تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
جان هربست/ سفیر سابق ایالات‏‏‌متحده در اوکراین

سفر بایدن به کی‌یف لحظه‏‏‌ای درخشان نبود

کد خبر: ۵۸۷۸۲


سفر بایدن به کی‌یف مفید، مثبت و حتی ضروری بود. این سیاست از زمان ظهور تهدید حمله‌‌ گسترده‌‌ روسیه در سال ۲۰۲۱، با سیاست کلی او ارتباط دارد. این سیاست از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی طی بیش از ۳۰سال پیش برای بزرگ‌ترین چالش امنیتی ایالات‌‌‌متحده کافی است. استراتژی سه‌‌‌بخشی بایدن راهبردی درست است: متحدان و شرکا را برای ارائه‌‌ تسلیحات و کمک‌‌‌های دیگر به اوکراین، اعمال تحریم‌‌‌های بزرگ علیه مسکو و تقویت دفاعی ناتو در شرق گرد هم می‌‌‌آورد. با توجه به سنگینی خطر، حتی سیاست مکفی نیز نیازمند مهارت، تلاش زیاد و منابع کافی است.

بی‌‌‌تردید، این سیاست باعث شده است ولادیمیر پوتین ظرف این یک‌سال نتواند اوکراین را تحت سلطه‌‌ خود درآورد.اما این سیاست نه قوی است و نه رویایی و این سفر بازتابی از آن است. یک دولتمرد با طرح واضح تهدیدها علیه منافع حیاتی ایالات‌‌‌متحده، با چالش جنگ پوتین مقابله خواهد کرد: بیانیه‌‌‌ها و اقدامات کرملین نشان می‌دهد که پیروزی روسیه در اوکراین می‌‌‌تواند با تهدید مستقیم برای متحدان ایالات‌‌‌متحده در ناتو -خطری برای امنیت و رفاه ایالات‌‌‌متحده- همراه باشد و در حالی که حسابدار باسیاستی که وعده می‌دهد «تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین می‌‌‌ماند» احساس راحتی می‌کند، اما یک دولتمرد به‌‌‌وضوح اعلام می‌کند که هدف ایالات‌‌‌متحده پیروزی اوکراین یا شکست کرملین است.

چنین توصیف روشنی -که دائم تکرار می‌شود- با اقدامی قاطع برای تحقق آن همراه خواهد بود. این امر به آن معناست که به اوکراین سیستم‌های تسلیحاتی -در این مورد، تانک‌‌‌های فراوان، هواپیماهای جنگنده‌‌ پیشرفته و آتش‌‌‌بارهای دوربرد (تا سیصد کیلومتر)- داده می‌شود که فورا حمله‌‌ مسکو را در نزدیکی باخموت متوقف و سیستم ضد حمله‌‌ قاطع اوکراین را قادر می‌‌‌سازد تا پل زمینی مسکو به کریمه را قطع کند. اما ما از کامالا هریس، معاون رئیس‌‌‌جمهور و سایر مقامات ارشد دولت در کنفرانس امنیتی مونیخ یا از بایدن در کی‌یف چیزی در این راستا نشنیدیم. سفر بایدن به کی‌یف موردتوجه مورخان قرار خواهد گرفت اما لحظه‌ای‌‌ درخشان در شفافیت و رهبری ایالات‌‌‌متحده نیست. بایدن می‌‌‌تواند بهتر عمل کند. بیایید امیدوار باشیم که او چنین خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز