تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.
کد خبر: ۶۴۳۰۷

ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,بآندری اسلپنف در یک جلسه توجیهی ,تصریح کرد : «ما یک بحث اساسی در مورد تمام مفاد توافق با ایران را تکمیل و اکنون در حال تنظیم دقیق هستیم و امیدواریم در ماه جاری آن را کامل کنیم. قصد داریم در ابتدا نتایج را به نخست وزیران اتحادیه در نشست سوچی گزارش کنیم. پس از آن مراحل رسمی انجام خواهد شد.»

وی درباره آثار ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران خاطرنشان کرد: ایران یک شریک بسیار جدی، یک کشور بزرگ با ظرفیت های تجاری و اقتصادی قابل توجه است.

اسلپنف اظهار داشت: شرایط بی سابقه ای را برای دسترسی به بازار آنها (ایران) فراهم می کنیم که البته باید از آنها استفاده کرد. حتی توافق موقت این ظرفیت و امکان را دارد که تجارت را تقریباً دو برابر افزایش دهد. ما انتظار داریم که پس از امضای توافقنامه جدید، تجارت ما از ۶ میلیارد دلار فعلی در میان مدت ۵ تا ۷ ساله به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

آندری اسلپنف همچنین افزود که در حال حاضر کار برای ایجاد مناطق آزاد تجاری بین اتحادیه اروپا و مصر، امارات، اندونزی و هند در حال انجام است. وی تصریح کرد که روند مذاکرات با مصر می تواند تا پایان سال جاری تکمیل شود.

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اواخر سال گذشته شمسی اعلام کرده بود که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز