تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مطهرنیا کارشناس حوزه بین الملل:

دولت‌های قدرتمند هنوز پاسخ مثبتی برای جایگزینی دلار دریافت نکرده‌اند

آنچه در باب جایگزینی دلار گفته می‌شود یک امر واقعی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و بسیاری از دولت های قدرتمند جهان به دنبال آن هستند اما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.
کد خبر: ۶۴۲۰۸

مطهرنیا کارشناس امور بین الملل  معتقد است کسی که بتواند این مسیر را کنترل کند قدرت فزاینده مالی به دست خواهد آورد. یکی از مسائلی که در حوضه اقتصاد مطرح است ایجاد نگراستراتژیک در حوضه اقتصادی است.

یک نگر استراتژیک موجب می‌شود زمینه‌های به وجود بیاید که تلاطم‌های اقتصادی در جهان بیشتر نمودار شود تا بتوانند از آنچه که گروه غول سیاه خوانده می‌شود استفاده ببرند.

 

متن کامل مصاحبه با مطهرنیا کارشناس امور بین الملل  در خصوص امکان حذف دلار از معاملات

آیا حذف دلار در معاملات بین المللی امکان پذیر است؟

دولت مردان ایران، روسیه و چین ارداه معطوف به تعقیب نظام سیاسی قدرت حاکم بر نظم بین المللی، دهه‌هاست که به نمایش گذاشته شده است.

بیان شعار حذف دلار از سیستم اقتصادی جهان و محدود سازی شعاع این غول جهانی سیاست آرزومندانه‌ای است که از سال‌ها پیش بارها شنیده ایم اینکه قدرت دلار نسبت به گذشته پایین آمده است یک امر واقعی است اما واقعیت چیز دیگری است.

پدیده کالا به کالا در زمان های گوناگون سیر تکامل بشر وجود داشته است و نشان از آن دارد که آنچه روسیه چین و ایران در بازارهای مالی جهان به دنبال آن هستند تولیدات آنها است. زیرا هرچه تولیدات بیشتر و سطح تقاضا بالاتر رود تاثیر قدرت و نفوذ اقتصادی در سطح جهانی نیز بیشتر می‌شود.

چین یکی از اقتصادهای برتر دنیاست اما بازارهای مالی جهان در دست چین نیست زیرا سازمان‌دهی بازارهای مالی جهانی در دست اقتصاد برتر دنیا یعنی آمریکا است.

آمریکا اگر چه دچار فراز و نشیب‌های زیادی در عرصه اقتصادی بین المللی بوده است اما هنوز بالغ بر 50درصد اقتصاد جهان با دلار فعالیت می‌کند و از طرفی نیز آمریکایی‌ها در جهت بازآفرینی اقتصادی در آینده هستند.

با نگاهی به بازار اقتصادی آمریکا می‌توان دید که آمریکایی‌ها همواره توانسته‌اند با گذار از عصرهای انقلاب صنعتی و دستیابی به پیشرفت‌های هر دوره با نشاط اقتصادی حرکت خود را ادامه دهند.

امروزه دیگر صنعت اپل و دیجیتال برای آمریکایی‌ها معنا ندارد و اکنون به دنبال هوش مصنوعی هستند زیرا هوش مصنوعی برای آنها دوره‌ای تقریبا تکمیل شده است.

نیکولاس تالع در باب این موضوع تعبیر (غول های سیاه) را به کار می‌برد آنهایی که بتوانند اعجاب به وجود بیاورند و در این تنش‌ها برامواج حرکت‌های هدفمند و هوشیارانه از آینده سوار شوند.

آنچه که در باب جایگزینی دلار گفته می‌شود یک امر واقعی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت که بسیاری از دولت‌های قدرتمند جهان به دنبال آن هستند اما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.

با توجه به تغییر و تحولات پرشتاب اقتصاد جهانی و رهبری آن توسط نظام سرمایه داری اینگونه کشورها در مسیر نظام سرمایه داری تبدیل به ابزاری برای رسیدن به اهداف این نظام به خواسته‌هایشان می‌شوند.

  صدام حسین نیز آن زمان خواستار حذف دلار بود و براساس شنیده‌ها سه ماه پس از مطرح کردن تصمیم خود آمریکا به عراق حمله میکند، آیا امکان تکرار این واقعه وجود دارد؟

آمریکا عادت دارد میوه رسیده را از درخت بچیند و هنوز میوه ایران برای آمریکا نارس است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز