تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

طالبان فعالیت تمام سازمان‌های آموزشی در قندهار و هلمند را ممنوع کرد

طالبان دسامبر ۲۰۲۲، تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌ها را نیز ممنوع و اعلام کردند زنان اجازه ندارند در هیچ سازمانی کار کنند.
کد خبر: ۶۲۳۷۰

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، بر اساس دستور مولوی حبیب‌الله آغا، وزیر معارف طالبان، فعالیت تمامی سازمان‌های آموزشی در قندهار و هلمند در جنوب افغانستان متوقف شد.

 در نامه وزیر معارف طالبان که در فضای مجازی بازتاب یافته، آمده است: «تا زمان بررسی و اخذ تایید از مردم، فعالیت تمامی سازمان‌های آموزشی در قندهار و هلمند متوقف شود.»

در شرح این دستور وزیر معارف طالبان آمده که هیئتی از طرف این وزارتخانه برای بررسی فعالیت سازمان‌های آموزشی فعال در قندهار و هلمند موظف شده است تا «موارد اختلافی با مردم» را بررسی کند. مشخص نیست منظور طالبان از موارد اختلافی میان سازمان‌های آموزشی و ساکنان قندهار و هلمند چیست.

به نوشته ایندیپندنت، مقام‌های طالبان از جمله نورالله منیر، وزیر پیشین معارف این گروه، قبلا ادعا کرده بود که بسته نگه داشتن مدارس دخترانه خواست مردم است و آنان باید به خواسته‌های مردم توجه کنند.

هفته گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در واکنش به پیام دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در مورد منع کار زنان در این سازمان، گفت که کار و تحصیل زنان در افغانستان موضوع داخلی افغانستان و ممنوعیت اشتغال و آموزش نیز خواست خانواده‌های افغان است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، تحصیل در مقطع بالاتر از کلاس ششم برای دختران در افغانستان ممنوع شده است. طالبان دسامبر ۲۰۲۲، تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را نیز ممنوع و اعلام کردند زنان اجازه ندارند در هیچ سازمانی کار کنند.

هرچند صدور فرمان‌های پی‌درپی طالبان در زمینه ممنوعیت حق تحصیل و کار واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت، طالبان به هیچ یک از این واکنش‌ها توجهی نکرده‌اند و همچنان بر وضع محدودیت‌های بیشتر تاکید دارند.

در ۲۰ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از فعالان و کنشگرانی که برای بازگشایی مدارس دخترانه تلاش می‌کردند هم بازداشت و زندانی شدند. مطیع‌الله ویسا، کنشگر قندهاری که برای بازگشایی مدارس دختران در افغانستان تلاش می‌کرد، ۸ فروردین بازداشت شد. در دو هفته گذشته، بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر از طالبان خواستند ویسا را آزاد کنند، اما شماری از اعضای طالبان در توییتر نوشتند که ویسا از سازمان‌های غربی پول گرفته و تحت بازجویی است.

فعالیت‌های آموزشی مطیع‌الله ویسا که بنیان‌گذار انجمن «راه قلم» است، در جنوب افغانستان به‌ویژه قندهار و هلمند متمرکز بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز