تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴

جزییات کامل سفرنامه سوریه رئیسی

رئیس دولت سیزدهم از تجار ایرانی و سوری خواست که قراردادهای تجاری بین دو کشور را عملیاتی کنند.
کد خبر: ۶۳۶۲۶

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، رئیس دولت سیزدهم آخر هفته گذشته پس از ۱۳ سال به عنوان نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ داخلی سوریه در سفری دو روزه عازم دمشق شد. سید ابراهیم رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با بشار اسد رئیس جمهوری، حسین عرنوس نخست‌وزیر و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، در نشست‌هایی با جمعی از اندیشمندان و تعدادی از فرماندهان گروه‌های مقاومت فلسطینی، علمای بلاد شام، فعالان اقتصادی ایرانی و سوری و ایرانیان مقیم سوریه شرکت کرد.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه؛ ۱۳ اردیبهشت با بدرقه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از اعضای کابینه و جمعی از خانواده‌های مدافع حرم، در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه و برای سفری دو روزه عازم این کشور شد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده دارد، جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، رئیس قوه مجریه را در این سفر دو روزه همراهی کردند.

رئیسی صبح چهارشنبه با استقبال محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه، نماینده ولی فقیه و سفیر کشورمان در سوریه وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد. جمعی از شهروندان‌ سوری‌ برای استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه در محل فرودگاه بین‌المللی دمشق‌ حضور یافتند.

ساعاتی پس از ورود هیئت ایرانی به دمشق، رئیس جمهوری اسلامی ایران در قصر الشعب مورد استقبال رسمی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و پس از اینکه روسای جمهور از یگان تشریفات سان دیدند، رئیسی و اسد، مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از آن نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد. روسای جمهور ایران و سوریه در این نشست با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد.

در جریان این نشست برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی به امضای روسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید.

پس از آن نشست مشترک مطبوعاتی روسای جمهور ایران و سوریه برگزار شد. در این نشست رئیسی با تاکید بر اینکه بنای ما توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و بدون حضور بیگانگان است، اظهار کرد: حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم. معتقدیم حضور آمریکایی‌ها در سوریه نه فقط امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه در امنیت سوریه و منطقه اخلال نیز ایجاد می‌کند. آمریکایی‌ها هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شوند، امنیت سوریه بیشتر تضمین می‌شود.

رئیسی شامگاه چهارشنبه از قصر الشعب راهی زینبیه شد و در مسیر ۲۰ کیلومتری تا حرم حضرت زینب (س) مورد استقبال گروهی از مردم دمشق قرار گرفت. وی با حضور در زینبیه دمشق، ضمن زیارت حرم حضرت زینب (س)، با جمعی از خانواده شهدای محور مقاومت از کشورهای سوریه، لبنان‌، افغانستان‌، ایران و... دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در ادامه، در صحن حضرت زینب (س) در جمع اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت و علمای سوری از مذاهب مختلف به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس دولت سیزدهم در این سخنرانی با بیان اینکه سوریه همانطور که ۱۲ سال ایستادگی کرد و پیروز شد، امروز به دست توانای شما مردم ساخته و همه خرابی‌ها به بناهایی ماندگار تبدیل خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در روزهای سخت کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی هم کنار شما خواهد بود.

پیش از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف و عبدالله نظام رئیس جمعیت اهل‌البیت (ع) سوریه سخنانی در خصوص جایگاه ایران و نقش آن در مبارزه با تروریسم و ثبات و امنیت منطقه بیان کردند.

در جریان این سفر و در استقبال‌های مردمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران، سرود «لرئیسی تحیات المحور» به زبان‌های فارسی و عربی خوانده شد و همچنین مردم سوریه در مسیرهای عبور هیئت ایرانی شعارهایی از جمله «بالروح بالدم نفدیک یا ایران» سر دادند.

رئیس قوه مجریه صبح پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در نشست‌هایی جداگانه با جمعی از رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی و اندیشمندان فلسطینی شرکت کرد. رئیسی در این نشست‌ها با بیان اینکه دشمن با تمام قوا برای مقابله با حقوق فلسطینی‌ها به میدان آمده است، تاکید کرد: مسلمانان هم باید همه ظرفیت‌ها را برای احقاق حقوق تضییع‌شده فلسطین و آزادی قدس شریف به‌کارگیرند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از ملت و دولت سوریه و رهبران مقاومت و مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و حزب‌الله لبنان و سید حسن نصرالله به‌خاطر ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و ایجاد امید در جهان اسلام قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله به زودی شاهد آزادی قدس و برپایی نماز در این مکان شریف باشیم.

پیش از سخنان رئیسی، زیاد نخاله دبیر کل جهاد اسلامی و همچنین مسئولان جنبش حماس و مکتب سیاسی جبهه شرقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. اهمیت سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه و پیام حمایتی آن به مقاومت و پیام قدرت به صهیونیست‌ها، قدردانی از حمایت‌های همه‌جانبه ایران از مقاومت، تغییر شرایط منطقه و جهان به نفع جریان مقاومت و فلسطین و تاکید بر وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله محورهای مطرح شده در این نشست‌ها بود.

رئیس دولت سیزدهم ظهر پنج‌شنبه در محل کاخ ریاست جمهوری سوریه با علمای بلاد شام دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار رئیسی با اشاره به جنگ روایت‌ها و تلاش‌های بدخواهان و دشمنان اسلام برای وارونه‌سازی حقایق با استفاده از ظرفیت امپراطوری رسانه‌ای غرب، گفت: در مقابل آن حجم عظیم امکانات رسانه‌ای مطمئن باشید که روایت بر مبنای حق و عدالت بر دل‌ها می‌نشیند و این وظیفه شما عالمان دینی است که راویان صادق حقیقت برای تاریخ باشید.

در ادامه این سفر دو روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران با حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه دیدار کرد و در این دیدار، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را که در این سفر در سطح مقامات عالی دو کشور امضاء شد، آغازگر فصل جدیدی در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور دانست.

نخست‌وزیر سوریه هم در این دیدار از حمایت‌ها و کمک‌های دولت و ملت ایران در مقطع بحران سوریه قدردانی و تصریح کرد: سوریه هرگز محبت‌های برادران ایرانی خود در دوره جنگ را فراموش نمی‌کند و در همکاری‌ها برای بازسازی نیز ایران در اولویت ما قرار دارد.

دیدار با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه دیگر برنامه رئیس دولت سیزدهم در سفر به دمشق بود. رئیسی در این دیدار بیان کرد: جریان مقاومت به ویژه در فلسطین رژیم صهیونیستی را زمین گیر کرده و رویکرد توسعه‌طلبی و اشغالگری امروز شکست خورده است. رژیم صهیونیستی همچنین با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و نیز میدان‌داری گروهک‌های تروریستی دست ساخته آمریکا قصد داشتند سوریه را تجزیه کنند، اما موفق نشدند.

وزیر امور خارجه سوریه هم در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از مهم‌ترین روندها و تحولات منطقه‌ای گفت که تحولات منطقه حاکی از روند رو به رشد و رو به جلوی روابط ایران و سوریه دارد.

رئیس قوه مجریه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به دمشق در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران شرکت کرد. رئیسی در این نشست با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید سفر بنده به این کشور نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است و تاثیر آن بر رفع موانع و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و حتی در منطقه به زودی آشکار خواهد شد.

رئیس دولت سیزدهم در این دیدار از صدور ضمانت‌نامه مناقصات برای فعالان اقتصادی در خارج از کشور و تشکیل دفاتر بازرگانی بین ایران و سوریه خبر داد و از تجار ایرانی و سوری خواست که قراردادهای تجاری بین دو کشور را عملیاتی کنند.

دیدار با ایرانیان مقیم و خانواده‌های کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه دیگر برنامه این سفر بود که رئیس دولت سیزدهم در این دیدار با بیان اینکه رسما اعلام کرده و می‌کنیم که سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از جبهه مقاومت بوده و هست، اظهار کرد: دشمن بارها علیه ایران توطئه کرده و این بار نیز جنگ ترکیبی به راه انداختند و فکر می‌کردند ایران مثل برخی کشورهای دیگر است که در برابر این تکانه‌ها به خود بلرزد، غافل از اینکه نهال نوپای انقلاب اسلامی امروز به درخت تناوری تبدیل شده است.

رئیس قوه مجریه در آخرین بخش از سفر دو روزه خود به دمشق، ضمن زیارت حرم حضرت رقیه (س) نماز جماعت را در این حرم اقامه و سپس از نزدیک با زائران دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی پیش از زیارت حرم حضرت رقیه (س) از بازار تاریخی دمشق (بازار حمیدیه) و مسجد جامع اموی در منطقه دمشق قدیم بازدید و با مردم سوریه و بازاریان به صورت مستقیم گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه ۱۵ اسفند با بدرقه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در فرودگاه، دمشق را به مقصد تهران ترک کرد. روسای جمهور ایران و سوریه علاوه بر دیدار و مذاکراتی چهار ساعته در روز اول سفر، به مدت یک ساعت هم در فرودگاه دمشق به شکل خصوصی گفت‌وگو کردند.

در پایان این سفر رسمی دو روزه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه بیانیه مشترکی منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دو رئیس جمهور گفت‌وگوهای عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور و همچنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «دو طرف آمادگی و تمایل خود را برای انجام هرگونه اقدام به‌منظور توسعه روابط تجاری ـ اقتصادی بین دو کشور از طریق سازوکارهای موجود از قبیل کمیسیون عالی مشترک ابراز نمودند. آنها هم‌چنین بر همکاری‌های موجود فیمابین در زمینه بازسازی جمهوری عربی سوریه تأکید کردند.»

رئیس دولت سیزدهم بامداد جمعه ۱۵ اردیبهشت وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاوردهای سفر رسمی دو روزه و فشرده خود به سوریه گفت: موضوع همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی، تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تاسیس بانک و بیمه مشترک و به صفر رساندن تعرفه‌های تجاری میان دو کشور، تقویت و گسترش ترانزیت میان ایران، عراق و سوریه، تلاش طرف سوری و مساعدت ایران برای احیای ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و انرژی سوریه پس از جنگ و تسهیل سفرهای زیارتی میان دو کشور از جمله محورهای ۱۵ سند همکاری بود که میان دو کشور به امضاء رسید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : رئیسی سوریه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز