تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

کنفرانس وحدت در عراق؛ استقبال از توافق ایران و عربستان و رد عادی سازی با اسرائیل

عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، خیانت بزرگ به ملت فلسطین و تمام امت اسلام است
کد خبر: ۵۹۸۶۳

کنفرانس وحدت در عراق؛ استقبال از توافق ایران و عربستان و رد عادی سازی با اسرائیل

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ کنفرانس وحدت اسلامی عراق با شعار «مسلمان، برادر مسلمان» در حالی بعد از ظهر امروز شنبه در حالی به کار خود پایان داد که در بیانیه نهایی آن از توافق بهبود روابط بین ایران و عربستان استقبال شد و شرکت کنندگان، عادی سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

در بندهای این بیانیه بر ضرورت وحدت، همکاری بین چهره های فرهنگی شیعه و سنی و نیز مراکز پژوهشی مشترک، محکوم سازی تحرکات فتنه انگیزانه و تندروی ها در جهان اسلام، ترویج همزیستی مسالمت آمیز و سازنده مذاهب اسلامی، سفرهای فرهنگی نخبگان شیعه و سنی و تقویت دیدارها برای تفاهم عمیق تر، تاسیس پایگاه اینترنتی تحت عنوان «کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی» برای پیگیری و اجرایی کردن توصیه های کنفرانس، رد محاصره اقتصادی کشورهای مسلمان و ضرورت حمایت کشورهای دیگر از دولت های مسلمان تحت محاصره و تحریم و نقش سازنده زنان در بنیان فرهنگ وحدت اسلامی تاکید شد.

اما چند بند این بیانیه ۲۰ بندی بر متغیرهای جدیدی در جهان اسلام متمرکز شده است؛ متغیرهایی که قطب نمای حرکت همه مذاهب اسلامی و شاخص هایی تاثیرگذار در وحدت بخشی به صفوف مسلمانان تلقی شده است.

بند دهم بیانیه پایانی کنفرانس وحدت عراق در بغداد تصریح می کند: شرکت کنندگان بر جوهری و مرکزی بودن قضیه فلسطین به عنوان مساله اساسی اسلام و جهان، تاکید می کنند زیرا تحقق صلح و ثبات در منطقه و جهان، جز از گذر توقف تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی و مسیحی آن و به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان، امکانپذیر نیست.

در بند یازدهم آمده است: عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، خیانت بزرگ به ملت فلسطین و تمام امت اسلام است و عادی سازی برخی دولت های اسلامی منطقه با صهیونیست ها، آن رژیم را علیه بی گناهان، وقیح، ستمگر و سرکش تر از همیشه می کند. شرکت کنندگان در کنفرانس از دولت های سوار بر قطار عادی سازی با رژیم اشغالگر، می خواهند برای یاری دین و امت خود در این تصمیم، تجدید نظر کنند.

در بند نوزدهم بیانیه نیز تاکید شد: شرکت کنندگان در کنفرانس از گام های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در راستای نزدیک شدن به یکدیگر استقبال و از دولت عراق و همه دولت هایی که در نزدیک شدن دیدگاه دو کشور کمک کردند، تشکر می کنند. شرکت کنندگان تاکید می کنند که فعالیت برای از بین بردن اختلافات بین کشورهای اسلامی و عربی برای تحقق روابط بهتر، ضرورت دارد.

همان طور که پیش بینی می شد موضوع توافق ایران و عربستان برای ترمیم روابط در کنفرانس وحدت اسلامی بغداد، تبدیل به یکی از ترجیع بندهای سخنرانان و شرکت کنندگان در این رویداد شد و بارها در سخنرانی ها از تاثیر این توافق بر تقویت وحدت در جهان اسلام، سخن به میان آمد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز