تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
الشرق الاوسط:

تماس‌ بین قاهره و تهران از طریق کانال های ویژه برقرار است

همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.
کد خبر: ۶۰۱۰۸

تماس‌ بین قاهره و تهران از طریق کانال های ویژه برقرار استبه گزارش معاصر به نقل از ایرنا، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابع مصری، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ در منطقه توصیف کرد و نوشت که تماس‌ها بین قاهره و تهران از طریق کانال های ویژه ارتباطی برقرار است.

 یک منبع مصری آگاه از آخرین تحولات روابط تهران و قاهره در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط بدون ارایه توضیحات بیشتری گفت که کانال های تماس برقرار است و متوقف نشده است.

وی تاکید کرد که ایران در سطوح بالا از مصر و رهبری سیاسی آن تقدیر کرده است.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: اظهارنظر در مورد زمان اتخاذ گام های سیاسی برای ازسرگیری روابط میان دو کشور و سرعت پاسخ مصر به آنچه ایران مطرح کرده است، دشوار است.

این منبع که روزنامه الشرق الاوسط به نام وی اشاره ای نکرد، در عین حال افزود که «به استثنای رابطه تهران با جنبش‌های (حماس) و (جهاد اسلامی فلسطین) و همچنین در نظر گرفتن اصل کلی مصر که مداخله در امور داخلی کشورهای عربی را رد می‌کند، هیچ نقطه اختلاف عمده‌ای بین دو طرف وجود ندارد.»

از سوی دیگر، «محمد العراب» وزیر خارجه اسبق مصر در گفت و گو با الشرق الاوسط تصریح کرد: مشخصه های روابط ایران و مصر با دیگر طرف ها متفاوت است و این روابط درحال حاضر طبیعی به شمار می رود و ما از خیلی وقت پیش کارداری در سطح سفیر در ایران داریم.

برپایه این گزارش، العراب «با تاکید بر اینکه ایران کشوری بزرگ در منطقه است»، در عین حال با ابراز عقیده کرد: «در مرحله کنونی نیازی راهبردی برای تسریع گام ها در این راستا وجود ندارد.. باید منتظر عملکرد ایران در دوره آینده باشیم و ما نیازمند ارزیابی بیشتری هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با مصر گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز