تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶

از سرگیری برجام به اراده آمریکا و نقش‌آفرینی اروپا بستگی دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش تصریح کرد که از سرگیری اجرای برجام در درجه اول به اراده ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده این توافق و در درجه دوم نقش آفرینی مثبت اروپا در این زمینه بستگی دارد.
کد خبر: ۶۴۰۶۷

از سرگیری برجام به اراده آمریکا و نقش‌آفرینی اروپا بستگی دارد

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین این مطلب را در گفت‌ وگو با خبرگزاری رسمی اتریش (APA) مطرح کرد. او در این مصاحبه که توسط رسانه‌های مختلف اتریشی بازتاب داده شد موضع ایران را نسبت به جنگ در اوکراین، اغتشاشات سال گذشته و توافق ایران و عربستان تشریح کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران از روسیه در جنگ تجاوزکارانه مغایر با حقوق بین‌الملل علیه اوکراین حمایت می‌کند؟ گفته می‌شود که پهپادهای شاهد علیه اهداف غیرنظامی نظیر خانه‌های مسکونی در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند، آیا این مساله از نظر ایران مشکلی ندارد؟»، گفت: ایران با جنگ و خشونت مخالف است و از تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کند به همین دلیل، هم مخالف تسلیح روسیه هستیم و هم مخالف تسلیح اوکراین.

وی افزود: ما پهپادی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم، در عین حال آمادگی داریم دومین جلسه فنی بین کارشناسان ایران و اوکراین را برای دریافت اسناد ادعایی آنها برگزار کنیم.

باقرپور اردکانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین رأی ممتنع داد. چه دلایل مشخصی برای این اقدام وجود داشت؟»، گفت: موضع ما بر اساس سیاست اصولی مخالفت با جنگ و همچنین غیرمتوازن بودن متون قطعنامه‌ها و نپرداختن به ریشه‌های جنگ از جمله سیاست‌های تهدیدآمیز گسترش ناتو به شرق بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «شما اعتراضاتی که در چند ماه اخیر ایران را تحت تأثیر قرار داده است، چگونه می‌بینید؟ آیا نارضایتی عمیقی بین مردم ایران وجود دارد؟»، افزود: اعتراضات مدنی بازتاب فرآیندهای دموکراتیک در کشورهای مختلف از جمله ایران است.

سفیر ایران ادامه داد: برخی از دولت‌های غربی از این اعتراضات مدنی و مشروع سوء استفاده کرده و به انحراف آن به طرف شورش و اغتشاش کمک کردند. دولت‌های غربی، با وجود آنکه واقعیت‌ها در ایران را به خوبی می‌شناسند، تلاش می‌کنند تصویری غلط و غیرواقعی از جامعه ایران ارائه کنند.

باقرپور اردکانی در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «آیا هنوز شانسی برای احیاء توافق اتمی سال ۲۰۱۵ قائل هستید؟»، گفت: احیاء این توافق در درجه اول به اراده و تصمیم سیاسی آمریکا و اصلاح استراتژی غلط و شکست‌خورده‌اش و در درجه دوم به نقش آفرینی مثبت و سازنده اروپا به جای پیروی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا بستگی دارد.

سفیر ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که «سال گذشته به ابتکار عمل برخی کشورها از جمله اتریش "معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های اتمی" اجرایی شد، چرا ایران به این معاهده نمی‌پیوندد تا شک و شبهه در مورد رفتار خود را برطرف کند؟»، افزود: بر اساس موضع رسمی، ایران تصویب این معاهده را گامی درست در مسیر درست و تکمیل کننده معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- NPT توصیف کرده و در عین حال تأکید دارد که معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های هسته‌ای -TPNW باید با آغاز فوری مذاکرات و انعقاد کنوانسیون جامع در مورد سلاح‌های هسته‌ای، تکمیل شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «تفاهم بین دو رقیب منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان سعودی بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرد، آیا فکر می‌کنید که تفاهمی با سومین قدرت منطقه یعنی (رژیم) اسرائیل امکان‌پذیر باشد؟»، گفت: هویت رژیم جعلی اسرائیل، از ابتدای خلقت نامشروع خود تاکنون؛ با جنایت، آپارتاید و سابقه شوم در توسعه، تولید و ذخیره سلاح‌های کشتار جمعی و زرادخانه‌های هسته‌ای پیوند خورده است.

سفیر ایران تصریح کرد: سکوت دولت‌های غربی و حمایت آنها از جنایات این رژیم مایه شرم است.

باقرپور اردکانی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که «در ایران شهروندانی از اتریش هم زندانی هستند، آیا آنها شانسی برای آزادی دارند؟»، گفت: حبس آنها نتیجه فرایند رسیدگی قضایی مبتنی بر قانون بوده است. طبعاً برای هر زندانی امکان آزادی زودتر از موعد، بر طبق مقررات، وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم شرایط آزادی سریع ایرانیانی که بی‌گناه در آمریکا و اروپا زندانی شده‌اند، فراهم شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «رضا پهلوی پسر شاه ایران که در سال ۱۳۵۷ سرنگون شد، متعهد به جمهوری دموکراتیک در ایران و آماده است تا از ادعای خود بر تاج و تخت چشم‌پوشی کند. نظر شما در مورد تعهد او به دموکراسی و حقوق بشر در وطن شما چیست؟»، گفت: با توجه به سابقه نظام دیکتاتوری پهلوی و سرنگونی آن در یک فرایند دموکراتیک توسط مردم ایران، این سوال ارزش اظهار نظر ندارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز