تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
نویسنده مهکامه درودی 

مستند تلویزیونی کامرون

کد خبر: ۵۹۰۴۴

 

جیمز کامرون، فیلمساز سرشناس سینما که این روزها دومین قسمت «آواتار» او در حال رکوردشکنی در جدول گیشه نمایش سینماهاست، در فاصله کارگردانی قسمت‌های چهارم و پنجم این اکشن علمی‌-تخیلی برای قاب کوچک دو مجموعه مستند کارگردانی می‌کند.

این مستندها که برای شبکه نشنال جغرافی ساخته می‌شود، «رازهای زنبورها» و «رازهای پنگوئن‌ها» نام دارند. به گفته نزدیکان به فیلمساز، این دو مجموعه در دل یک‌سری مجموعه قرار دارند که با نام کلی «رازها» تهیه و تولید می‌شوند. جالب آن‌که جیمز کامرون، مدیر تولید این سری فیلم‌ها بوده است.

کار تولید مجموعه رازها از سال ۲۰۲۱ آغاز شد و «رازهای نهنگ‌ها» اولین مستند این مجموعه بود. بعد از این مستند که با استقبال بالایی روبه‌رو شد، دو مستند «رازهای فیل‌ها» و «رازهای اختاپوس‌ها» هم تولید و از تلویزیون پخش شد. با وجود آن‌که این مجموعه مستند بلافاصله از سوی حرفه‌ای‌های دنیای تصویر مورد استقبال قرار گرفت اما حضور کامرون پشت دوربین قسمت‌هایی از آن توجه بسیاری از محافل هنری را به‌خود جلب کرده است.

این فیلمساز در گفت‌وگویی درباره اقدام تازه‌اش می‌گوید: «آنچه مرا به سمت همکاری نزدیک‌تر با این مجموعه انداخت، شیفتگی و کنجکاوی عمیقم نسبت به دنیای طبیعی و حیات وحش است. همیشه دوست داشتم بدانم طبیعت چگونه عمل کرده و به راه خود ادامه می‌دهد. خیلی خوشحالم که علم در حال پاسخ دادن به این پرسش‌های اساسی است و احساس می‌کنم من هم باید در این زمینه اقدام عملی انجام دهم.»
کامرون ساخت مستند را کاری سخت و دشوار ارزیابی کرده و عقیده دارد فیلم ساختن درباره حیوانات زنده، باز هم کار را سخت‌تر می‌کند.

او می‌گوید: «تو می‌توانی یک فیلمنامه کامل برای داستان مستندت بنویسی اما به احتمال بسیار زیاد نمی‌توانی آن‌ را بسازی و جلوی دوربین ببری. حیوانات دنیای خاص خود را دارند و آن‌گونه که مایل هستند، رفتار می‌کنند. کسی نمی‌تواند رفتارهای پیش‌بینی نشده آنان را در چارچوب یک فیلمنامه جای دهد. آنها هر وقت دوست داشته باشند خود را نشان داده و دست به کارهای موردعلاقه‌شان می‌زنند. نمی‌توانی به آنها بگویی چه کنند یا نکنند یا این کارها را چه زمانی انجام بدهند یا ندهند. به همین دلیل، فیلمسازی مستند یک تجربه خاص است که صبر و تحمل فراوانی می‌طلبد. مستندسازی درباره حیات‌وحش دقیقا چیزی شبیه خود علم آن است: تو یک سرفصل را دنبال می‌کنی و حواست را صرف تحقیقات می‌کنی. نمی‌دانی در ادامه چه چیزی در انتظارت است و می‌خواهی به چه چیزهایی برسی. فکر می‌کنی می‌توانی حدس بزنی جواب‌هایی که می‌خواهی، چه چیزهایی می‌تواند باشد. با این حال در تمام مدت کار نمی‌دانی داستانی که داری دنبال می‌کنی چیست و به کجا ختم می‌شود.»

هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری دو مستند کامرون اعلام نشده است. تهیه‌کنندگان این مجموعه تلاش دارند کار تولید و ساخت آن‌ را تا قبل از شروع فصل تابستان پیش‌رو آغاز کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز