تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

اتهام جدید آمریکا به چین

وی تاکید کرد برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای کره شمالی به شکلی جدایی ناپذیر با اتهامات حقوق بشری این کشور در ارتباط است.
کد خبر: ۶۰۴۳۳


تسنیم؛ دولت آمریکا چین را متهم به تلاش برای پنهان کردن جنایات و اعمال خشونت آمیز کره شمالی کرده است.

دولت آمریکا چین را متهم کرد که با مسدود کردن پخش اینترنتی نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای پرداختن به اتهامات حقوق بشری پیونگ یانگ، تلاش کرده تا جنایات و اعمال خشونت آمیز کره شمالی را پنهان کند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در این نشست با اشاره به چین و روسیه گفت: برخی اعضای شورا تمایل زیادی دارند تا کره شمالی را از مسئولیت و پاسخگویی بازدارند.

وی تاکید کرد برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای کره شمالی به شکلی جدایی ناپذیر با اتهامات حقوق بشری این کشور در ارتباط است.

گرینفیلد افزود: پیگیری و تعقیب تسلیحات کشتار جمعی همیشه برحقوق بشر و نیازهای بشری مردم کره شمالی برتری دارد اما کیم جونگ اون رئیس این کشور به جای پرداختن به موضوع تغذیه و حقوق مردم کشورش، موشک و تسلیحات را بر می گزیند.

این در حالی است که چین و روسیه معتقدند 15 عضو شورای امنیت که متعهد به حفظ صلح و ثبات بین‌المللی هستند، نباید درباره موضوعات حقوق بشری صحبت کنند. این دو کشور بر این باورند که چنین نشست هایی باید محدود به دیگر مجامع سازمان ملل مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل یا مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست که به میزبانی آمریکا و آلبانی برگزار شد، اظهار کرد این اقدامات و اتهامات به هیچ وجه سازنده نیست. این اقدام غیرمسئولانه باعث افزایش تنش و در نتیجه ممکن است منجر به وقوع درگیری شود. استفاده از تلویزیون اینترنتی برای پخش زنده باعث تضعیف منابع سازمان ملل می شود.

این در حالی است که تمام 15 عضو شورا موافقند که چنین مباحث غیررسمی از طریق پخش اینترنتی نمایش داده شود و مسدود کردن آن اقدامی نادر است. به رغم این اقدام چین، این نشست عمومی بود و رسانه ها در آن حضور داشتند.

نماینده کره شمالی در این نشست حضور نداشت و سفیر این کشور در سازمان ملل نیز به این اظهارات واکنشی نشان نداد.

پیونگ یانگ همواره اتهام نقض حقوق بشر را رد و ادعا می کند تحریم ها شرایط هولناک حقوق بشری در این کشور را بدتر کرده است. این کشور از سال 2006 تاکنون به دلیل برنامه موشکی بالستیک و برنامه هسته‌ای خود تحت شدیدترین تحریم های سازمان ملل قرار دارد.

گفتنی است قرار است شورای امنیت سازمان ملل نشستی رسمی را در روز دوشنبه به منظور رسیدگی به پرتاب اخیر موشک بالستیک قاره پیمای پیونگ یانگ برگزار کند.

کره شمالی روز پنج شنبه یک فروند موشک بالستیک قاره پیما به سمت دریای شرقی پرتاب کرد.

ژاپن و کره جنوبی پس از پرتاب موشک قاره پیمای پیونگ یانگ، جلسه شورای امنیت ملی خود را تشکیل دادند.

به نوشته خبرگزاری کره جنوبی «یونهاپ»، شلیک بامداد پنجشنبه، سومین آزمایش موشکی کره شمالی طی یک هفته اخیر و بعد از آغاز رزمایش‌های گسترده کره جنوبی و آمریکا محسوب می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : آمریکا چین
ارسال نظر

آخرین اخبار روز