تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸

آمریکا: دنبال درگیری با چین یا جنگ سرد جدید نیستیم

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده کشورش دنبال تقابل و جنگ سرد جدید با چین نیست.
کد خبر: ۶۴۴۱۱

آمریکا: ما دنبال درگیری با چین یا جنگ سرد جدید نیستیم

 

به گزارش معاصر ,در شرایطی که در روزهای گذشته گزارش‌هایی از تلاش‌های آمریکا برای آب کردن یخ روابط با چین منتشر شده  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه تصریح کرد ایالات متحده دنبال درگیری، تقابل یا جنگ سرد جدید با چین نیست. 

وزیر خارجه آمریکا که در یک جلسه استماع در کنگره حضور داشت همچنین مدعی شد که واشنگتن به دنبال مهار چین نیست. 

او گفت: «ما دنبال درگیری با چین یا جنگ سرد جدید نیستیم. مادر تلاش نیستیم چین را مهار کنیم. ایالات متحده کماکان روابط جامع تجاری و سرمایه‌گذاری با چین دارد،همان‌طور که اکثر شرکا و متحدان ما چنین هستند.»

چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به «وانگ یی»مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب حاکم چین گفته واشنگتن قصد دارد از تنش‌های میان دو کشور بر سر بالن جاسوسی چین عبور کند. 

رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند این اظهارات می‌تواند نشانه‌ای احتمالی از آب شدن یخ در روابط بین پکن و واشنگتن باشد.

مقام آمریکایی ورود بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا را رویدادی «نامیمون» توصیف کرد و گفت که دولت جو بایدن اکنون به دنبال عبور کردن از آن است. 

خبرگزاری شینهوا روز پنجشنبه گزارش داده بود گفت‌‌وگوی میان سالیوان و وزیر خارجه چین بر «رفع موانع در رابطه آمریکا و چین و جلوگیری از وخیم شدن رابطه دو کشور» متمرکز بوده است. 

واشنگتن‌پست گفته لحن پکن در این بیانیه نسبت به بیانیه‌های قبلی مثبت‌تر به نظر می‌رسد. چین پیش از این بارها از آمریکا به دلیل مانع‌تراشی در روابط دو کشور انتقاد کرده است. 

تنش‌های شدید در روابط میان چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا اواخر سال گذشته میلادی با دیدار جو بایدن و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در بالی در ماه نوامبر تا حدودی فروکش کرد. 

این دیدار توانست برخی از نگرانی‌های ایجادشده پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت میلادی را رفع کند. 

ورود یک بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا در چند ماه پیش و اسقاط آن توسط یک جنگنده آمریکایی در نزدیکی سواحل کارولینا تنش‌ها در روابط را به اوج خود رساند. 

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز