تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

لاوروف: روسیه آماده همکاری نزدیک با جهان اسلام است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور آماده همکاری نزدیک با کشورهای مسلمانی است که با آنها بر سر بسیاری از مسائل اتفاق نظر دارد.
کد خبر: ۶۴۵۳۰

لاوروف: روسیه آماده همکاری نزدیک با جهان اسلام است

 

به گزارش معاصر، لاوروف امروز پنجشنبه در جریان یک تماس تصویری در چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه - جهان اسلام در کازان گفت: ما آماده همکاری نزدیک با دوستانمان از جهان اسلام هستیم، همچنین با سایر شرکایی که در تقویت بنیان‌های حقوقی و دموکراتیک بین المللی سهیم هستند.

لاوروف در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: روسیه به طور سنتی روابط دوستانه با اکثریت قریب به اتفاق کشورهای مسلمان را توسعه می دهد.

وزیر خارجه روسیه در "مجمع کازان: روسیه – جهان اسلام" تاکید کرد: ما همواره از تنوع فرهنگی و تمدنی مردم جهان و حق طبیعی آنها برای تعیین الگوها و مسیرهای توسعه خود حمایت کرده‌ایم. ما در مورد بسیاری از مسائل کلیدی زمان خود مواضع یکسان یا بسیار نزدیک داریم. ما در سازمان ملل و دیگر پلتفرم‌های چندجانبه همکاری سازنده‌ای داریم.

وی اولویت‌های دیپلماسی مسکو را ارتقای گفت‌وگو و تفاهم بین‌ادیانی، بین‌فرهنگی، همکاری برای حفاظت از ارزش‌های معنوی و اخلاقی و همچنین مبارزه با اسلام‌هراسی از جمله از طریق سازمان همکاری اسلامی بر شمرد.

اجلاس بین المللی اقتصادی «مجمع کازان:روسیه - جهان اسلام» به عنوان بستر اصلی تعامل اقتصادی بین فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام به حساب می آید که در سالهای گذشته تحت عنوان کازان سامیت (KazanSummit) برگزار می شد و از سال جاری میلادی با توجه به ارتقای جایگاه آن تا سطح فدرال به مجمع کازان مانند مجمع‌های شهرهای سنت پترزبورگ و ولادیواستوک تغییر نام داده است.
اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در شهر قازان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ برگزار شد. هدف اصلی اجلاس فوق، تقویت پیوندهای تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی استانهای روسیه با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مساعدت در توسعه نهادهای بانکداری اسلامی در فدراسیون روسیه بود و نمایندگان سازمان های بین المللی، ارگان های دولتی، نهادهای مالی، سفارتخانه ها، پارلمانها و همچنین سرمایه گذاران، تجار و مدیران ارشد روسی و خارجی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس بودند.
رئیس جمهوری تاتارستان به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، با حفظ سمت به عنوان رئیس کارگروه همکاریهای اقتصادی و استراتژیک روسیه با کشورهای اسلامی منصوب شده است.
پارسال، این اجلاس با عنوان کازان سامیت ۲۰۲۲ همزمان با هزاروصدمین سالگرد پذیرش اسلام در بلغارستان ولگا (جمهوری تاتارستان کنونی) برگزار شد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز