تهران ۹.۹۱° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

طالبان: محدودیت علیه زنان، مساله داخلی افغانستان است

شورای امنیت سازمان ملل باید به جای این قطعنامه‌ها، تحریم‌های مالی و دیپلماتیک را علیه مقام‌های ما بردارد.
کد خبر: ۶۳۱۴۱

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ پس از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت افزایش محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان، یکی از رهبران ارشد طالبان افغانستان به شورای امنیت هشدار داد که از "سیاست شکست‌خورده فشار" دست بردارد چون این مساله داخلی افغانستان است.

 این قطعنامه مورد اشاره، روز پنج‌شنبه با رای مثبت ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.


در همین رابطه انس حقانی، یکی از رهبران ارشد طالبان افغانستان گفت که شورای امنیت سازمان ملل نباید به "سیاست شکست‌خورده فشار" ادامه دهد.

وی افزود: هر قطعنامه‌ای که تصویب می‌شود بر مبنای درک عمیق نیست و به همین دلیل نتایج مطلوبی ندارد و همواره بی‌اثر می‌ماند. شورای امنیت سازمان ملل باید به جای این قطعنامه‌ها، تحریم‌های مالی و دیپلماتیک را علیه مقام‌های ما بردارد.

در این میان، وزارت خارجه طالبان افغانستان نیز در واکنش به تصویب این قطعنامه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطعنامه مذکور به انتخاب‌های حاکمیتی افغانستان "احترام" نمی‌گذارد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: ما به تعهداتمان درباره تضمین حقوق تمامی زنان افغان و تاکید بر این مساله که تفاوت‌ها باید مورد احترام باشد و سیاسی نشود، همچنان پایبندیم. این یک مساله اجتماعی داخلی در افغانستان است که تاثیری بر کشورهای دیگر ندارد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی،‌ شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار "لغو سریع" تمام اقدامات محدودکننده طالبان علیه زنان شده و از "همه دولت‌ها و سازمان‌ها خواسته از نفوذ خود استفاده کنند" تا فرامین و رفتارهای محدودکننده حکومت طالبان را تغییر دهند.

در قطعنامه مذکور آمده است که ممنوعیت‌های طالبان "حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می‌کند." در این راستا، شورای امنیت از حکومت طالبان می‌خواهد تا "سریعا سیاست‌ها و رویه‌هایی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، برگرداند."

در قطعنامه به طور مشخص به دسترسی زنان به آموزش، کار، آزادی رفت و آمد و "مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی" اشاره شده است. شورای امنیت بر "اهمیت حیاتی تداوم حضور" نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) برای کمک به "وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی" تاکید کرده است.

در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، وزارت امور خارجه طالبان در مورد رفع دستورات محدودیت آموزش و کار زنان به ویژه برای سازمان ملل گفته است "این یک مساله اجتماعی داخلی افغانستان است که تأثیری بر کشورهای خارجی ندارد."

وزارت خارجه طالبان با این حال از بخش‌هایی از این قطعنامه استقبال کرده است؛ "در مورد اینکه تعامل تنها راه واقع‌بینانه" با طالبان است و اینکه گفته است: "ما آماده همکاری مشترک با کشورهای همسایه و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با چالش‌های افغانستان هستیم."

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که لانا زکی نصیبه، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل پس از صدور این قطعنامه گفته است که "جهان ساکت نخواهد نشست که زنان در افغانستان از جامعه محو شوند."

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : طالبان افغانستان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز