تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

احتمال حذف 10 رشته از دانشگاه تهران

ما تعهدات خود به هیات علمی‌هایمان را در نظر داریم و بهترین کار این است که ما برای تخصص‌های اساتید خود جایگزین‌هایی پیدا کنیم.
کد خبر: ۶۴۳۷۹

 


به گزارش معاصر به نقل از ایلنا، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در مورد آمایش رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: تقریبا برای همه ما با کمی اختلاف روشن است که چه رشته‌هایی در کشور بیرون از فضای آکادمیک متقاضی دارد. ما در خصوص برخی رشته‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم و متاسفانه در خصوص برخی رشته‌ها حتی در دانشگاه تهران ظرفیت اعلامی ما برای جذب دانشجو پر نمی‌شود. این وضعیت دانشگاه‌های تهران است و نمی‌دانیم وضعیت دانشگاه‌های دیگر چگونه است.

 رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از علائم اولیه و هشداری که به ما نشان می‌دهد، باید در خصوص رشته‌ها و پذیرش در آن‌ها تجدیدنظر شود، همین میزان تقاضا برای ثبت نام در رشته‌هاست که از طریق کنکور محقق می‌شود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه در برخی رشته‌ها یا باید جذابیت‌های مربوط به آن تخصص بالا برود یا مجبوریم آن را حذف و جایگزینی برایش تعریف کنیم، افزود: همین حالا عمدتا از طریق میزان ثبت نامی‌های ابتدای ترم منبع موثقی برای تجدید نظر در خصوص رشته‌ها داریم، اما کارهای مطالعاتی دیگری هم برای این هدف در دانشگاه تهران در حال انجام است.

مقیمی خاطرنشان کرد: ما در مورد اثرگذاری اجتماعی دانشگاه تهران مطالعه‌ای کرده‌ایم و در حال ردیابی فارغ التحصیلان خودمان در این مطالعات هستیم. بخشی از این کار انجام شده و می‌دانیم تحصیل کردگان دانشگاهی ما در دستگاه‌ها و مشاغل مرتبط و مختلف کار می‌کنند و گزارش مفصلی هم آماده است و به ما می‌گوید فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در حال حاضر کجا مشغول کار هستند؟ آیا سرجای درستی هستند یا خیر؟ داده‌های این گزارش البته باید به روزرسانی شود. این داده‌ها هم منبع دیگری است که ما از طریق آن برای حذف یا تعدیل رشته‌ها اقدام می‌کنیم.

او با تاکید به اینکه در برخی زمینه‌ها و رشته‌ها قرار است حذفیاتی صورت بگیرد، عنوان کرد: شاید در مورد حدود ۱۰ رشته به سمت حذف برویم. برخی از این رشته‌ها گروه علمی و هیات علمی دارند و ما نسبت به این افراد تعهد داریم و نمی‌توانیم آن‌ها را بازنشسته یا اخراج کنیم و… به ویژه اینکه امروز با بحث‌های سیاسی که وجود دارد، ما هرکاری کنیم از آن برداشت سیاسی می‌شود.

مقیمی افزود: بنابراین ما تعهدات خود به هیات علمی‌هایمان را در نظر داریم و بهترین کار این است که ما برای تخصص‌های اساتید خود جایگزین‌هایی پیدا کنیم و بخشی از ظرفیت‌های اساتید را که قرار است رشته‌هایی که تدریس می‌کنند حذف شود، به سمت فعالیت‌های پژوهشی و دانش بنیان ببریم. ما این اقدام را در دست داریم و قرار است در برخی رشته‌هایی که به نظر می‌رسد اشباع شده اند، استادان را به سمت جهت گیری می‌بریم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشباع یک رشته به این معنا نیست که آن رشته دیگر در محیط کار موضوعیت ندارد، تصریح کرد: با اینکه برخی رشته‌ها اشباع شده اند، اما از نظر بسترهای کارآفرینی اشباعی رخ نداده و می‌توانیم از سمت فعالیت‌های فناورانه و دانش بنیان به این رشته‌ها بپردازیم که جای کار زیادی هم دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز