تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

روزنامه هم میهن: توافق با عرباستان، نوعی از بازی با جمع جبری مثبت است

توافق (ایران و عربستان) نشان داد که مسائل و اختلافات از طریق دیپلماتیک بهتر قابل حل است، البته ممکن است حل هم نشود، ولی هیچ‌گاه نباید راه مذاکره و گفت‌وگو را مسدود کرد.
کد خبر: ۵۹۸۹۴

روزنامه هم میهن نوشت: بدون حل مسائل خارجی مسائل کشور در مسیر حل قرار نمی‌گیرد. اثرات توافق با آژانس و امروز عربستان در قیمت ارز نمونه روشن برای اثبات این ادعا است. پس از این توافق باید در یمن، سوریه، عراق و در سطحی بالاتر در برجام و اوکراین و FATF نیز مسائل را حل کرد.

توافق (ایران و عربستان) نشان داد که مسائل و اختلافات از طریق دیپلماتیک بهتر قابل حل است، البته ممکن است حل هم نشود، ولی هیچ‌گاه نباید راه مذاکره و گفت‌وگو را مسدود کرد. همیشه راه‌حل‌های دیپلماتیک کم‌هزینه‌تر از تقابل‌های دیگر است. توافق نیز به منزله تسلیم یکی در برابر دیگری نیست.

توافق؛ نوعی از بازی با جمع جبری مثبت است، چیزهایی داده می‌شود و چیزهایی گرفته می‌شود، ولی سرجمع به سود طرفین خواهد بود. در واقع مذاکره شرط ضروری حل مشکلات است، حتی اگربه تنهایی کافی نباشد.

مهمترین نتیجه این توافق را باید در ضرورت تغییر رویکرد خارجی دانست که مستلزم نوعی همزیستی جهانی با حفظ حقوق و عزت مردم و جامعه ایران است. بدون حل مسائل خارجی مسائل کشور در مسیر حل قرار نمی‌گیرد. این موضوع را منفی تلقی نکنیم، این واقعیتی است که باید به آن اذعان کنیم.

اثرات توافق با آژانس و امروز عربستان در قیمت ارز نمونه روشن برای اثبات این ادعا است. پس از این توافق باید در یمن، سوریه، عراق و در سطحی بالاتر در برجام و اوکراین و FATF نیز مسائل را حل کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز