تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵

تلاش نیروهای محیط بان در منطقه حفاظت شده ارژن استان فارس

منطقه حفاظت شده ارژن در استان فارس یکی از مناطق پرچالش در حوزه محیط زیست است که به رغم کمبودهای کادر یگان حفاظت با تلاش محیط بانان عرصه را بر زیاده خواهان و شکارچیان متخلف تنگ کرده است.
کد خبر: ۶۳۴۲۱

تلاش نیروهای محیط بان در منطقه حفاظت شده ارژن استان فارس


به گزارش معاصر به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ، عباس راستی مسوول منطقه حفاظت شده ارژن استان فارس ، با بیان گزارشی از عملکرد نیروهای یگان حفاظت و محیط بانان این منطقه افزود: اين منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره از سوی یونسکو انتخاب شده و در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته و با مساحت قابل توجه و کمبود نیروهای حفاظت همچنان توانسته است از داشته های محیط زیستی خود مراقبت کند .
مسوول منطقه حفاظت شده ارژن استان فارس ادامه داد: این منطقه شامل دشت وسیع ارژن و تالاب بین المللی پریشان است. گونه های غالب گیاهی منطقه را نی، جگن، بلوط و بادام تشکیل می دهد. گونه های مهم جانوری آن شامل پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله پلیکان پا خاکستری، اردک سر سفید و عقاب شاهی است.تعدادی گوزن زرد ایرانی نیز به این منطقه آورده شده اند. این منطقه به دلیل آنکه زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی و زادآوری بسیاری از پرندگان است دارای اهمیت بین المللی است. این منطقه را زیستگاه شیر ایرانی، که منقرض شده است، نیز می دانند.
به گفته این مسوول ،با توجه به حساسیت بحث جلوگيري ازتغییر کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی تالاب ارژن،با توجه به دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ایام تعطیلات نیز نیروهای یگان و محیط بانان در منطقه حضور فعال داشتند و اکنون نیز با فرا رسیدن فصل بهار و روی آوردن مردم دشت ارژن به کشاورزی بیشتر و احتمال سواستفاده بعضی زیاده خواهان و تجاوز به حریم منطقه، نیروهای یگان و محیط بانان با هوشیاری و دقت نظر به پاسداری از انفال و حریم منطقه می پردازند.
راستی خاطر نشان کرد: با مدیریت و تلاش شبانه روزی همه پرسنل، کار حفاظت به جدیت و قاطعیت در چهار چوب قانون ادامه داد: با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری غیر مجاز برخورد قانونی می شود، در تمام حاشیه تالاب ارژن نیز با تصرفات و شخم زنی غیر مجاز و تخریب با جدیت برخورد شده است، برای متخلفانی که بدون در نظر گرفتن قانون به حریم تالاب تجاوز کردند پرونده قضایی تشکیل شده و به دادسرا معرفی شده اند .
مسوول منطقه حفاظت شده ارژن استان فارس ادامه داد: تا کنون در سال جاری 17 برگ احضاریه برای متخلفان صادر شده و برخی از آنان اواخر هفته گذشته تحویل پاسگاه منطقه ارژن شدند ، تعداد 20 نفر نیز احضار شده اند و پرونده آنان در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.
راستی از شهروندان خواست تا با انس با طبیعت نیروهای یگان حفاظت را در پاسداشت ارزشهای زیست محیطی یاری کنند و گفت: طبیعت منطقه ارژن ، منطقه ای کم نظیر در گونه های گیاهی و جانوری است و تجاوز زیاده خواهان به آن در واقع تخریب و ناسپاسی به نعمت های الهی است که با آن برخورد قانونی به عمل می آید .

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز