تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸

چرا برای رهایی محکومان به قصاص تلاش می‌کنید؟

اعتقاد اکثر خیران بر بازگشت مجدد و حتی چندین برابر کمک‌های نقدی که برای رهایی از قصاص و آزادی زندانیان می‌کنند و گره‌گشایی در کار و زندگی آنان در نتیجه این کمک‌ها است.
کد خبر: ۵۹۶۲۱

به گزارش معلصر به نقل از ایسنا، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: هر انسانی تحت شرایط و موقعیت‌های روحی و روانی خاص ممکن است مرتکب جرم شود؛ علاوه بر این محکومان به قصاص معمولاً تکرار جرم ندارند، بنابراین سیاست ما مبنی بر ایجاد سازش در این پرونده‌ها است.

محمد شهریاری در گفت‌وگویی در خصوص برگزاری مراسم گذشت از قصاص ۹ خانواده اولیای دم و آزادی محکومان این پرونده‌ها، گفت: در دادسرای جنایی به جرایم خشن رسیدگی می‌شود، اما اکثر پرونده‌های تشکیل شده در دادسرا مربوط به قصاص نفس است.

وی با اشاره به این‌که «از لحظه ورود پرونده در دادسرا تا مرحله اجرای حکم برای ایجاد سازش و گذشت اولیای دم تلاش می‌کنیم»، افزود: در شورای حل اختلاف ویژۀ صلح و سازش مستقر در دادسرا صلح‌یارانی مشغول فعالیت هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی تا اقصی نقاط کشور برای ایجاد صلح و سازش می‌روند و در این امر نیز موفق بوده‌اند.

وی با بیان این‌که «بعضا از ما می‌پرسند چرا برای رهایی محکومان به قصاص تلاش می‌کنید»، گفت: هر انسانی تحت شرایط و موقعیت‌های روحی و روانی خاص ممکن است مرتکب جرم شود؛ علاوه بر این محکومان به قصاص معمولاً تکرار جرم ندارند، بنابراین سیاست ما مبنی بر ایجاد سازش در این پرونده‌ها است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران با بیان این‌که «با تشکیل جلسات و مواجه کردن خانواده‌های محکومان و اولیای دم سعی بر ایجاد صلح و سازش می‌کنیم»، افزود: در برخی از موارد اولیای دم حتی یک بار هم خانواده‌های محکومان را ندیده‌اند و با وساطت ما این اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به این‌که «معمولا اولیای دم شروط مالی ندارند»، گفت: با سنجش ظرفیت‌های طرفین دعوا برای صلح و سازش و کمک به محکومان اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که «کمک‌های نقدی زیادی از طرف خیران به دادسرا می‌شود»، افزود: اعتقاد اکثر خیران بر بازگشت مجدد و حتی چندین برابر کمک‌های نقدی که برای رهایی از قصاص و آزادی زندانیان می‌کنند و گره‌گشایی در کار و زندگی آنان در نتیجه این کمک‌ها است.

شهریاری خاطرنشان کرد: در طی سال‌های متمادی تعداد زیادی از محکومان به قصاص نفس با کمک قضات، همکاران در دادسرای جنایی آزاد شده‌اند، اما مواجهه خانواده‌های محکومان و اولیای دم بسیار اثرگذار است و توانستیم موجبات رهایی از قصاص و آزادی ۹ زندانی را بعد از سال‌ها تحمل حبس و دوری از خانواده رقم بزنیم.

وی همچنین با تشکر و قدردانی از خانواده‌های اولیای دم گذشت از قصاص را کاری بسیار ارزشمند دانست و اعلام کرد: دادسرای جنایی تهران آمادگی پذیرش کمک‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان جهت ایجاد سازش و کمک به آزادی زندانیان را دارد.

مراسم ایجاد سازش و جلب رضایت از ۹ خانواده اولیای دم با همت دادسرای امور جنایی تهران باحضور رئیس دادسرا، صلح یاران، محکومان خانوادهای آنان و اولیای دم برگزار شد.

دادسرای امور جنایی تهران با همت رئیس، قضات کارکنان و فعالیت شورای حل اختلاف ویژه سازش در معیت این مجموعه قضایی در سالجاری با جلب رضایت از خانواده‌های اولیای دم، رهایی ۴۳ محکوم از قصاص نفس را امکان پذیر کرده است.

گزارش کامل شرح روایی از مراسم گذشت از قصاص نفس اولیای دم ۹ محکوم را می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : قصاص
ارسال نظر

آخرین اخبار روز