که در همه اقتصادهای جهانی اتفاق می‌افتد. کشورهایی که بالاترین نرخ تورم را دارند، اغلب برای تأمین نیازهای اولیه مانند مواد غذایی، انرژی و پوشاک با مشکل مواجه هستند. این فرآیند طبیعی بر تمام جنبه‌های اقتصاد، از مخارج مصرف‌کننده گرفته تا برنامه‌های دولتی و نرخ سود بانکی تأثیر می‌گذارد. وقتی که نرخ تورم بالاتر از رشد دستمزدها باشد، می‌تواند عوارض شدید اقتصادی ایجاد کند. به بیانی دیگر اگر پول یک کشور، ارزش کمتری داشته باشد و مردم به اندازه کافی درآمد نداشته باشند تا با این تفاوت‌ها کنار بیایند، زنجیره تأمین و تقاضای نیازهای افراد جامعه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است مردم قادر به پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی خود نباشند. در ادامه شما را با کشورهایی که تا سال ۲۰۲۳ بالاترین نرخ تورم را داشته‌اند، آشنا می‌کنیم:

ونزوئلا - ۱,۱۹۸.۰ درصد

ونزوئلا در گذشته به‌دلیل دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان، یکی از بهترین اقتصادهای آمریکای جنوبی را به‌خود اختصاص می‌داد، اما اتکا به نفت، این کشور را در برابر نوسانات قیمت آن آسیب‌پذیر کرد. هنگامی که در سال ۲۰۱۶ قیمت نفت سقوط کرد، اقتصاد این کشور هرگز نتوانست به‌طور کامل بهبود یابد. گاهی اوقات تورم در ونزوئلا آنقدر بد است که به مشتریان گفته می‌شود از کارمندان قیمت کالاها را سوال کنند، زیرا قیمت‌ها به‌سرعت تغییر می‌یابد. این نوع تورم زمانی اتفاق می‌افتد که یک دولت بیش از حد، هزینه و مقدار زیادی پول اضافی را برای پوشش هزینه‌ها چاپ کند.

این کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند

لبنان - ۲۰۱.۰ درصد

اقتصاد لبنان پس از پرداخت نشدن حدود ۳۱ میلیارد دلار اوراق قرضه یورو در ماه مارس ۲۰۲۰ سقوط کرد. اکنون افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی، هزینه‌های آب، انرژی و سایر خدمات، لبنان را در بحران اقتصادی قرار داده است. بانک جهانی، وضعیت مالی لبنان را یکی از بدترین شرایط در تاریخ معاصر توصیف کرده است و این کشور برای بهبود شرایط اقتصادی، اصلاحات زیادی لازم دارد.

این کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند

سوریه - ۱۳۹.۰ درصد

اقتصاد سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی، حدود ۱۲ سال پیش، در پایین‌ترین سطح خود بوده است. در این کشور کمبود شدید سوخت وجود دارد و مردم برای تأمین انرژی صف می‌کشند. قیمت بنزین و گازوئیل در سوریه به شدت افزایش یافته است، به‌طوری که برخی افراد به‌دلیل ناتوانایی در تأمین هزینه‌های حمل‌ونقل، سر کار خود حاضر نمی‌شوند. در این کشور هزینه غذا و سایر اقلام ضروری به‌شدت افزایش یافته است. از آنجا که دستمزدها کفاف هزینه زندگی مردم سوریه را نمی‌دهد، بسیاری از افراد، دو یا سه شغل دارند و برای زندگی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند

سورینام - ۶۳.۳ درصد

اقتصاد سورینام، سرکوب شده است و برای بهبود نرخ تورم، به کمک‌های زیادی نیاز دارد. رشد اقتصاد در سورینام در یک دوره زمانی بالا بود، اما در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ رکود پیدا کرد. این کشور برای کمک به رفع مشکلات خود به آزادی اقتصادی نیاز دارد.

زیمبابوه - ۶۰.۷ درصد

زیمبابوه دارای انبوهی از مشکلات اقتصادی است که منجر به تورم بالا در آن شده است. بسیاری از اقتصاددانان معتقد هستند که توسعه پولی زیمبابوه از رشد اقتصادی آن حمایت نمی‌کند. در این کشور، هزینه‌های زندگی و نرخ تورم بالا است و بسیاری از کارمندان و معلمان برای تأمین هزینه‌های زندگی و درخواست دستمزد بیشتر، دست به اعتصاب زده‌اند.

این کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند

آرژانتین - ۵۱.۲ درصد

آرژانتین مدتی است که از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها رنج می‌برد و هیچ کاری برای بهبود وضعیت اقتصادی آن انجام نشده است. این کشور در سال ۲۰۲۲، سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین با بالاترین نرخ تورم سالانه را در سه دهه اخیر ثبت کرده است. اکنون آرژانتین با افزایش قیمت‌ها و فقدان یک برنامه اقتصادی مدوام از سوی دولت مواجه است.

ترکیه - ۳۶.۱ درصد

مشکلات اقتصادی ترکیه از سال ۲۰۱۳ و زمانی که ارزش پول به‌طور پیوسته کاهش یافت، آغاز شد و اکنون چندین سال است که این وضعیت ادامه دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، اقلام خارجی گران‌تر می‌شود و زمانی که بیشتر کالاها وارد شود، ارز ضعیف، افزایش قیمت‌ها را به‌همراه دارد. بنابراین حقوق افراد، کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و افزایش نرخ تورم، تأثیر منفی در جامعه می‌گذارد.

این کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند

اتیوپی - ۳۳.۰ درصد

اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت آفریقا است و نرخ تورم بالایی دارد. محدودیت‌های تولید محصولات کشاورزی و کاهش مداوم پول محلی، دو عامل مهم در نرخ تورم بالای این کشور محسوب می‌شود. همچنین اتیوپی با تأثیرات همه‌گیری COVID-19 و خشکسالی‌های اخیر مبارزه کرده است. مردم این کشور به سختی پول در می‌آورند و در یک روز کاری خوب، کارگران معمولاً حدود پنج دلار دستمزد می‌گیرند. بسیاری از ساکنان اتیوپی معتقد هستند که به‌غیر از دستمزدها، همه هزینه‌ها در این کشور افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز