تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
معاون وزیر نفت:

مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است

در شرایط کنونی روند مصرف بنزین شتابان است، فقط در سال ۹۹ رشد مصرف بنزین منفی شد که آن هم به دلیل کرونا بود.
کد خبر: ۶۴۵۷۰

به گزارش معاصر، معاون وزیر نفت گفت: شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی هستیم و در صورتی که در سال‌های آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.

به گزارش معاصر، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: می‌توان از سوخت‌محوری به سود محوری حرکت کنیم و هم دانش بنیانی را جلو ببریم و هم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، به دلیل وجود صنایع انرژی بر در کشور، مصرف انرژی توسط صنایع بیش از ۳۵ درصد متوسط جهانی است.

سالاری اضافه‌کرد: در حوزه حمل و نقل از سال ۸۶ که ساماندهی مصرف سوخت انجام شد، کل ناوگان سبک ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو بود. با توجه به اینکه سالیانه یک میلیون خودرو اضافه شده، اکنون ۲۳ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ۲۲ درصد خودروهای سبک کشور سن بالای ۲۰ سال دارند و سال گذشته ۴.۹ میلیون کارت سوخت در کشور تولید شد که از این میزان ۱.۱ میلیون کارت سوخت برای خودروهای نوشماره بود، اما از تبصره ۱۳ برای اسقاط خودروهای فرسوده غفلت شد.

معاون وزیر نفت در امور گازها ادامه‌داد: سالیانه ۱.۱ میلیون خودرو به کشور اضافه می‌شود، اما این خودروها به‌طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بیش از ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

سالاری اضافه کرد: مصرف بالای ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز وجود دارد و با ۲۰ درصد کاهش مصرف، ۲۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می‌شود.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در شرایط کنونی روند مصرف بنزین شتابان است، فقط در سال ۹۹ رشد مصرف بنزین منفی شد که آن هم به دلیل کرونا بود.

وی با اشاره به اینکه اکنون مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون لیتری بنزین را تجربه می‌کنیم، گفت: با توجه به قیمت پایین انواع سوخت در کشور و با احتساب هزینه انتقال و توزیع، اکنون قیمت تمام شده از قیمت عرضه بیشتر است.

سالاری اضافه کرد: با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است.

به گفته این مقام مسئول باید با سیاست‌های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.

سالاری تاکید کرد: در خودروهای سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است؛ این در حالی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول اضافه کرد: مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل را ۶۰ میلیون لیتر است و در صورتی که مدیریت مصرف انجام شود، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: باید استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را ارتقا داد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف اتفاق می‌افتد.

سالاری خاطر نشان کرد: در مصارف نیروگاهی وقتی ناترازی اتفاق می‌افتد توجه به مصرف سوخت مایع است که از ۱۱ میلیارد لیتر به ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها رسیده است. با افزایش یک درصد بازده نیروگاه‌ها عدد بزرگی ایجاد می‌شود، به‌طوری که با هر یک درصد افزایش بازده نیروگاهی هشت میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف نفت خام اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی هستیم و در صورتی که در سال‌های آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: معادل ۱۹۰ میلیون لیتر سوخت نیروگاه‌ها از گاز بوده و از بقیه سوخت مایع تأمین می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه در ایجاد تنوع در سبد سوخت، یکی از موارد سی ان جی است، تاکید کرد: در زمستان ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سی ان جی به دلیل ناترازی گاز کم و این کاهش مصرف از طریق بنزین جایگزین شد.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم تثبیت قیمت ایجاد کرده و مدیریت مصرف داشته باشیم، ساماندهی کارت‌های سوخت را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خاتمه خاطر نشان کرد: فعلاً ناترازی بنزین نداریم و در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می‌کند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز