تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

گمرک: آماده همکاری با صادرکنندگان صنایع‌دستی هستیم

قرار است به به بخش خصوصی اعتماد کنیم. قرار است بخش خصوصی بال دولت باشد تا همه از تولید، فروش و صادرات صنایع‌دستی منتفع شوند.
کد خبر: ۵۹۸۳۷

به گزارش معاصر به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نشستی با وزیر میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی گفت: گمرک آماده همکاری با صادرکنندگان صنایع‌دستی است.

نشست هم‌اندیشی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صادرکنندگان صنایع‌دستی امروز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه که علاوه بر سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه، تعدادی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف نیز حضور داشتند، تعدادی از صادرکنندگان صنایع‌دستی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست گفت: پراکندگی حکمرانی و پراکندگی سیاست‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی باعث شده تا برنامه‌ریزی دقیق نباشد از این رو این افراد، اینجا جمع شده‌اند تا بتوانیم برای این حوزه به یک برنامه‌ریزی و جمع‌بندی دقیق برسیم.

وی اضافه کرد: قرار است به به بخش خصوصی اعتماد کنیم. قرار است بخش خصوصی بال دولت باشد تا همه از تولید، فروش و صادرات صنایع‌دستی منتفع شوند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: ما باید بتوانیم دورنمای روشن و برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم‌گیری مناسب برای سال آینده داشته باشیم.

سرپرست صندوق ضمانت صادرات ایران نیز با بیان اینکه این صندوق آماده حمایت همه‌جانبه از حوزه صنایع‌دستی است، گفت: ما در این صندوق از صنایع‌دستی به طور حتم حمایت بیمه‌ای خواهیم داشت.

سید ابراهیم برهانی، اظهار کرد: پیش از این گفته می‌شد این صندوق بیشتر از صنایع کلان حمایت می‌کند اما واقعیت این است که صندوق ضمانت صادرات ایران از حوزه گردشگری و صنایع‌دستی حمایت می‌کند و امروز نیز در این جلسه شرکت کرده‌ایم تا حمایت این صندوق از حوزه صادرات صنایع‌دستی را اعلام کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای در سراسر کشور داریم و در همین حال ۴۰۰ میلیون دلار حمایت مالی و تأمین مالی برای تعدادی از شرکت‌ها را انجام داده‌ایم.

برهانی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری و نیز پوشش بیمه‌ای این صندوق به دو صورت ریالی و ارزی است و برای حمایت‌های بیمه‌ای از محصولات صنایع‌دستی به صورت صد درصد آماده هستیم.

سرپرست صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: این صندوق حمایت صد در صدی خود از صادرات صنایع‌دستی را اعلام می‌کند و همان‌طور که اشاره شد صنایع‌دستی در حقیقت برند کشورمان است و نگاه ما به صنایع‌دستی نگاه حمایتی است و به دنبال کسب درآمد و ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاری نیستیم.

حمایت‌های گمرکی از صادرکنندگان صنایع‌دستی

علی‌اکبر شادمانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک نیز در این نشست گفت: گمرک آماده همکاری با صادرکنندگان صنایع‌دستی است. این حوزه برای ما دارای اهمیت است و تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به صادرکنندگان انجام خواهیم داد.

وی افزود: حضور ما در این جلسه برای اعلام حمایت از صادرکنندگان صنایع‌دستی است و در همین جلسه پاسخ‌گوی سوالات صادرکنندگان است.

تعامل بیشتری با بخش خصوصی وجود داشته باشد

حسین بختیاری مدیر شرکت تعاونی صنایع‌دستی ایرانیان بیان کرد: از ده سال گذشته پاشنه آشیل صنایع‌دستی حوزه بازرگانی و صادرات است که با رؤسای سازمان همچنین وزیر قبلی جلساتی برگزار شد اما نتیجه‌ای نداشت.

وی با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان معاونت صنایع‌دستی، دفتر وزیر و نمایندگان بخش خصوصی، افزود: صنایع‌دستی در حوزه تولید ساختارمند است؛ اما در حوزه بازرگانی و صادرات نیاز به هماهنگی و برنامه دارد که فعالان این حوزه باید همت کنند.

مدیر شرکت تعاونی صنایع‌دستی ایرانیان، تصریح کرد: در استان‌ها کمیته‌های استانی تشکیل شده و امیدواریم در تهران نیز تشکیل شود و شاکله ملی ایجاد شده به انسجام بخش بازرگانی صنایع‌دستی ایران بیانجامد.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و جشنواره فجر صنایع‌دستی را قدم‌موثری دانست و افزود: از طرف هنرمندان صنایع‌دستی از مجموعه وزارت و دکتر جلالی تشکر می‌کنم. انتظار داریم در این راستا تعامل بیشتری با بخش خصوصی وجود داشته باشد.

ضرورت تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های صادرات صنایع‌دستی

سید علی رضوی رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر این فرصت را مغتنم شمرد و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های صادرات صنایع‌دستی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی بخش خصوصی در تشکیل این کنسرسیوم، ادامه داد: نیازی به بخش دولتی نیست و همه فعالان صنایع دستی، هنرمندان و تجار در قالب پذیره‌نویسی تحت پوشش قرار گیرند. بخش دولتی تنها در اطلاع‌رسانی پذیره‌نویسی کمک‌کند و مکانیزمی نگذارد که این کنسرسیوم دولتی شود و تبلور بخش خصوصی صنایع‌دستی باشد.

رضوی همچنین به استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورها برای عرضه محصولات صنایع‌دستی تحت یک برند ملی صنایع‌دستی اشاره کرد و این رویکرد را به معنای مولدسازی دانست.

کیان‌پور مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع‌دستی با تاکید بر اهمیت بازنگری و مهندسی مجدد صنایع‌دستی، ادامه داد: تنها با این بازنگری صنایع‌دستی را می‌توانیم به پیشران اقتصادی تبدیل کنیم. همه ابزار بالقوه موجود است تنها نیازمند برنامه‌ای جامع، هوشمند و سنجش‌پذیر هستیم.

وی با بیان اینکه راه‌های کهنه ما را به مقصد نو نمی‌رساند، ادامه داد: نیاز به نوآوری و خلاقیت در تمامی ابعاد همچنین مدیران شجاعی که قدرت تغییر داشته باشند، داریم و باید جراحی بزرگ شکل گیرد.

مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع‌دستی سهم سال گذشته صنایع‌دستی ایران را ۷۲۲ میلیارد دلار در دنیا اعلام‌کرد وافزود: این رقم اندک است و باید مرکز طراحی محصول راه‌اندازی و درباره شناسنامه صنایع‌دستی نیز تصمیم‌گیری شود.

کیانپور در پایان نوآوری و فناوری را نه یک‌نیاز بلکه ضرورت دانست.

حسین‌مردی تولید کننده صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت اشتغالزایی و ارزآوری صنایع‌دستی بر ترویج صنایع‌دستی از مدارس تا دانشگاه، مهارت‌آموزی و آموزش این حوزه تاکید کرد.

وی همچنین استفاده از لباس‌ها و معماری ایرانی در فیلم‌ها و سریال‌ها را به‌عنوان یکی از راه‌های ترویج و صادرات حوزه صنایع‌دستی و رونق گردشگری عنوان کرد.

انتقال صنایع‌دستی به نسل‌های بعد

محمدعلی ودود هنرمند برتر صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی امانتی است که علاوه بر اهمیت صیانت و حفاظت باید به نسل‌های بعدی نیز انتقال یابد.

وی افزود: صنایع‌دستی در حقیقت نیازمند آموزش مداوم است این موضوع باید با جدیت دنبال شود چرا که آموزش رکن اصلی تولید و صادرات یک محصول است.

شهسواری یکی از فروشندگان صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی نیازمند تسهیل است. آنچه که امروز هنرمندان صنایع‌دستی احتیاج دارند تسهیل‌گری است. سیستم دولتی باید در این حوزه به ما کمک کند.

وی افزود: انباشت تولید داریم اما صادرات و فروش رونق زیادی ندارد، دولت در این باره باید به ما کمک کند تا شرایط فروش و صادرات صنایع‌دستی تقویت شود.

خوش‌نواز، از صادرکنندگان صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: من در حوزه چین فعالیت می‌کنم. چین یک بازار بسیار خوبی است و با برنامه‌ریزی‌های مناسب می‌توانم صادرات صنایع‌دستی ایران در چین را گسترش دهیم.

وی افزود: به‌عنوان فردی که سال‌ها است در چین فعالیت دارد، آماده همکاری با این وزارتخانه و نیز صادرکنندگان صنایع‌دستی هستم. این آمادگی را دارم که با همکاری سایر صادرکنندگان شرایط فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی در کشور چین را تسهیل کنم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز