تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

ابراز نگرانی آمریکا از احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از توافق نامه ایران و روسیه برای احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۶۴۴۸۰

ابراز نگرانی آمریکا از احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا

 

به گزارش معاصر ,آمریکا به امضای توافقنامه احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا واکنش نشان داد و گفت هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه موجب نگرانی برای واشنگتن است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم‌ها واشنگتن را نگران می‌کند.»

 توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه امروز چهارشنبه طی مراسمی با حضور سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضاء رسید.

آیت الله رئیسی در این مراسم گفت: بدون تردید این توافق گامی راهبردی برای دو کشور است. همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم جلوه های همکاری است است که امروز میان دو کشور رقم می خورد. کشورهای دیگری در این مسیر قرار دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در مراسم امضای توافقنامه احداث این خط ریلی اظهار داشت:  تصمیم اصولی برای این اقدام در سال ۲۰۲۲ اتخاذ شد و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد، به مرحله عمل خواهد رسید.

پوتین گفت: این خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

کارشناسان می‌گویند اهمیت این توافقنامه از این جهت است که بعد از ۲۳ سال گذرگاه ریلی شمال-جنوب تکمیل می‌شود و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند. همچنین درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی این مسیر می‌تواند رقیبی برای صادرات نفت باشد.

 

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز