تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳

پاداش صرفه جویی برق در مناطق عادی و گرمسیری مشخص شد

بیش‌ترین میزان دریافتی پاداش صرفه جویی مطابق دستورالعمل در مناطق عادی ماهانه 850 هزار تومان و در مناطق گرمسیری ماهانه 3 میلیون و 375 هزار تومان است.
کد خبر: ۶۳۵۶۸

پاداش صرفه جویی برق در مناطق عادی و گرمسیری مشخص شد

 

به گزارش معاصر به نقل از فارس,بالاخره پس از 3 روز انتظار، خبر خوب دولت در زمینه برق توسط وزیر نیرو اعلام و مشخص شد، این خبر خوب طرح ملی پاداش کاهش مصرف برق است.

بر اساس جزئیات ارائه شده از سوی وزیر نیرو، از ابتدای خردادماه سال تا انتهای شهریور سال 1402 به مدت زمان 4 ماه، در شرایطی که مشترکان خانگی برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، به ازای هر کیلوات ساعت صرفه‌جویی تا 2000 تومان معادل 20 برابر هزینه فروش برق پاداش از دولت دریافت کنند و هیچ محدودیت پرداختی در پاداش صرفه جویی وجود ندارد و دولت هزاران میلیارد تومان برای پرداخت به مردم در دستور کار قرار داده است.

*جزئیات پاداش صرفه‌جویی از زبان وزیر نیرو

در این راستا، علی‌اکبر محرابیان در تشریح جزئیات این طرح گفت: طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی خبر خوب امروز وزارت نیرو و دولت برای مردم بود، سال گذشته به صورت محدود اجرا شد که این طرح در سال جاری دو تفاوت عمده با طرح سال گذشته دارد.

محرابیان گفت: سال گذشته به مشترکان زیر الگوی مصرف پاداش تعلق می‌گرفت اما امسال به همه مشترکان این پاداش تعلق می‌گیرد و نکته دیگر این است که مبلغ پاداش را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم قیمت برق در مناطق عادی ۱۰۰ تومان و پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰۰۰ تومان است.

وزیر نیرو گفت: پاداش‌ صرفه‌جویی هم اکنون روی مبلغ قبض اعمال شده و هزینه برق را رایگان می‌کند، البته طرحی را در حال بررسی داریم که پاداش صرفه‌جویی به صورتی نقدی به مردم پرداخت شود.

بر این اساس پاداش‌های صرفه‌جویی شده از ابتدای خرداد ماه سال 1401 بر قبوض مشترکان لحاظ شده و اگر مشترکی علاوه بر پوشش کامل هزینه برق خود مبلغی را از صنعت برق بستانکار شود، می‌تواند از طریق نرم‌افزار برق ایران (برق من) نسبت به دریافت پاداش ویژه خود اقدام کند.

*قبض برق خود را از برق من ببینید

مشترکان صنعت برق می‌توانند، هم اکنون با مراجعه به نرم افزار برق ایران (برق من) از طریق پیوند گذاشته شده در (اینجا) نسبت به وارد کردن شناسه قبض خود و دریافت آخرین اطلاعات و جزئیات مصرف کسب اطلاع کرده و با استفاده از راهکارهای ساده صرفه‌جویی از طرح تشویقی ویژه وزارت نیرو در 4 ماه پیش رو استفاده کنند.

با توجه به این مسئله، محاسبه میزان پاداش دریافتی توسط مشترکان در مناطق مختلف می‌تواند از ابعاد پاداش‌های وزارت نیرو پرده‌برداری کند.

* چه میزان پاداش صرفه جویی در مناطق عادی ممکن است

در این راستا، الگوی تعیین شده در مناطق عادی از جمله تهران در فصل تابستان به 300 کیلووات ساعت در هر ماه می‌رسد و نزدیک به 100 درصد مصارف برق تا 2.5 برابر الگو یعنی 750 کیلووات ساعت در ماه است.

با توجه به اینکه مصرف برق سال گذشته و مصرف برق سال جاری دو پارامتر موثر در تعیین پاداش برق است، لذا در جدول ذیل میزان پاداش هر مصرف کننده بسته به اینکه سال گذشته در ماه‌های گرم چندکیلووات ساعت مصرف برق داشته و در سال جاری این میزان به چه عددی می‌رسد، مشخص شده است.

با توجه به جزئیات محاسبه شده، بیشترین میزان پاداش که یک مشترک حاضر در مناطق عادی مانند تهران می‌تواند پاداش صرفه‌جویی بگیرد در یک ماه معادل 825 هزار تومان و در 4 ماه معادل 3 میلیون 300 هزار تومان است.

بر این مبنا یک مشترک برای دریافت حداکثر پاداش صرفه جویی باید در سال گذشته حداقل 2.5 برابر الگو مصرف برق داشته و در سال جاری مصرف برق خود را به صفر برساند.

البته محاسبه این عدد به منظور دریافت پاداش صرفه‌جویی تنها یک مسئله فرضی است و اگر یک مشترک با مصرف فراتر از الگو بتواند مصرف خود را به  زیر الگو کاهش دهد بین 50 هزار تومان تا 300 هزار تومان پاداش خواهد گرفت.  بر مبنای این محاسبات، در مناطق عادی در صورت توزیع یکسان مشترکان متوسط مبلغ دریافت به 300 هزار تومان در هر ماه خواهد رسید.

*پاداش صرفه جویی در مناطق گرمسیر چقدر است

در مناطق گرمسیر نظیر استان‌های جنوبی با توجه به تعرفه و ظرفیت صرفه‌جویی برق میزان دریافتی بسیار بیشتر است. در این راستا در صورتی که یک مشترک مصرف برق خود را از 2.5 برابر الگو به صفر برساند، می‌تواند از حداکثر پاداش صرفه جویی استفاده کرده و 3.375 میلیون تومان پاداش بگیرد.

البته این مسئله یعنی صرفه جویی از 2.5 برابر الگو تا صفر انتزاعی بوده و صرفا برای دریافت حداکثر میزان پاداش ماهانه در یک ماه است. در این راستا اگر یک مشترک در مناطق گرمسیر مصرف خود را از رقم فراتر از الگو به زیر الگو برساند بسته به مصرف سال گذشته بین 250 تا 750 هزار تومان به صورت ماهانه پاداش دریافت خواهد کرد و مشروح اعداد دریافت پاداش به شرح ذیل است.

*همراه کردن مردم عامل موفقیت است

در این راستا، اقبال شاکری، نماینده مجلس در بیان اثر طرح پاداش صرفه‌جویی به خبرنگار فارس گفت: فراهم کردن بستر تشویق مردم می‌تواند یک سیاست عالی برای ارتقای مشارکت باشد به شرط اینکه اطلاع‌رسانی این مسئله به طور دقیق اعلام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: همراهی مردم در همه زمینه‌ها جواب داده و پیش‌بینی ما این است که به واسطه این تصمیم از هدررفت انرژی در منازل مردم جلوگیری کرد.

 سال گذشته اجرای سیاست پاداش صرفه جویی به کاهش 3 درصدی سرانه مصرف برق بخش خانگی ختم شد و باید منتطر ماند و دید این سیاست در سال جاری چه اثری دارد.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز