تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

امید به زندگی در ایران افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: امید به زندگی و طول عمر در ایران در مقایسه با سالهای گذشته ۱۵ الی ۱۹ سال افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۴۰۴۳

امید به زندگی در ایران افزایش یافت

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,دکتر عمران خسروی روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی ماما در خلخال بیان کرد: یکی از پیشرفت های چشمگیر ایران در حوزه بهداشت و درمان افزایش امید به زندگی از۶۰ سال به سن ۷۵الی ۷۹ سال است.

وی گفت: امید به زندگی و افزایش طول عمر به عنوان دستاورد نظام سلامت ایران با سرعت بیشتر و توالی کمتر در حال افزایش است به طوری که امید به زندگی از ۶۴ سال در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۷۵ در مردان و ۷۹ سال در زنان ایرانی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال با اشاره به نقش ماماها در ارتقای سطح سلامت مادران باردار اظهار کرد: زایمان طبیعی در حال حاضر بهترین روش زایمان است وانتظار از ماماها ترویج فرهنگ استفاده ازاین روش برای پیشگیری از عوارض سزارین است.

دکتر خسروی با اشاره به افزایش روز افزون سزارین در کشور گفت: در حالی که آمار سزارین در سال ۱۴۰۰ شمسی در ایران ۵۰/۶ درصد بوده این میزان در سال گذشته به ۵۶/۶۴ افزایش یافته است.

وی افزود: با ارتقای سطح مراقبت های دوران بارداری مرگ نوزادن به حداقل کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که با ریشه کنی بیماریهای واگیردار و مرگبار سرخک وسرخچه مرگ نوزادن ناشی از ابتلا به این بیماریها در جامعه کشورمان و شهرستان به صفر کاهش یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال اظهار کرد: خوشبختانه با ارائه خدمات ویژه مراقبتی به مادران باردار آمار مرگ و میر مادران باردار نیز به صفر کاهش یافته است .

دکتر خسروی ادامه اضافه کرد:هم اکنون ۱۶ماما در حوزه درمان ،و ۵۰ ماما در حوزه بهداشت در این شهرستان مشغول ارائه خدمات مراقبت های بارداری قبل و پس از زایمان به مادران هستند.

در این مراسم که امروز در دانشکده علوم پزشکی خلخال برگزار شد، با اهدای لوح سپاس و هدایایی از ۴ مامای نمونه کشوری ،و ۳ مامای نمونه وبرتر شهرستانی تجلیل شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز