تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد در کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: این گلوگاه‌ها به دولت اعلام شده است.
کد خبر: ۶۴۱۶۵

شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد در کشور

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا, ذبیح الله خداییان روز شنبه در جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر با هدف تبیین سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های سال جاری سازمان بازرسی کل کشور با معاونان و بازرسان کل استان‌ها، امور سیاست‌های ۱۹گانه این سازمان را تشریح و توصیه‌هایی مطرح کرد.

خداییان در این نشست با اشاره به جایگاه مهم این سازمان بر ضرورت پاسخگویی و خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: خدمت به مردم از قدر و منزلت زیادی برخوردار است. بهترین انسان کسی است که به مردم خدمت می‌کند و باری از دوش مردم برمی‌دارد.

وی به بازرسان توصیه کرد که در بین مردم باشند و ارتباط با مردم را به جد در دستور کار خود داشته باشند و به صورت سرزده از دستگاه‌های اجرایی بازدید داشته باشند و در جریان نحوه خدمات‌رسانی به مردم قرار گیرند.

ضرورت امیدآفرینی در جامعه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه ادامه داد: دشمن سعی می‌کند که در جامعه ایجاد نارضایتی کند و سرمایه‌های اجتماعی جامعه را کاهش دهد؛ بر این اساس یکی از موضوعات اساسی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب جلوگیری از تفرقه‌افکنی است. نباید با برخی از اظهار نظرهای خود ناامیدی پمپاژ کنیم، همه ما در قبال مردم مسئولیم و باید به تناسب مسئولیتی که داریم در جامعه امیدآفرینی کنیم.

توجه ویژه و عملیاتی کردن فرامین رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف مسئله مورد تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که خواستار دسته بندی فرمایشات رهبر و استفاده از آنها در اسناد بالادستی شد.

خداییان گفت: دستورهای رهبر معظم انقلاب هم تکلیف شرعی است و هم قانونی که باید به آنها توجه شود و از آن جمله می‌توان به شعار سال اشاره کرد.

نقش سازمان بازرسی کل کشور در پوپایی و تحرک سایر دستگاه‌ها اولین راهبرد این سازمان بود که خداییان خواستار توجه به آن شد و تاکید کرد: این سازمان در موضوعات مختلف ورود خوبی دارد و با هشدارها، نامه‌ها و اخطارهایی که می‌دهد و می‌توان از هریک از موضوعات یک کتاب تهیه کرد از بروز یک بحران جلوگیری می‌کند که این امر نشاندهنده جایگاه و نقش مهم سازمان بازرسی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این سازمان بیش از هر دستگاه دیگری در موضوعات مختلف تاثیرگذار است و فقط این نیست که پرونده‌ای علیه یک یا چند نفر تشکیل دهد بلکه سازمان بازرسی کل کشور با اقدامات خود و هشدارهای پیشگیرانه‌ای که می‌دهد در بسیاری از موضوعات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تمرکز بر موضوعات کلان و نظارت بر مسدودسازی گلوگاه‌های فساد

وی با تاکید بر لزوم تمرکز بر موضوعات کلان و نظارت بر مسدودسازی گلوگاه‌های فساد، ادامه داد: این گلوگاه‌ها به دولت اعلام شده و بر اساس تاکید رئیس جمهور و اعلام به وزرا و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی مقرر شده که به مرور اصلاح و گزارش آن اعلام شود. بر این اساس، سازمان بازرسی کل کشور نیز نظارت بر مسدودسازی ۵۴ مورد را در دستور کار دارد تا در چهار سال ریشه همه این گلوگاه‌ها خشکانده شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مطالعه و آشنایی با قوانین و تکالیف دستگاه‌ها از سوی بازرسان اشاره کرد و افزود: اگر بازرسان به قوانین مسلط نباشند به طور حتم شأن سازمان بازرسی زیر سوال خواهد رفت. بر این اساس، باید قبل از بازرسی، قوانین دستگاه مورد بازرسی را به دقت مطالعه کنند.

کار سازمان بازرسی فقط و فقط مچ‌گیری نیست

وی با تاکید بر تعامل با دستگاه‌ها، افزود: بازرسان باید با همه دستگاه‌ها تعامل داشته باشند زیرا کار سازمان بازرسی فقط و فقط مچ‌گیری نیست بلکه تعامل و هدایت با رعایت شأن سازمان بازرسی باید مورد توجه باشد البته نباید به گونه‌ای رفتار شود که جایگاه‌ این سازمان تضعیف شود.

خداییان با اشاره به توسعه چتر نظارتی سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: باید به گونه‌ای عمل کرد که همه سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند تا اگر کسی خواست انحرافی داشته باشد همواره حضور بازرسی را احساس کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حرکت به سمت هوشمندسازی امور، از همه بازرسان خواست این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار دهند و حتی اگر نیاز به دوره‌های آموزشی است نسبت به برگزاری آن برای همکاران اقدام کنند.

وی با اشاره به دسترسی سازمان بازرسی کل کشور به سامانه‌های دستگاه‌ها، گفت: با توجه به تصویب دسترسی به بانک اطلاعاتی دستگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی، همه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند دسترسی سامانه‌ها را به سازمان بازرسی ایجاد کنند که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت شورای دستگاه‌های نظارتی مسئله مورد تاکید خداییان بود و به بازرسان توصیه کرد که چنانچه موضوعی با طرح این شورا قابل رفع است حتما این کار را انجام دهند.

استفاده از ظرفیت گزارشگران فساد و حمایت از آنها

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت گزارشگران فساد و حمایت از آنها تاکید کرد و افزود: همانگونه که یک مدیر پرونده حراستی دارد باید پرونده بازرسی هم داشته باشد.

خداییان با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی مدیران دستگاه‌ها یا بانک مدیران در استان‌ها گفت: برای هر بازرسی، هزینه‌ شده است و بر این اساس همانگونه که یک مدیر پرونده حراستی دارد باید به گونه‌ای فرهنگ سازی کنیم که پرونده بازرسی هم داشته باشد.

محرمانه زدایی در گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: در طبقه بندی گزارش‌ها حتما باید ماده ۲۶ آیین نامه تشکیل سازمان بازرسی و آیین نامه طبقه بندی اسناد مدنظر قرار گیرد.

وی به موضوع نظارت بر مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها با هدف دور زدن قانون، شروطی را برای برگزاری مناقصه یا مزایده می‌گذارند که سازمان بازرسی باید بر روی آن تمرکز کرده و آنها را کشف کند.

تاکید بر برخورد سریع و قاطع با مفاسد

خداییان ضمن تاکید بر برخورد سریع و قاطع با مفاسد از بازرسان خواست بدون توجه به جوسازی و غوغاسازی‌ها با فساد برخورد کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به بازرسان تصریح کرد: خط قرمز سازمان بازرسی فساد است؛ بنابراین نترسید و در دل فساد بروید؛ هر انگی هم می‌خواهند بزنند.

فعال شدن بانک محرومیت‌ها

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به فعال شدن دبیرخانه موضوع ماده (۶) قانون گفت: با فعال شدن این دبیرخانه نزدیک به ۱۰۰ پرونده رسیدگی شد و ‌ضرورت دارد که بازرسان امور و استان‌ها به این موضوع توجه کنند و گزارش‌های خود را ارسال کنند.

احمد رحمانیان به برخی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و از فعال شدن بانک محرومیت‌ها در این سازمان خبر داد.

وی بر لزوم‌ توجه به نظارت‌های الکترونیک هم اشاره کرد و از بازرسان خواست که این موضوع را به جد در دستور کار خود قرار دهند.

در این نشست علی هادی‌ معاون راهبردی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور نیز برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان در سال ۱۴۰۲ تبیین کرد.

هادی با اشاره به اینکه در برنامه‌های امسال توجه به مشکلات و دغدغه‌های مردم به صورت ویژه دیده شده است، افزود: در این راستا سعی داریم برنامه‌های سازمان بازرسی به گونه‌ای باشد که موضوعات و دغدغه‌های مردم مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز