تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵

روزنامه لبنانی: اسرائیل بزرگترین بازنده توافق ایران و عربستان

این توافق می تواند محاسبات آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی با عضویت رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی برای مقابله با ایران را برهم زند.
کد خبر: ۵۹۸۸۴

روزنامه لبنانی: اسرائیل بزرگترین بازنده توافق ایران و عربستان

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ روزنامه الاخبار لبنان در مقاله ای، رژیم صهیونیستی را بزرگترین بازنده توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان معرفی کرد.

روزنامه الاخبار نوشت: این توافق می تواند محاسبات آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی با عضویت رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی برای مقابله با ایران را برهم زند.

اعلام توافق ایران و عربستان در پکن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی سفارت های دو کشور، از سه جنبه و بعد اهمیت دارد: نخست اهمیت راهبرد جغرافیایی ایران، دوم وزن اقتصادی و نفتی عربستان و سوم پیشرفت چین برای بازیگری فعال در صحنه دیپلماسی جهان که تاکنون و بویژه در خاورمیانه، فقط در احتکار آمریکایی ها بود.

بی تردید از سرگیری روابط میان ایران و عربستان، فضای مناسبی را برای حل و فصل پرونده های مختلفی از جمله در یمن، عراق و سوریه فراهم می کند. بویژه اینکه در عراق تلاش هایی برای میانجیگری میان ایران و عربستان و در مسقط برای حل و فصل بحران یمن درجریان است، صورت گرفته است و گام هایی نیز برای بازگشت روابط کشورهای عربی با نظام سوریه برداشته شده است.

این توافق در زمانی حاصل شده است که مذاکراتی با میانجیگری عمان برای پایان دادن به جنگ یمن که بزرگترین مشکل و تنگنا برای عربستان و رهبران آن بشمار می رود درجریان است.

بزرگترین بازنده این توافق دشمن اسرائیلی است که فشارهای زیادی را بر عربستان برای عادی سازی روابط با ریاض وارد کرده است و می خواست سال جاری میلادی سال عادی سازی روابط با عربستان باشد.

این توافق می تواند محاسبات امریکا را نیز برای تشکیل ائتلاف های نظامی با عضویت اسرائیل و شماری از کشورهای عربی برای مقابله با ایران برهم زند و تحول جدید آغاز شده توسط عربستان را تقویت کند.

باتوجه به اینکه این توافق میان ایران و عربستان با میانجیگری پکن انجام شده است، تحولی بزرگ در حجم چین به عنوان یک قدرت جهانی رقیب آمریکا و پیشرفت سریع آن در منطقه خاورمیانه است.

این نقش آفرینی چین به کاهش نفوذ آمریکا منجر می شود و واشنگتن باید سیاست های جهانی خود را بازنویسی کند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز