تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
گزارش مشروح جلسه علنی امروز شورای شهر تهران

از رونق فروش کودکان تا ریزش سقف برج آزادی

در جلسه علنی امروز شورای شهر موضوع فروش کودک، ریزش سقف برج آزادی، ابهام در گودبرداری تپه‌های عباس‌آباد، دستکاری چراغ راهنمایی توسط پلیس در روزهای بارانی، تعلل ۱۶ ماهه سازمان ورزش شهرداری برای ارائه گزارش به شورا و موضوع سیل ایلام مطرح شد.
کد خبر: ۵۹۳۹

اخبار معاصر: اقبال شاکری در جریان دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن تقدیر از عملکرد سازمان آتش‌نشانی شهر تهران و معاون خدمات شهری شهرداری به دلیل حضور موثر در روزهای بارانی، اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه شهرداری در این روزها عملکرد خوبی داشته‌ است.

از رونق فروش کودکان تا ریزش سقف برج آزادی

وی در ادامه ضمن تذکر به سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور گفت: متأسفانه در روزهای بارانی تعداد تاکسی‌ها در شهر کمتر می‌شود و این در حالی است که رانندگان تاکسی تمایلی به سوار کردن شهروندان ندارند ضمن اینکه پلیس راهور نیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را دست‌کاری می‌کند که باعث ترافیک می‌شود.

شاکری در ادامه با اشاره به فرا رسیدن 13 آبان تصریح کرد: مدیریت شهری از مصرف هرگونه کالای مصرفی از آمریکا و یا مرتبط با این کشور در شهر جلوگیری کند، ضمن اینکه از تأسیس مراکز خدماتی با نام و یا سهام شرکت آمریکایی خودداری کند.

ریزش بخشی از سقف برج آزادی به دلیل بارندگی‌های اخیر

احمد حکیمی‌پور در ادامه جلسه با اشاره به روند تذکرات اعضاء در جلسات شورای شهر تهران گفت: امیدواریم این تذکرات ساماندهی شود و پیشنهاد می‌شود این تذکرات برای پایان جلسه شورا در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: حسابرسی این شرکت‌ها یکی از وظایف اصلی شوراست و امیدواریم تمامی دوستان در جلسات دوشنبه‌های شورا برای بررسی این حسابرسی‌ها حضور داشته باشند.

حکیمی‌پور همچنین به ریاست شورای شهر تهران پیشنهاد داد که جلسات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری در جلسات علنی شورا انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در تمامی گزارشات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران، حسابرس در بند آخر تأکید بر عدم شفافیت مالی در سازمان مربوطه کرده است.

حکیمی‌پور در پایان با اشاره به ریزش بخشی از سقف برج آزادی گفت: این برج در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی بوده و در سال‌های 93 و 94 جلساتی با حضور مسئولان مربوطه برای مرمت این برج انجام شد و قرار است تا پایان دی‌ماه و قبل از برگزاری مراسم دهه فجر کار مرمت این برج به پایان برسد که ظاهراً بارندگی‌های اخیر خساراتی را به این برج وارد کرده است.

هنوز قضاوت در خصوص حسابرسی‌ها زود است

مهدی چمران در جلسه امروز با اشاره به برگزاری جلسات گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته اظهار داشت: این جلسات به طور منظم در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود و در درجه اول از دوستان انتظار داریم که به طور مستمر و منظم در این جلسات حضور پیدا کنند.

از رونق فروش کودکان تا ریزش سقف برج آزادی

وی ضمن گلایه از برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل عدم حضور در جلسات دوشنبه خاطرنشان کرد: حضور در این جلسات الزامی و اجباری است، ضمن اینکه ما قطع به یقین، اسامی اعضایی که در این جلسات حضور پیدا نمی‌کنند را اعلام خواهیم کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به گزارشات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران تصریح کرد: در این گزارشات پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌هایی دیده می‌شود ضمن اینکه شهرداری تهران از بررسی حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها استقبال می‌کند.

وی با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده در خصوص عدم شفافیت هزینه‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران گفت: در درجه اول، این گزارشات از سوی حسابرس اعلام می‌شود و نمی‌توان اعلام کرد که اتفاقی و یا تخلفی در شرکت‌ها و سازمان‌ها رخ داده است و باید قضاوت را به بعد موکول کنیم.

چمران بیان داشت: هنوز جای قضاوت باقی است و نمی‌توان سریعاً قضاوت کرد، ضمن اینکه شهرداری نیز از بررسی حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به خود، استقبال می‌کند و ان‌شاءالله پیشرفت‌هایی که حاصل می‌شود را ببینیم و با دوره‌های قبل مقایسه کنیم و البته اگر نقاط ضعف و تخلفی بوده، بررسی و به مراجع مربوطه ارجاع دهیم.

وی با بیان اینکه بزرگ کردن و علنی کردن تخلفی که هنوز در شهرداری تهران تأیید نشده است، کار درستی نیست گفت: این موارد با حسابرسی سازگار نیست و بگذارید ما کار خود را انجام دهیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به طرح اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح قانون شوراها خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته، بند استیضاح شهردار در این بخش با پیگیری‌های صورت‌گرفته و همکاری رئیس کمیسیون شوراها حذف شد و امیدواریم در جای دیگر این موضوع عَلَم نشود.

چمران در ادامه با اشاره به تذکرات اعضای شورای شهر تهران تصریح کرد: ما طبق برنامه‌ریزی، زمان سه دقیقه را برای این تذکرات در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم هر یک از اعضا این زمان را رعایت کنند.

جدیدی: انتخاب دقیق ذی‌حسابان مهم‌تر از حسابرسی است

عباس جدیدی در جریان دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: متأسفانه نگاه نقادانه عزیزان در خصوص حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به این مجموعه زوم شده است و این اتفاق خوبی نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای را به تعیین ذیحسابان برای بررسی حسابرسی‌ها داشته باشیم، گفت: متاسفانه در انتخاب ذیحسابان دقت لازم صورت نمی‌گیرد و تحصیلات آنها مرتبط با کارشان نیست.

وی اظهار امیدواری کرد در تعیین ذیحسابان دقت بیشتری شود تا حسابرسی‌ها به چالش کشیده نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به درخواست شورا از مدیران و رؤسای مناطق 22 گانه تهران برای ارسال مدارک‌شان گفت: با گذشت چندین ماه، این اتفاق انجام نشده است و امیدواریم دوستان توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشند.

جدیدی همچنین به سازمان ورزش و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: حدود 16 ماه است که ما از سازمان ورزش درخواست کرده‌ایم که مدارک لازم را درخصوص واگذاری اماکن ورزشی به ما ارائه دهند که همچنان این کار مورد غفلت این سازمان قرار گرفته است.

یک عده در شورای شهر وکیل مدافع آمریکا هستند

پرویز سروری در دویست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در انتقاد به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر درباره نصب تبلیغات برگزاری یک میتینگ سیاسی در معابر تهران که آرم شهرداری در آن نصب شده بود، گفت: اگر زمان فعالیت انجمن‌های شهری بودیم نماینده‌ای در سالگرد فتح بزرگترین حادثه سیاسی کشور واکنش نشان می داد تعجب نمی‌کردیم چرا که این فرد طرفدار آمریکایی‌ها بود.

وی افزود: اما در کشور ما در سالگرد فتح لانه جاسوسی که امام خمینی (ره) فرمودند از انقلاب اول هم بزرگ‌تر است یک عده وکیل‌مدافع آمریکا هستند و ناراحت می‌شوند موضوع و نقدی مطرح شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، آزادی‌های مفرح در جمهوری اسلامی نیز با این وضعیت زیر سوال می‌رود آیا در مسجد هم نباید سوالی طرح کنیم و جلوی نماینده مجلس را هم بگیریم که مبادا به کاکل آمریکایی‌ها لطمه‌ای بخورد.

وی با بیان اینکه این رفتارها در شان شورای شهر تهران نیست، گفت: این مکان باید مرکز آمریکا ستیزی باشد و حالا اگر آرم شهرداری پایین بنری باشد که قرار است یک نماینده مجلس در یک مسجد سخنانی با محوریت این موضوع داشته باشد اشتباه است و باید کار را زیر سوال ببریم؛ در حالی که باید به آن افتخار کنیم.

انصاری عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران خطاب به سروری و در حالی که میکروفونش خاموش بود، گفت: شهرداری نباید از امکانات ایمنی شهر استفاده کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز برای خاتمه این بحث، گفت: نظیر این اقدامات در مساجد توسط بسیج و غیره نیز انجام می‌شود اما قاعدتا باید همه کارها با حساب و کتاب باشد.

گودبرداری در تپه‌های عباس‌آباد/ تخلف در منطقه 6 شهرداری تهران

ابوالفضل قناعتی در جریان دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت:‌ در پی بارندگی‌های اخیر شهر تهران شاهد به وجود آمدن ترافیک گسترده‌ای در سطح تهران بوده‌ایم که این ترافیک در برخی از مناطق از جمله مرکز شهر چشمگیر بوده و این به دلیل بارگذاری‌های بیش از حد در مرکز شهر است.

وی ضمن تأکید بر تخلف گسترده‌ای در منطقه 6 تصریح کرد: در پهنه S123 مجوز احداث ساختمان 5 طبقه‌ای داده شده است که متأسفانه در شورای معماری منطقه مجوز اضافه شدن 3 طبقه به این بنا را صادر کرده است و نکته مهمتر اینکه مالک نیز خود مجوز اضافه شدن دو طبقه به این بنا را صادر کرده است!

قناعتی گفت: این تخلف هنوز به کمیسیون ماده 100 نرفته است و انتظار می‌رود عوامل شهرداری منطقه 6 از احداث طبقات اضافی این بنا جلوگیری کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به گودبرداری در تپه‌های عباس‌آباد گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با اشاره به توصیه‌های ایشان در این منطقه هیچ ساخت و ساز و بارگذاری نباید شود و این در حالی است که ما شاهد هستیم که در کنار بانک مرکزی و مترو گودبرداری انجام شده است.

وی از شهردار تهران خواست دلیل این گودبرداری را به اطلاع اعضا شورای شهر تهران برساند چرا که شهرداری تنها می‌تواند موارد فرهنگی را در تپه‌های عباس‌آباد پیگیری کند.

انتقاد عضو شورا از شهرداری تهران به دلیل تفاهم‌نامه ساخت نخستین بیمارستان هسته‌ای در کشور

غلامرضا انصاری در جریان دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در شهر تهران، اظهارداشت: متاسفانه کوچکترین بارش شهر را قفل و موجب ترافیک کشنده در شهر می‌شود.

وی ضمن انتقاد از تفاهم نامه شهرداری تهران با وزارت بهداشت و سازمان انرژی هسته‌ای جهت احداث نخستین بیمارستان هسته‌ای در بوستان ولایت، گفت: ما انتظار داریم شهرداری تهران براساس برنامه‌های تنظیم شده و تصویر شده شورا گام بردارد و در واقع اینگونه کارها توجیه پذیر نیست.

انصاری ادامه داد: دیروز در رسانه‌ها تبلیغات میتینگ سیاسی را داشتیم که ظاهراً قرار است فردا در مسجد حاج حسن این اتفاق بیفتد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این تحقیقات با آرم شهرداری تهران بوده و انتظار می‌رود که شهرداری تهران از بودجه عمومی این سازمان از برگزاری اینگونه میتینگ‌ها صرف نظر کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از ابتدای بلدیه و به هر صورت در چارچوب قانونی، این کار انجام گرفته است که البته در شورای چهارم این موضوع به صورت دقیق‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

دانشور: رونق فروش کودک به دلیل عملکرد ضعیف بهزیستی

از رونق فروش کودکان تا ریزش سقف برج آزادی

در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران که پیش از ظهر امروز برگزار شد، پس از گزارش مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه 12 شهرداری تهران (پروژه شهید هرندی)، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به این گزارش مطرح کردند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن اشاره به گزارش معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: ابتدا از گزارش شهرداری تهران تقدیر می‌کنم و امیدواریم در ادامه این گزارشات، شاهد اقدامات ویژه شهرداری تهران هم باشیم.

وی تصریح کرد: در دو جلسه گذشته شورای شهر تهران، شهردار و معاونین خود با حضور در صحن علنی شورا، گزارشی را در خصوص ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران و پروژه هرندی مطرح نمودند و با توجه به اهمیت بحث شورا، انتظار می‌رفت که این گزارشات در کمیسیون‌های مربوطه شورا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه موضوعات حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران نبایستی سیاسی شوند، تأکید کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم که باتوجه با اهمیت این موضوع، بند بند حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها در جلسات علنی شورای شهر تهران و با حضور خبرنگاران بررسی شود.

از رونق فروش کودکان تا ریزش سقف برج آزادی

اسماعیل دوستی رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود معاونت‌های مختلف شهرداری تهران هر کدام جداگانه گزارش و مطالعات لازم را در خصوص پروژه شهید هرندی، آماده کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود این موضوع به‌صورت یک طرح جامع و با به‌کارگیری یک مشاور عالی، پیگیری شود.

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در ادامه ضمن گرامی داشتن روز سیزدهم آبان، تصریح کرد: ابتدا از گزارش عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم گزارشات ارائه‌شده را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که حجم ناهنجاری ها در منطقه 12 نسبت به مناطق دیگر افزایش یافته است که البته شهرداری تهران نیز اقدامات ویژه‌ای را برای کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و همچنین برگرداندن آرامش در این منطقه انجام داده است.

مختاباد اضافه کرد: قطعاً شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی اقدامات لازم را برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها در منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی انجام دهد و در این زمینه نیاز است دولت همکاری لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: ستادی متشکل از دولت و شهرداری جهت اجرای اقدامات لازم در منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی شکل بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به بررسی گزارشات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران در روزهای دوشنبه، گفت: ما می‌توانیم این موضوع را در روزهای سه‌شنبه و با حضور اهالی رسانه بررسی کنیم، ضمن اینکه در سراسر دنیا بودجه شهرداری‌ها و حسابرسی‌های آنها با حضور رسانه‌ها و اندیشمندان انجام می‌پذیرد.

احمد مسجدجامعی نیز در ادامه جلسه با تأکید بر برگزاری جلسات حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در روزهای سه‌شنبه بیان داشت: اگر این اتفاق مهم بیفتد دیگر کسی به سایت‌های شخصی اعضاء در شورا استناد نخواهد کرد و مرجع اخبار، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خواهد بود.

مسجد جامعی با اشاره به پروژه شهید هرندی و گزارشات متعدد معاونین شهردار تهران در خصوص این پروژه، تصریح کرد: ما در شورای سوم دو سند بسیار مهم داریم که خیلی برای تدوین این سند کار شد، به‌طوری‌که راجع به منطقه 12 ماده واحده‌ای نیز تهیه شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تمامی اصول و سیاست‌های تعریف‌شده از سوی شهرداری تهران بایستی زیرمجموعه این سند قرار بگیرد و امیدواریم زمان فعلی را برای تهیه سند دیگری از دست ندهیم.

مسجد جامعی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف تهران، خاطرنشان کرد: در گذشته به موضوعات آسیب‌ها اجتماعی از منظر امنیتی نگاه می‌شد که خوشبختانه هم‌اکنون این فضا تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این تغییر رویه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در فرآیند جدید شهرداری تهران، مداخلات دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا کند و درواقع از ظرفیت‌ها انجمن‌های علمی، صنفی، محلی، NGO و مردم استفاده کنیم و در غیر این‌صورت نمی‌توانیم در پیشبرد این طرح موفق باشیم.

مسجد جامعی ادامه داد: در سندی که در شورای سوم تهیه شد توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی شده بود و حتی منابع مالی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به بازدید اخیر خود از منطقه 2 و دره فرحزاد اشاره کرد و گفت: 50 نقطه آسیب‌پذیر اعتیاد در فضای سبز پارک‌ها است و در بازدید اخیر ما متوجه شدیم که منطقه 2 به لحاظ آسیب‌پذیری، شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق دارد.

محمد حقانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان داشت: اجرای این طرح زمانی موفق می‌شود که هماهنگی لازم بین حوزه‌های مختلف و مرتبط برقرار شود.

وی با اشاره به تعدد سد معبرها در مناطق مختلف و به‌خصوص مرکز شهر، خاطرنشان کرد: امیدواریم این‌گونه موارد از سوی مدیریت شهری ساماندهی شوند.

حقانی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران، گفت: آیا اعتبارات این طرح پیش‌بینی شده است؟ آیا بازه زمانی این طرح مد‌نظر قرار دارد؟ و اینکه طرح چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان خواهد رسید، از ابهامات طرح اشاره‌شده محسوب می‌شوند.

وی همچنین از شهرداری تهران درخواست کرد برای اجرای این طرح اولویت‌ها و ضرورت‌ها را در نظر بگیرند.

حقانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که شهروندان محله هرندی به آن تأکید ویژه‌ای دارند، بحث امنیت است که امیدواریم این موضوع در طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران دیده شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی، خاطرنشان کرد: از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سایر معاونین شهرداری تهران به‌دلیل اهمیت‌شان به منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان زیباسازی اقدامات خوبی را در منطقه 12 و در راستای مرمت و بازسازی آغاز کرده است.

سالاری خاطرنشان کرد: اشکالی در گزارشات معاونین شهرداری تهران در خصوص پروژه شهید هرندی وجود دارد، این است که گزارشات به‌صورت تکه تکه بوده که امیدواریم در آخرین روز ارائه گزارش پروژه شهید هرندی، شهردار و معاونین‌اش جمع‌بندی گزارشات را در اختیار شورا قرار دهند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: در سند پیش رو برای ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه 12 شهرداری تهران، موضوعات مختلفی اعم از چشم‌انداز، برنامه‌ها و راهبردها پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در اجرای طرح اشاره‌شده شاهد انسجام دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های دولتی باشیم.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران، درخصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران، واقع در منطقه 12 شهرداری تهران (پروژه شهید هرندی)، اظهار داشت: امیدواریم در این سند جامع وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف مشخص باشد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که دستگاه‌هایی از جمله کمیته امداد و بهزیستی وارد موضوع نشوند، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در پروژه شهید هرندی باشیم، گفت: عملکرد شهرداری تهران برای اجرای این طرح قابل دفاع است، اما در برخی از سرفصل‌های طرح ابهاماتی وجود دارد.

دانشور اظهار امیدواری کرد: پس از اجرای طرح اشاره‌شده در محله هرندی، سازوکار لازم از سوی شهرداری تهران جهت استخدام معتادین بهبود‌یافته در پارک‌ها و فضای سبز، فراهم شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به عدم ایمنی برخی ساختمان‌ها و بناها در محله هرندی اشاره کرد و گفت: درحالی این بناها ناایمن هستند که تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها جهت آموزش به این اماکن مراجعه می‌کنند که امیدواریم شهرداری تهران و به‌ویژه معاونت خدمات شهری، تمهیدات لازم را برای استحکام این بناها انجام دهد.

دانشور با اشاره به‌کارگیری برخی پیمانکاران از کودکان تأکید کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی جهت واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی، تأکید کرد: این اقدام سازمان بهزیستی و سخت‌گیری این سازمان منجر به رونق فروش کودک در شهر شده است.

دانشور اضافه کرد: امیدواریم مداخلات اجتماعی مدیریت شهری در پروژه شهید هرندی، بیش از مداخلات کالبدی باشد.

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارشات شهرداری تهران، در خصوص منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح مدنظر شهرداری تهران، از لحاظ ساختاری و شکلی به‌طور ویژه انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح اشاره‌شده بایستی تمام اقدامات براساس برنامه 5 ساله دوم و شهرداری انجام گیرد و تمامی اقدامات و موارد در کمیسیون‌های مختلف شهرداری تهران پیگیری شود.

سرخو بیان داشت: منطقه 12 الگویی از یک شهر کامل است و چنانچه شهر تهران با ساختار منطقه 12 رشد پیدا می‌کرد، شاید امروزه این مشکلات را نداشتیم.

دو فوریت طرح کمک شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده ایلام و لرستان

در ادامه دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران، دو فوریت طرح کمک به مناطق سیل‌زده ایلام و لرستان با مشارکت شهرداری تهران و تخصیص 5 میلیارد تومان جهت تأمین تجهیزات برای استان‌های اشاره‌شده در دستورکار اعضاء قرار گرفت.

حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران، به‌عنوان یکی از مخالفین طرح اشاره‌شده، اظهار داشت: مشخص نیست پولی که هم‌اکنون در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد از کدام محل پیش‌بینی شده است و بنده پیشنهاد می‌کنم که احساسی تصمیم نگیریم.

وی با تأکید بر اینکه مشخص نیست که منابع این طرح از چه بخشی تأمین می‌شود، تصریح کرد: هیأت دولت مصوب کرده است که 10 میلیارد تومان برای کمک به مردم سیل‌زده استان‌های لرستان و ایلام پرداخت شود و این درحالی است که شورای شهر نیز بنا دارد 5 میلیارد تومان برای حمایت از مردم استان‌های اشاره‌شده بپردازد که این موضوع جای سؤال‌های بسیاری دارد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن مهم دانستن صحبت‌های کاشانی، گفت: اخباری که از این دو استان داریم، نشان می‌دهد که وضعیت خدمات‌رسانی در استان‌های اشاره‌شده و به‌ویژه کوهدشت و ایلام بحرانی است و مردم در شرایط بدی زندگی می‌کنند.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ضمن همدردی با مردم سیل زده استان‌های ایلام و لرستان، تصریح کرد: این سؤال مطرح می‌شود که آیا جای ما برای ارائه خدمات به مردم عزیز این استان‌ها با دولت و وزارت کشور فرق کرده است و آیا قرار است هر روز ما منابع استان تهران را به سایر شهرهای دیگر بدهیم و آن هم برابر با رقم دولت!

سروری ادامه داد: شهرداری تهران در شرایطی می‌خواهد این کار را انجام دهد که ما با معضلات بسیاری روبه‌رو هستیم و توان پرداخت پول پیمانکاران را نداریم و به نظر می‌رسد این روند و ارائه این‌گونه کمک‌ها برای شهرداری تهران در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

گزارشهای حسابرسی را سیاسی نکنید/پیشنهاد بررسی در صحن علنی

علیرضا دبیر در جریان دویست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه سیاسی کردن گزارشهای حسابرسی ظلم به مردم است؛ اظهار داشت: گزارش های حسابرسی را سیاسی نکنید این کار ظلم به مردم است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گزارشی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره محله هرندی در صحن علنی شورا ارائه داد؛ بیان داشت: شهرداری گزارش خوبی تهیه کرده و شهردار تهران هم یکبار درباره محله هرندی گزارش داده است اما وقت صحن شورا متعلق به مردم است و بهتر است از بهره وری این جلسات را بالاتر ببریم.

وی اضافه کرد: بهتر بود برای این گزارش در کمیسیون خدمات شهری یک پکیچ تهیه می شد و به طور خلاصه گزارش آن به طور خلاصه در صحن قرائت می شد.

دبیر با اشاره به اینکه اطلاعات موجود در کمیسیون برنامه و بودجه در دسترس همه اعضای شورای شهر قرار دارد؛ یادآور شد: گزارش های حسابرسی می تواند در صحن علنی بررسی شود چرا که این مهم ترین وظیفه ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران است.

بررسی گزارش های حسابرسی در صحن علنی درخواست دیگر اعضای شورای شهر از جمله مسجد جامعی و مختاباد نیز بود.

افزایش 1500 درصدی جریمه قطع درختان در مقایسه با سال 85

محمد سالاری در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی معاونین شهردار تهران در خصوص طرح ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 اظهار داشت: اینکه شهرداری به احصاء و شناسایی مشکلات منطقه 12 پرداخته و برنامه های عملیاتی خوبی بویژه در حوزه مرمت بافت تاریخی و حذف زوائد بصری ارائه کرده و به گزارش آن در صحن شورای می پردازد جای تقدیر دارد اما یک اشکال کلی در روند ارائه این گزارش ها و جمع بندی آن وجود دارد.

وی ادامه داد: چند جلسه ازشورای شهرتهران به ارائه این گزارش ها اختصاص داده شد اما خروجی این جلسات چه شد؟یعنی یک سند جامعی که مبتنی بر شناخت تمامی مشکلات در کلیه حوزه ها و ماموریت های مدیریت شهری اعم از چشم انداز، ماموریت ، راهبرد و پروژه ارائه نشده است. البته ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 و بازگشت حیات اجتماعی به این منطقه خود چشم اندازی برای این طرح است ،حال باید دید چه راهبردهایی برای آن تعیین شده است . راهبردهایی که توسط معاونین اعلام شده است از یک انسجام و مدل پذیرفته شده تبعیت نمی کند که نهایتا منتج به احکام و در ذیل آن طرح و پروژه باشد و در نتیجه ما بدانیم آنچه در حوزه های مختلف بیان شده چگونه قرار است اجرا شود.

سالاری افزود: به نظر من بعد از پایان گزارش های شهرداری ، یک جلسه با حضور دکتر قالیباف و معاونین ایشان تشکیل شود و یک سند برای ما بیاورند چراکه اگر سندی وجود نداشته باشد ما چگونه باید موضوعات را رصد و راستی آزمایی کنیم.ضمن اینکه تمامی اقدامات و برنامه ها باید بصورت منسجم انجام پذیرد و یک مشاور مادر نیز در این روند حضور داشته باشد.

افزایش 1500 درصدی جریمه قطع درختان در مقایسه با سال 85

این عضو شورا شهر تهران در ادامه جلسه با انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی اعضای شورا و متهم کردن کمیسیون شهرسازی و معماری در موضوع کاهش جریمه قطع درختان گفت: در جلسه ای که کاهش جریمه قطع درختان تصویب شد 27 نفر از اعضا حضور داشتند و تمام آن ها به این طرح رای دادند .

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران توضیح داد: نرخ جریمه قطع درختان در مقایسه با سال 85 ، 1500 درصد افزایش یافته و این اقدام فقط توسط کمیسیون شهرسازی ومعماری انجام شده است اما مساله کاهش مربوط به افزایش 2500 درصدی در گذشته بود که این نگرانی را بوجود آورد که با این افزایش مردم تمایل خود را به کاشت نهال و درخت از دست می دهند، بنابراین برای تعدیل این جریمه اقدام شد.

تهران شهر بی‌دفاع/آماده بودن در برابر حوادث غیر مترقبه

مرتضی طلایی در دویست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گستره وسیع جغرافیایی ایران و تنوع ویژگی‌های اقلیمی و زیست محیطی اظهارکرد: این موضوع موجب شده از 43 مورد حادثه طبیعی فهرست‌شده در جهان 33 مورد آن امکان و سابقه وقوع در ایران را داشته باشند. ضمن اینکه در 90 سال گذشته بیش از 200 هزار نفر از هموطنان در بلایای طبیعی فوت کرده‌اند که 76 درصد آن بر اثر زلزله، 13 درصد بر اثر سیل و 11 درصد براثر سایر بلایای طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران ششمین کشور از 10 کشور نخست بلاخیز جهان به شمار می‌رود، گفت: با این وجود هیچگونه آمادگی برای مقابله با این بلایا وجود ندارد و اگر حادثه‌ای ناگهانی مانند زلزله را کنار بگذاریم، حتی حوادثی مانند طوفان و سیل نیز در مقایسه با کشورهای پیشرفته خسارات فراوان‌تری برجای می‌گذارند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بی‌رحمی با طبیعت به آرامی در حال فراهم کردن زمینه انقراض تمدنی در ایران می‌شود، این سوال را مطرح کرد که چه میزان زمین‌های حاصل‌خیز و روستاهای آباد با سیاست‌های غلط خالی از سکنه شده‌است و هجوم این جمعیت به شهرهای بزرگ چگونه به کاهش منابع آبی، توسعه نامتوازن و ساخت و سازهای ضعیف و غیرقانونی منجر شده است؟

وی در ادامه بلایای طبیعی معاصر را به سه دوره قبل از زلزله منجیل(1369)، در فاصله این زلزله تا زلزله بم(1382) و بعد از زلزله بم تقسیم کرد و گفت: چرا خروجی همایش‌ها، کارگاه‌ها و طرح‌های مطالعاتی متعدد در این دوره‌ها هنوز هم در هنگام وقوع حادثه دیده نمی‌شود.

طلایی در ادامه تهران را شایسته عنوان «شهر بی‌دفاع» توصیف کرد و گفت: با هزار دلیل و شاهد می‌توان ادعا کرد که پایتخت از پایین‌ترین سطح آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی برخوردار است.

وی ادامه داد: به واسطه مدیریت‌های تکه تکه، سیل به ناگاه وارد مترو شد و تنها معجزه و زحمات شبانه روزی مدیریت شهری از وقوع فاجعه جلوگیری کرد. ضمن اینکه ساخت وسازهای فاقد ایمنی و ساخت و ساز در مسیل رودخانه‌ها با دلایلی چون موارد ناشی از سودجویی شخصی در چرخه معیوب و بی‌مبالاتی یا فساد اداری اجازه رشد و نمو یافته و در زمان بحران خسارت‌های عدیده‌ای به بار خواهد آورد؛ اما چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر مبنای پیش بینی‌ها، پدیده جوی «ال نینو» به نیم کره شمالی زمین بازگشته است و به احتمال زیاد در آبان و آذر به اوج خواهد رسید، گفت: این پرسش مطرح می‌شود که آیا برنامه مشخصی برای برخورد با آن توسط دستگاه‌های مسئول پیش بینی شده است؟

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در کل کشور و به ویژه تهران دست زدن به اقدامات فوری و برنامه ریزی دراز مدت برای کنترل حوادث طبیعی ضروری است، به شورای شهر توصیه کرد که با تمام توان بر این مقوله پافشاری و نظارت کنند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز