تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷

وزیر دادگستری: استفاده ابزاری از برتری اقتصادی برخی کشورها

متأسفانه درروزگار کنونی استفاده از سلاح «تحریم‌های اقتصادی»، آینده مفهومِ «حاکمیت برابر» به عنوان مبنای اصلی همزیستی مسالمت آمیز را در معرض تهدید قرار داده است.
کد خبر: ۶۴۱۱۱


به گزارش معاصر به نقل از  ایسنا، وزیر دادگستری کشورمان که به دعوت همتای روسی به این کشور سفر کرده است در همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ سخنرانی کرد.

 امین حسین رحیمی وزیر دادگستری ایران طی سخنانی در همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ گفت: در برابر سیاست های یکجانبه،کلیدواژۀ «همبستگی» میان دولت‌های مستقل و آزاد، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز و فردای ماست.

متن سخنرانی وزیر دادگستری کشورمان در همایش بین المللی حقوقی سنت پترزبورگ به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رییس

وزرای محترم دادگستری

خانم ها و آقایان

قبل از آغاز سخن لازم می‌دانم از برگزار کنندگان این نشست بویژه جناب آقای ُچویی چِنکوُ، وزیر محترم دادگستری فدراسیون روسیه تشکر کنم. همایش حقوقی بزرگ سنت پترزبورگ فرصت مغتنمی است برای ارتقاء جایگاه عدالت گستری.

خانم ها و آقایان!

علیرغم تمامی پیشرفت‌هایی که در زندگی بشر حاصل شده است تا رسیدن به مرزهای عدالت در جامعه جهانی فاصله بسیار داریم.

با آنکه منشور ملل متحد بر مفهوم «برابری حاکمیت دولت‌ها»" تاکید نموده است، استفاده ابزاری از برتری اقتصادی برخی کشورها موجب شده است تا در دنیای امروز از «فشار اقتصادی» به عنوان سلاحی نامشروع برای به زانو در آوردن ملت‌های آزاد و مستقل استفاده شود.

متأسفانه درروزگار کنونی استفاده از سلاح «تحریم‌های اقتصادی»، آینده مفهومِ «حاکمیت برابر» به عنوان مبنای اصلی همزیستی مسالمت آمیز را در معرض تهدید قرار داده است.

بدون تردید تفسیر موسع از حق حاکمیت دولت‌ها نمی‌تواند توجیهی بر مشروعیت تحریم‌های اقتصادی باشد.

رویه بین‌المللی، ماده ۳۲ منشور حقوق و وظایف اقتصادی دولت‌ها، قطعنامه ۲۶۲۵ مجمع عمومی ملل متحد و ده‌ها سند حقوقی بین‌المللی دیگر به خوبی نشان می‌دهد که هیچ دولتی حق ندارد به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا خارجی دولت های دیگر مداخله کند.

تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر که برای بیماران خود نمی توانند دارو نیز وارد کنند از جنایت‌های بزرگ دولت‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

اطمینان دارم نظرات و عملکرد حقوق‌دانان و دولت‌مردان حاضر در این همایش حقوقی بزرگ با استناد به ماده ۳۸ اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری در ارتقاء جایگاه حقوق بین‌الملل عادلانه موثر خواهد افتاد.

آری!در برابر سیاست های یکجانبه،کلیدواژۀ «همبستگی» میان دولت‌های مستقل و آزاد، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز و فردای ماست و براین اساس پیشنهاد می‌نماید:

۱- چارچوب همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دولت‌های قربانی تحریم‌های یک جانبه تنظیم و «باشگاه تحریمی‌ها» با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری اعضاء، ایجاد گردد.

۲- رایزنی لازم در سطوح بین‌المللی برای شناسایی تحریم‌های یکجانبه به عنوان مصداق «نقض جدی حقوق بشر» انجام شود.

۳-طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و سایر مراجع بین المللی ذی صلاح برای محکومیت واضعان تحریم و مطالبه خسارات وارده از آنها به طور جدی توسط اعضاء باشگاه تحریمی‌ها انجام و پیگیری شود. شایان ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از کلیه ابزارها و سازوکارهای حقوقی لازم جهت تامین حقوق حقه ملت ایران استفاده می کند.

شایان ذکر است دیوان بین‌المللی دادگستری در رای اخیر خود در ۳۰ مارس ۲۰۲۳ در دعوا جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا، مسئولیت حقوقی بین‌المللی این دولت را به خاطر مسدود کردن اموال و دارائی‌های جمهوری اسلامی ایران احراز و امریکا را محکوم نمود. این رای دلیل دیگری بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در نبرد حقوقی علیه اقدامات غیرقانونی یکجانبه آمریکا است.

همچنین جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ دعوایی به منظور مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه آمریکا، علیه این دولت در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه نمود. دیوان در قرار موقت خود با اتفاق آراء خواستار رفع محدویت‌های اعمال شده غیرقانونی آمریکا شد. اما متاسفانه آمریکا از پایبندی به قرار دیوان سرباز زده است و جمهوری اسلامی ایران این دعوا را در ماهیت در دیوان دنبال می‌کند.

از این‌که حوصله کردید و مطالب اینجانب را استماع فرمودید تشکر می‌کنم.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز