تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

ایران، بار دیگر به فهرست مقاصد گردشگری چین بازگشت

بنابر اعلام رسانه‌های چین، از ۱۵ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، شهروندان چینی اجازه دارند به ۶۰ کشور، از جمله ایران سفر توریستی داشته باشند.
کد خبر: ۶۰۱۷۴

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا،دولت چین، محدودیت‌های مسافرتی به ۶۰ کشور، از جمله ایران را لغو کرد و نام ایران را بار دیگر به فهرست مقاصد گردشگری چین بازگرداند.

 فعال گردشگری ایرانی مقیم چین ـ در این‌باره گفت: بنابر اعلام رسانه‌های چین، از ۱۵ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، شهروندان چینی اجازه دارند به ۶۰ کشور، از جمله ایران سفر توریستی داشته باشند.

او افزود: بنابر آنچه دولت چین اعلام کرده است این محدودیت و ممنوعیت از سال ۲۰۲۰ همزمان با همه‌گیری کرونا برقرار شد و اکنون به تدریج لغو شده است. در مرحله نخست محدودیت و ممنوعیت سفر گردشگران چینی به ۲۰ کشور، از جمله تایلند، اندونزی، کامبوج، مالدیو، سریلانکا، فیلیپین، مالزی، سنگاپور، لائوس، امارات متحده عربی، مصر، کنیا، آفریقای جنوبی، روسیه، سوئیس، مجارستان، نیوزیلند، فیجی، کوبا و آرژانتین لغو شد و در ادامه نام ۴۰ کشور دیگر اضافه شده که ایران جزو آن‌هاست.

به گفته این فعال گردشگری، این ۴۰ کشور که به فهرست مقاصد سفر گردشگران چینی بازگشته‌اند، شامل نپال، برونئی، ویتنام، مغولستان، ایران، اردن، تانزانیا، نامیبیا، موریس، زیمباوه، اوگاندا، زامبیا، سنگال، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، صربستان، کرواسی، فرانسه، یونان، اسپانیا، ایسلند، آلبانی، ایتالیا، دانمارک، پرتغال، اسلوونی، وانواتو، تونگا، ساموآ، برزیل، شیلی، اروگوئه، پاناما، دومینیکا، السالوادور و باهاما، است.

او اضافه کرد: محدودیت‌های سفر گردشگران به ایالت متحده آمریکا از سوی دولت چین هنوز لغو نشده و پیش‌بینی شده است که آمریکا جزو آخرین کشور‌هایی باشد که محدودیت‌های سفر‌های توریستی چین به آن لغو می‌َشود.

خلیفی در ادامه گفت: طبق این دستور دولت چین، از ۱۵ مارس ۲۰۲۳ تمام آژانس‌های گردشگری چین می‌توانند تمام امور مربوط به فروش تور، سفر و یا بلیت را به این ۶۰ کشور از سربگیرند.
نماینده پیشین دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در چین این توضیح را اضافه کرد که اگرچه دولت چین از ماه ژانویه و ابتدای سال ۲۰۲۳ محدودیت‌های مسافرتی کرونا را لغو کرده بود،، اما تنها سفر‌های تجاری به خارج از کشور ممکن بود.

علاوه‌بر این، چینی‌ها بسیار دولت‌محور هستند و تایید مقاصد سفر از سوی دولت برای شهروندان چینی اهمیت زیادی دارد و سفر به خارج از این کشور نیز براساس فهرست مقاصد تاییدشده از سوی دولت، انجام می‌شود. دولت چین نیز این مقاصد را براساس سطح امنیت و نوع روابط با دولت‌های آن کشورها، تایید می‌کند.

این فعال گردشگری همچنین تاکید کرد: با توجه به بازگشایی مسیر توریستی بین ایران و چین، انتظار می‌رود چینی‌های بیشتری به ایران سفر کنند و لازم است ایران برای پذیرش این گردشگران زودتر آماده شود، اگر شرایط مهیا نباشد و چینی‌ها در سفر به ایران با مشکلاتی مواجه شوند، یقینا ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج می‌کنند، اتفاقی که قبلا برای یکی از کشور‌ها رخ داد و دولت چین برای همیشه آن کشور را از فهرست مقاصد سفر حذف کرد.

او اظهار کرد: چینی‌ها پس از سه سال محدودیت و ممنوعیت تشنه سفر هستند، اگر اطلاعاتی درباره ایران در اختیارشان قرار گیرد، حتما بیشتر از گذشته سفر می‌کنند. مساله این است که در این سال‌ها هیچ کار چشم‌گیری از سوی متولیان گردشگری در چین انجام نشده است و شاید یک اینفلوئنسر نقش بیشتری به نسبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در چین داشته باشد.

چینی‌ها به شدت تحت تاثیر فضای مجازی و رسانه‌ها هستند، درحالی‌که جای ایران در این فضا کاملا خالی است. باید از این فرصت استفاده کرد و با تولید محتوای بیشتر، چین و ایران را بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک کرد و چهره فرهنگی دو کشور را به مردم نشان داد.

خلیفی اضافه کرد: برخورد با گردشگران چینی در مقصد نیز بسیار اهمیت دارد؛ پس از رفع محدودیت‌ها زمانی که سفر گردشگران چینی به برخی کشور‌ها از سرگرفته شد، ورود نخستین گروه‌های چینی با استقبال پرشوری همراه بود که در رسانه‌های چینی بازتاب گسترده‌ای داشت و روی میزان سفر به این مقاصد هم تاثیر قابل توجهی داشته است.

ایران از سال ۱۳۹۸ روادید را برای اتباع چینی لغو کرده و شهروندان چینی مجازند بدون ویزا ۲۱ روز به ایران سفر کنند. انگیزه ایران از این اقدام یک‌طرفه، افزایش شمار گردشگران چینی تا یک میلیون نفر بود. در سال ۱۳۹۸ پیش از همه‌گیری کرونا، طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از ۴۴ هزار چینی به ایران سفر کردند.

پیش‌بینی‌ها بر این بود که با لغو روادید سفر چینی‌ها به ایران افزایش یابد، هرچند طبق همین آمار در آن سال شمار سفر چینی‌ها در قیاس با سال ۹۷ حدود ۱۵ درصد کاهش داشت که گفته شد تحت تاثیر وقایع داخلی ایران در آن سال بود. فعالان گردشگری چین همچنین گفته‌اند ایران در رسانه‌های چینی بیشتر با اخبار سیاسی مطرح است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : چین گردشگری سلامت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز