تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

استقبال کشورهای عربی از توافق میان ایران و عربستان

از سرگیری روابط میان عربستان و ایران یک گام مهم در مسیر اتحاد امت اسلامی و تقویت امنیت و تفاهم میان کشورهای عربی و اسلامی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۹۸۰۷

به گزارش معاصر به نقل از خبرگزاری مهر،  کشورهای عربی با صدور بیانیه‌های جداگانه ای از توافق امضا شده میان عربستان و ایران مبنی بر از سرگیری روابط دوجانبه استقبال کردند.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان با انتشار یک پست توئیتری تاکید کرد: توافق امضا شده میان عربستان و ایران مبنی بر از سر گیری روابط دیپلماتیک میان آنها و بازگشایی سفارتخانه هایشان طی ۲ ماه، تأثیرات مثبتی بر کلیات روابط منطقه‌ای طی دوره آتی خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: لبنان طی مراحل مختلف تاریخی هزینه اختلافات منطقه‌ای را متحمل شده است و امیدواریم که این اقدام یک گام مثبت در تقویت بنیان‌های امنیت و ثبات منطقه و هم چنین گسترش همکاری‌های مثبت محسوب شود.

بوحبیب اضافه کرد: ما خواهان آن هستیم که از این فرصت برای ورود به گفتگوهای میان کشورهای عربی و ایران بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها با هدف ایجاد بهترین روابط استفاده شود.

در همین راستا «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر طی گفتگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» و «حسین امیر عبداللهیان» همتایان سعودی و ایرانی خود در خصوص توافق مذکور رایزنی کرد.

وی در این تماس‌های تلفنی تاکید کرد که قطر از توافق میان عربستان و ایران در خصوص ازسرگیری روابط دو جانبه میان آنها استقبال می‌کند.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: امیدواریم این توافق به مثابه گامی در مسیر تقویت امنیت و ثبات منطقه و پاسخی به خواسته‌های دو ملت به شمار رود که در نهایت منافع آن شامل حامل تمام ملت‌های منطقه می‌شود.

وزارت خارجه کویت نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با استقبال از توافق مذکور از تلاش‌های مقامات کشور چین برای میزبانی این مذاکرات و هم چنین تلاش‌های عراق و عمان برای میزبانی از مذاکرات گذشته طی سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: کشور کویت از توافق میان عربستان و ایران حمایت می‌کند و امیدوار است که این توافق در نهایت به تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و گسترش روابط دوستانه میان دو کشور بیانجامد.

در همین خصوص وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از توافق میان تهران و ریاض ابراز امیدواری کرد که این توافق یک گام مثبت در مسیر حل اختلافات و پایان دادن به درگیری‌های منطقه‌ای بر اساس گفتگو و راه کارهای دیپلماتیک به شمار رود.

همچنین وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که قاهره با توجه بالایی توافق اعلام شده میان تهران و ریاض را دنبال می‌کند و امیدوار است که امضای این توافقنامه به کاهش تنش‌ها در منطقه و محافظت از امنیت ملی کشورهای عربی و توسعه و ثبات در آنها بیانجامد.

از سوی دیگر، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از تقویت روابط میان عربستان و ایران بر اساس توافقنامه امضا شده اخیر میان دو کشور، استقبال کرد.

وی در ادامه افزود: از سرگیری روابط میان عربستان و ایران یک گام مهم در مسیر اتحاد امت اسلامی و تقویت امنیت و تفاهم میان کشورهای عربی و اسلامی به شمار می‌رود.

الحیه بیان کرد: این گام مهم، به نفع مسأله فلسطین و حمایت از مقاومت ملت ما در برابر دشمن صهیونیستی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر «انور بن محمد قرقاش» مشاور سیاسی رئیس جمهور امارات با استقبال از توافق مذکور تاکید کرد که امارات به اهمیت گفتگو میان کشورهای منطقه ایمان دارد.

وی ادامه داد: ما از توافق میان عربستان و ایران مبنی بر از سرگیری روابط دوجانبه استقبال می کنیم. گفتگوها میان کشورهای منطقه باید به سمت تقویت مبانی همزیستی مسالمت آمیز با هدف ساختن آینده ای باثبات تر حرکت کند.

همچنین «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که بازگشت روابط میان کشورهای منطقه به مسیر عادی و طبیعی خود باعث می شود امنیت امت اسلامی که به دلیل مداخلات خارجی به ویژه مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی، از دست رفته است بازگردد.

عبدالسلام اضافه کرد: منطقه ما به روابط عادی میان کشورها نیاز دارد تا اوضاع به حالت طبیعی خود بازگردد. کشورهای بیگانه بر روی اختلافات منطقه ای سرمایه گذاری می کنند.

پیش از این نیز کشورهای عراق و عمان با صدور بیانیه‌هایی از توافق میان دو کشور استقبال کرده بودند. لازم به ذکر است روز جمعه بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز