تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
اژه‌ای:

موارد ارفاقی شامل مرتکبین جرایم خشن نمی‌شود

آن دسته از مجرمان نیز که اکنون برای چندمین بار است محکوم به زندان شده‌اند و یا در ندامتگاه رفتار مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، در لیست عفو و آزادی قرار نمی‌گیرند.
کد خبر: ۶۴۴۲۶


به گزارش معاصر؛ رئیس دستگاه قضا گفت: مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و موارد ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به خراسان شمالی و در ادامه بازدیدهای میدانی و آسیب‌شناسانه خود از مراکز و مراجع قضائی، امروز (چهارشنبه) از زندان مرکزی بجنورد بازدید کرد.


رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان آن و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذی‌صلاح صادر کرد.

سرکشی به سالن‌های زندان مرکزی بجنورد از جمله بخش قرنطینه و مجتمع اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه، بخش‌هایی از بازدید امروز رئیس قوه قضائیه بود.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، وی در گفتگوی چهره به چهره با محکومان این زندان، در خصوص جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری‌شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

یکی از مددجویان، در پاسخ به رئیس قوه قضائیه در خصوص جرم ارتکابی خود، مدعی شد: «کاری نکرده‌ام، فقط باتری دکل مخابرات را سرقت کرده‌ام»!؛ در اینجا، رئیس عدلیه به این زندانی یادآور شد که در مقوله سرقت تجهیزات و تأسیسات زیرساختی مرتبط با برق و آب و گاز و مخابرات، صرفاً ارزش مادی این تجهیزات و تأسیسات مورد توجه نیست؛ اینکه مثلاً گفته شود فلان مقدار سیم برق یا کابل برق، توسط سارق به سرقت رفت؛ بلکه در این مقوله، خسارات ناشی از سرقت و تخریب این تجهیزات که به زندگی و کسب و کار مردم وارد می‌شود، بیشتر مورد توجه است و قضات باید در احکام این پرونده‌ها موضوع خسارت وارده را مدنظر قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک تک نامه‌ها و درخواست‌های مددجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

رئیس عدلیه همچنین خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد گفت: همچنین اشخاصی را مسئول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده در جهت اعمال ارفاقات قانونی، رایزنی داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در عین حال ضمن اشاره به سیاست‌های دستگاه قضائی برای حبس زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، بر این موضوع نیز تاکید کرد که مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.

در جریان این بازدید به دستور رئیس قوه قضائیه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آنها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آنها ترتیب اثر داده شود.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به یک زندانی که خواهان مورد عفو قرار گرفتن خود بود، بر سه شاخصه مهم «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان یافتن مسئولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» برای قرار دادن اسامی زندانیان در فهرست عفوهای مناسبتی تاکید کرد و خطاب به مددجویان ندامتگاه بجنورد، گفت: پس از عفو و آزادی تلاش کنید تا مجدداً اسیر وسوسه‌های شیطان‌صفتان نشوید و به ارتکاب جرم مبادرت نورزید؛ چرا که پس از محکومیت مجدد که در این مورد که با تشدید مجازات همراه خواهد بود و اعزام به زندان، در مراحل و دفعات بعدی، کار مسئولان امر برای قراردادن شما در فهرست عفوهای مناسبتی مشکل خواهد شد.

رئیس عدلیه یادآور شد: آن دسته از مجرمان نیز که اکنون برای چندمین بار است محکوم به زندان شده‌اند و یا در ندامتگاه رفتار مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، در لیست عفو و آزادی قرار نمی‌گیرند.

در جریان بازدید قاضی‌القضات از زندان مرکزی بجنورد، نماینده مددجویان در تعدادی از سالن‌ها، شرایط این ندامتگاه و رسیدگی به زندانیان را مطلوب دانست و از مسئولان زندان تقدیر به عمل آورد.

در اثناء بازدید رئیس عدلیه از مجتمع اشتغال و حرفه آموزی زندان مرکزی بجنورد، مسئول زندان به ارائه آماری از وضعیت اشتغال مددجویان در این ندامتگاه پرداخت و رئیس قوه قضائیه در جریان فرآیند تولید محصولات مختلف در این مجتمع قرار گرفت و خطاب به مددجویان فعال در این مجتمع گفت: در امر تولید محصولات و مصنوعات، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببندید تا همگان بدانند که کیفیت محصولات تولیدی در کارگاه‌های زندان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تأکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است. زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان، زندان ساری، زندان زنان قرچک و زندان مرکزی بجنورد از جمله ندامتگاه‌هایی هستند که رئیس قوه قضائیه از آنها سرکشی کرده و در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقا وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و باز اجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضائی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضائیه است.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز