تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

ادعای ند پرایس: شاهد بودیم ایران وعده داده اما به آنها عمل نکرده است

ما و شورای حکام آژانس به صراحت اعلام کرده ایم که ایران باید بطور کامل و بدون تاخیر با آژانس همکاری کند و ما در انتظار گزارش های آینده آژانس در خصوص اقدامات ایران هستیم.
کد خبر: ۵۹۵۰۰

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ما از تلاش‌های رافائل گروسی برای حل و فصل مسائل مرتبط با تعهدات پادمانی ایران و سایر مسائل استقبال و از او قدردانی می‌کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن به خبرنگاران گفت: در بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران متعهد شد گام‌های مهمی بردارد و آمادگی خود را برای همکاری‌ با آژانس در زمینه مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما انتظار داریم که ایران در راستای این بیانیه مشترک، اقدام قاطع و سریع انجام دهد.

ند پرایس در عین حال مدعی شد که در گذشته شاهد بوده ایم که ایران وعده داده اما به آنها عمل نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادامه داد، ما و شورای حکام آژانس به صراحت اعلام کرده ایم که ایران باید بطور کامل و بدون تاخیر با آژانس همکاری کند و ما در انتظار گزارش های آینده آژانس در خصوص اقدامات ایران هستیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت که درباره نشست شورای حکام، باید بگویم ایران یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود. ما با متحدان اروپایی خود و آژانس در خصوص استفاده از موثرترین ابزار که ایران تعهدات خود را رعایت کند، در ارتباط بوده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر واکنش او به اظهارات همتای ایرانی اش درباره تبادل پیام میان ایران و آمریکا بار دیگر تهران را متهم به اظهارات گمراه کننده کرد و مدعی شد: ما در چند هفته گذشته اظهارات گمراه کننده و دروغ های آشکار بسیاری از مقامات ایرانی شنیده ایم. برجام در دستورکار نیست. مدتها است که دیگر در دستور کار نبوده است. آنچه در دستور کار است، سه موضوع مهم خشونت و سرکوب، ارسال فناوری پهپادی ایران به روسیه و بازداشت آمریکایی‌ها در ایران است.

پیش از این رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گامهای بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.

نماینده ویژه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که توسط لابی صهیونیستی جی-استریت برگزار شده بود، پیش از سفر گروسی به تهران گفت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران برود. او هنوز گزارش خودش را در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران افزود: با سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپا) و کشورهای دیگر در جهان که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، در تماس نزدیک هستیم و در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت.

رابرت مالی ادعا کرد: صرفنظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد. ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و هنوز سوالاتی وجود دارند که ایران پاسخ نداده است.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد از جمله دیگر نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران است و تصریح کرد: نیاز به توضیحاتی در این زمینه داریم و منتظر ارزیابی آژانس بین الملللی اتمی هستیم.

رابرت مالی در عین حال گفت: بنابراین نباید درباره اقداماتی که انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر رافائل گروسی به تهران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.
در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با سی ان ان اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها، به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم. اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

امیر عبداللهیان افزود: طرف آمریکایی از طریق کانال‌های دیپلماتیک، پیام‌های مثبتی (در ارتباط با مذاکرات) ارسال کرده است اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، اظهاراتی زا مطرح می‌کنند که کاملا متفاوت است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به وقت تهران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا که از او سوال شده بود، توضیح داد: مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادل پیام ها بین دو کشور انجام می شود؛ مقامات آمریکایی ها اعلام کردند که تبادل ها ادامه دارد و تماس هایی که از طریق طرف های مقابل وجود دارد این پیام ها تبادل می شود.

کنعانی از بورل به عنوان هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کانال‌های تبادل پیام نام برد و گفت: با تماس هایی که با طرف های مختلف وجود دارد، دیدگاه ها و پیام ها منتقل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجام به این توافق بود و امیدواریم که رفع مسائل و مشکلات فنی که مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف ها به برجام کمک کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز