تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

نفت عقب نشینی کرد

عدم اعتماد به اقتصاد، باعث عقب نشینی به سمت دلار شده و همچنین نسبت به تقاضا برای نفت، بدبینی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۴۱۳۶

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بیش از یک درصد کاهش یافت و چهارمین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

 بهای معاملات نفت برنت با ۸۱ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، در ۷۴ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش، در ۷۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص بر مبنای هفتگی، حدود ۱.۵ درصد کاهش داشتند. وضعیت فعلی بازار نفت تا حدودی ناشی از بحران بانکی آمریکا، ادامه کشمکش بر سر بحران بدهی این کشور و احتمال بروز رکود است. عامل منفی دیگری که نمی‌توان نادیده گرفت، تقاضای ضعیف از سوی چین است.

دلار آمریکا روز جمعه تحت تاثیر ابهامات نسبت به سیاست پولی و سقف بدهی آمریکا که تقاضا برای دارایی امن را برانگیخت، رشد ملایمی در برابر یورو داشت و به سمت بزرگترین رشد هفتگی از فوریه پیش رفت. دلار قویتر، معاملات نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

جان کیلداف، از شرکت اگین کپیتال در نیویورک گفت: عدم اعتماد به اقتصاد، باعث عقب نشینی به سمت دلار شده و همچنین نسبت به تقاضا برای نفت، بدبینی ایجاد کرده است.

با به تعویق افتادن مذاکرات درباره سقف بدهی آمریکا و نگرانی‌های رو به رشدی که نسبت به بروز یک بحران بانکی منطقه‌ای وجود دارد، بیم ورود آمریکا به رکود اقتصادی شدت گرفته است. یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا روز جمعه گفت: در صورت بالا ماندن تورم، احتمالا لازم خواهد بود فدرال رزرو، نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد و در ادامه افزود: آمار ماه میلادی جاری، وی را نسبت به کاهش فشارهای قیمت، متقاعد نکرده است.

در این بین، آمار قیمت مصرف کننده چین در آوریل، رشد ملایمتری نسبت به مارس داشت اما کاهش بیشتر تورم درب کارخانه، دوباره تردیدها نسبت به روند احیای این کشور از محدودیت‌های کرونایی و رشد تقاضا برای نفت را تجدید کرد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا هفته گذشته به پایین‌ترین میزان در حدود یک سال اخیر رسیده است. شمار دکل‌های حفاری گاز، بیشترین میزان کاهش را از فوریه سال ۲۰۱۶ داشت و با ۱۶ حلقه کاهش، به ۱۴۱ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، با دو حلقه کاهش، به ۵۸۶ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۲ بود.

دورنمای کمبود عرضه در نیمه دوم سال، از قیمت‌ها حمایت کرد. حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق روز جمعه به رویترز گفت: انتظار ندارد اوپک پلاس در نشست وزیران این گروه که چهارم ژوئن در وین برگزار می‌شود، برای کاهش بیشتر تولید، تصمیم بگیرد.

در گزارش ماهانه اوپک که پنج شنبه گذشته منتشر شد، این گروه پیش بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک در فاصله ژوئیه تا دسامبر، ۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود.

اوپک پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر نگه داشت و انتظار دارد ریسک‌های اقتصادی با رشد بالاتر تقاضای چین برای نفت، جبران شود.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد، اظهارات جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا بود که اعلام کرد پس از کامل شدن فروش بخشی از ذخایر نفت استراتژیک که دستور آن از سوی کنگره صادر شده است، این کشور ممکن است نفت برای پر کردن این ذخایر خریداری کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز