تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

آغاز صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به عربستان

طبق برآورد آژانس "اس اند پی گلوبال"، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه، به میزان ۲۰ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از ماه مه سال ۲۰۲۲ رسید.
کد خبر: ۵۹۵۸۳

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، روسیه در پی تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی این کشور از طریق دریا، صادرات دیزل به عربستان سعودی را در فوریه آغاز کرد.

 در آستانه ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا، مسکو ارسال محموله‌های فرآورده‌های نفتی خود به شمال آفریقا و آسیا را آغاز کرد.

همزمان، اروپا واردات دیزل از خاورمیانه و آسیا را برای جبران حذف واردات روسیه که پیش از آغاز تحریم در پنجم فوریه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، افزایش داد.

اکنون آمار رفینیتیو نشان می دهد ماه میلادی گذشته، دست کم سه محموله حامل ۱۹۰ هزار تن دیزل در بندر پریمورسک واقع در دریای بالتیک بارگیری شدند و به سمت عربستان سعودی حرکت کردند.

به گفته معامله گرانی که با رویترز صحبت کردند، سعودی ها ممکن است بخشی از دیزل روسیه را پس از اندکی پالایش، به کشورهای دیگر صادر کنند. ، واردات دیزل اروپا از خاورمیانه و آسیا در فوریه، بالاترین حجم در هفت سال گذشته بود. این افزایش در راستای تلاش این منطقه برای یافتن منابع جایگزین واردات روسیه روی داد. درست بیش از تحریم واردات سوخت روسیه، اروپا دیزل بیشتری از آمریکا و عربستان سعودی خریداری کرد و در عین حال، در ژانویه، بزرگترین خریدار دیزل روسیه بود.

طبق برآورد آژانس "اس اند پی گلوبال"، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه، به میزان ۲۰ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از ماه مه سال ۲۰۲۲ رسید.

روسیه اعلام کرد تولید نفت خود در مارس را در واکنش به تحریم های غربی، ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. این اقدام ممکن است بر سطح صادرات نفت و سوخت این کشور تاثیر بگذارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جی پی مورگان برآورد کرده است صادرات سوخت روسیه ممکن است در نتیجه تحریم اتحادیه اروپا، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند اما روسیه می تواند تولید نفت را در سطح پیش از جنگ حفظ کند. با این حال، برگرداندن تولید به سطح پیش از پاندمی دشوار تر خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز