تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

گسترش روابط دوجانبه و تضمین صلح بین المللی محور مذاکرات پاریس-ریاض

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار ماه گذشته با کولونا در ریاض، که با حضور فیصل بن فرحان انجام شد، با وی درباره تحولات منطقه و جهانی گفت و گو کرد.
کد خبر: ۵۹۷۷۱

گسترش روابط دوجانبه و تضمین صلح بین المللی محور مذاکرات پاریس-ریاض

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ وزیران خارجه عربستان و فرانسه روز جمعه درباره روابط دوجانبه و نحوه گسترش آن، تضمین صلح و امنیت بین‌المللی در پاریس گفت‌وگو کردند.

تارنمای شبکه خبری العربیه ضمن اعلام خبر دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با کاترین کولونا همتای فرانسوی وی در پاریس نوشت: وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که دیپلمات های دو کشور در این دیدار روابط و راه های گسترش بیشتر آن را بررسی کردند.

آنها همچنین در زمینه راه های همکاری فرانسه و عربستان برای تضمین صلح و امنیت بین المللی مذاکره کردند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار ماه گذشته با کولونا در ریاض، که با حضور فیصل بن فرحان انجام شد، با وی درباره تحولات منطقه و جهانی گفت و گو کرد.

العربیه نوشت: عربستان و فرانسه از روابط طولانی و پایداری برخوردار هستند که سابقه آن به سال ۱۹۲۶ باز می گردد. در این سال، فرانسه برای اولین بار کنسول (نماینده)ای را که مسئول امور فرانسه بود به ریاض اعزام کرد. فرانسه سپس در سال ۱۹۳۲ نمایندگی دیپلماتیک خود را در شهر جده تاسیس کرد.

این شبکه خبری مستقر در عربستان نوشت: ریاض، متحد نزدیک فرانسه محسوب می شود و نقش کلیدی در حفظ امنیت، صلح و ثبات منطقه دارد. روابط و همکاری قوی اقتصادی، نظامی و سیاسی بین دو کشور دهه ها ادامه داشته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری الخلیج الجدید بهمن ماه گزارش داد عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز وزیر انرژی عربستان و برونو لومر وزیر اقتصاد، دارایی، صنعت و دیجیتال فرانسه درباره چشم‌انداز همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و فرصت‌های همکاری در آینده در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن پاک و شبکه برق بحث و تبادل نظر کرده اند.

عربستان سعودی، یکی از خریداران مهم تسلیحات فرانسه است که این موضوع همواره از سوی گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر مبنای آمار منتشر شده، عربستان سعودی از سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ دومین خریدار بزرگ تسلیحات فرانسوی بوده است که ارزش تسلیحات فروخته‌ شده در مجموع به بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز