تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۱.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

افزایش آمار مبتلایان به مالاریا در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان گفت: آمار مالاریا امسال به دلیل بارندگی صورت گرفته و ترددهای غیرقانونی اتباع خارجی و قاچاق سوخت از مرزهای شرقی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.
کد خبر: ۶۲۴۵۰

افزایش آمار مبتلایان به مالاریا در سیستان و بلوچستان

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا,دکتر حبیب غزنوی در شورای مبارزه با بیماری مالاریا افزود: در فروردین ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴ مورد مبتلا به مالاریا در سطح استان شناسایی شده این در حالیست که از ابتدای سالجاری تا امروز در مجموع ۱۳۳ مورد مبتلا به مالاریا در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده است.

وی با اشاره به گرم شدن هوا و بارندگی اخیر صورت گرفته در ایران و پاکستان افزود: آمار مالاریا در سیستان و بلوچستان امسال به دلیل بارندگی صورت گرفته و ترددهای غیرقانونی اتباع خارجی و قاچاق سوخت از مرزهای شرقی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه در سالجاری خوشبختانه هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در استان نداشته ایم به شناسایی یک‌هزار و ۲۵۱ مورد مبتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با شناسایی به موقع این موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نیز نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: شهرستان سراوان و سیب و وسوران به علت هم مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیر قانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان های تحت پوشش دانشگاه داشته است.

غزنوی با بیان اینکه علائم این بیماری تب، لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان است اظهارداشت: از هم استانی های عزیز تقاضا داریم در صورت داشتن این علائم به نزدیکترین مرکزبهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: مردم در مناطقی که مالاریا شایع هست از خوابیدن در فضای باز خودداری، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره کش آغشته کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ابرازامیدواری کرد که با آگاهی بخشی و آموزش به مردم و انجام عملیات های سمپاشی، لاروکشی، مه پاشی و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

وی گفت: مسوولان بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان علاوه بر توزیع پشه بند در مناطق مرزی، مه پاشی کانون‌های شیوع مالاریا، توزیع بسته آموزشی و نصب بنر در سطح روستاها و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی با دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی و آموزشی برای روستاییان در نظر دارند تیم های مراقبت بهداشتی را در مرزهای غیر رسمی استان مستقر کنند تا شاهد کاهش شیوع این بیماری در استان باشیم.

غزنوی اظهارکرد: ۶۱ درصد از موارد ابتلا مالاریا در سیستان و بلوچستان از نوع خطرناک و کشنده است.

وی ادامه داد: با توجه به اندمیک بودن بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی لام خون مالاریا و در برخی مراکز میکروسکوپیست‌های مالاریا و کیت تشخیص سریع این بیماری وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: افرادیکه دارای تب لرز، ضعف بدن، سردرد و سابقه تردد در مناطق مرزی پاکستان را دارند حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند زیرا تاخیر در شناسایی و عدم درمان بیماری مالاریا باعث مرگ فرد مبتلا می‌شود.

وی اظهار کرد: هم‌اینک در مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان و بلوچستان کیت‌های تشخیص سریع بیماری مالاریا وجود دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز