تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۱۱.۵۱°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
نشست سران کشور‌های عربی:

برای کمک به یمن در یافتن راه‌حل برای بحرانشان تلاش خواهیم کرد

ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشور‌های عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت سوریه و حمایت‌ها از آن کمک کند.
کد خبر: ۶۴۵۷۸

 

 امروز (جمعه، ۱۹ می) فعالیت‌های سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال آغاز شد.

رسانه‌های عربی دقایقی پیش گزارش دادند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پیش از آغاز نشست، از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه که برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب به جده سفر کرده، رسماً استقبال کرد.


خبرنگاران حاضر در جده، از جمله خبرنگار «سانا» گزارش دادند: پیش از آغاز رسمی نشست، بشار اسد، و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، قبل از ورود به سالن اجلاس سران، بای کدیگر دست داده و گفت‌وگوی کوتاهی داشتند.

بن سلمان: منطقه ما جای درگیری نیست

این نشست با سخنرانی محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان آغاز شد. او در ابتدای این نشست گفت: ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت سوریه و حمایت‌ها از آن کمک کند.

وی درباره قضیه فلسطین هم تاکید کرد: مسئله فلسطین موضوع اصلی کشورهای عربی و مسلمانان جهان است؛ مسئله‌ای که در رأس اولویت‌های پادشاهی سعودی قرار دارد. مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن راه راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم.

بن‌سلمان افزود: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد.

ولی‌عهد عربستان درباره بحران اوکراین گفت: ما از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستیم.

او درباره وضعیت سودان خاطرنشان کرد: ما از امضای اعلامیه جده توسط هر دو طرف درگیری در سودان استقبال کرده و امیدواریم که این گام، به آتش بس دائمی منجر شود؛ امیدواریم که توافق جده در کمک به دستیابی به آتش بس در سودان سهم داشته باشد.

اسد: همکاری‌های مشترک عربی، نیازمند دیدگاه‌های مشترک است

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ضمن توصیف کشورش به «قلب عربیت»، گفت: من از روسای هیأت‌هایی که محبت عمیق خود را نسبت به سوریه ابراز کردند، تشکر می‌کنم. همکاری‌های مشترک عربی، برای فعال کردن نقش ما در حل بحران‌ها و مسائل، نیازمند دیدگاه‌هاف اهداف و راهبردهای مشترک است.

اسد تاکید کرد: ما در مقابل فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد سازوکارهای بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم. آشتی‌هایی که صورت گرفت، فرصتی تاریخی برای رسیدگی مجدد به امور خودمان بدون دخالت خارجی است. دنیا باید مسائل داخلی را به مردم خودمان بسپارد؛ ما هرگونه دخالت خارجی را رد می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این اجلاس سرآغاز مرحله جدیدی از اقدام مشترک اعراب برای همبستگی میان ما باشد تا به جای جنگ و ویرانی، به صلح در منطقه، توسعه و رفاه برسیم.

زلنسکی: به جنگ ادامه می‌دهیم

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین نیز که در میانه مخالفت‌ها و انتقادات رسانه‌ای در نشست جده شرکت کرده، اذعان کرد: ما به مبارزه خود برای دفاع از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما می‌خواهم تا از مردم ما از جمله مسلمانان کشورمان حمایت کنید.

زلنسکی در ادامه و با تاکید بر «تسلیم‌نشدن و ادامه جنگ»، گفت: از کشور عربستان به خاطر ایفای نقش میانجیگری برای آزادی اسرای اوکراینی تشکر می‌کنم؛ ما برای پس گرفتن سرزمین‌هایمان به مبارزه ادامه خواهیم داد، هیچ کشوری نمی‌تواند یک وجب از خاک خود را بگیرد.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: آنچه در کشور ما اتفاق می افتد، فقط یک درگیری نیست؛ جنگ است. ما جنگ را انتخاب نکردیم و در قلمرو کشورهای دیگر وارد هیچ خصومتی نشدیم.

ابوالغیط: این نشست فرصتی برای احیای مسائل عربی است

«احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب هم در این نشست گفت: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم. نشست جده فرصتی برای احیای قضایای عربی است که مدت‌ها پیش به عهده دیگران گذاشته شده بود.

عبدالله دوم: بازگشت سوریه، گام مهمی برای حل بحران سیاسی آن است

«عبدالله دوم»، شاه اردن ابتدا به مسئله فلسطین پرداخته و گفت: مسئله فلسطین مسئله اصلی ما است و ما برای فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم تا کشور خود را از طریق صلح عادلانه به دست آورند. راه‌حل دو دولتی تنها فرصت است و هر جایگزینی برای آن، منطقه را در مسیر درگیری مستمر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را وقف حفاظت از قدس و مقدسات اسلامی کرده و بر اتحاد کشورهای عربی برای این امر اصرار داریم. ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم و این را گامی مهم به سوی راه‌حل سیاسی برای بحران آن می‌دانیم. ما از ابتکارات عراق و اقدام حمایتی کشورهای عربی به منظور حفظ امنیت و ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم.

السیسی: بازگشت دمشق به اتحادیه عرب، موجب فعال شدن نقش این اتحادیه است

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه قاهره «به تلاش‌های خود برای تثبیت آتش بس در غزه ادامه می‌دهد»، گفت: تکیه بر توانایی‌های خودمان برای حل مسائل مهم، امری ضروری شده است.

او درباره سایر مسائل مهم عربی نیز تاکید کرد: اگر بحران سودان حل نشود، تأثیری منفی بر منطقه خواهد داشت. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گامی برای فعال کردن نقش این اتحادیه در تحولات است.

السیسی در ادامه خاطرنشان کرد: منطقه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد که نیازمند راه‌حل‌های قاطع است و این مستلزم همکاری مشترک کشورهای عربی است. ما هشدار می‌دهیم که ادامه مدیریت نظامی درگیری بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منجر به یک وضعیت انفجاری خواهد شد.

محمود عباس: جامعه بین‌المللی به جنایات اسرائیل رسیدگی کند

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در ابتدای این نشست ضمن «خوشامدگویی به رئیس‌جمهور سوریه که به جمع برادران خود بازگشته»، گفت: ما به مبارزه برای مقابله با ظلم و تجاوزات اسرائیل و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک در همه مجامع جهانی ادامه خواهیم داد.

عباس در ادامه افزود: ما بر مخالفت خود را با ادامه اشغال سرزمین و مقدسات خود تاکید می‌کنیم و خواهان دخالت جامعه بین‌المللی هستیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا از ملت ما حمایت کرده و به جنایات اسرائیل رسیدگی کند.

شاه بحرین: ایجاد نظم جدید منطقه‌ای با ازسرگیری روابط تهرا-ریاض آغاز شد

«حمد بن عیسی آل خلیفه»، شاه بحرین در نشست جده ضمن تاکید بر اینکه «رویکرد صلح برای حل‌وفصل همه مسائل منطقه ضروری است»، گفت: ما از تلاش‌های جدی کشورهای عربی برای ایجاد نظم منطقه‌ای نو و متوازن که با ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی و ایران آغاز شده، استقبال می‌کنیم.

شاه بحرین افزود: امیدواریم تلاش‌ها برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین با موفقیت همراه شود. ما از بازگشت سوریه به خانه عربی خرسندیم و از تشریف‌فرمایی شما به بحرین برای اجلاس سران عرب ۲۰۲۴ استقبال می‌کنیم.

ایمن عبدالرحمن: از بازگشت سوریه اسقبال می‌کنیم

«ایمن عبدالرحمن»، نخست‌وزیر الجزائر نیز در این نشست گفت: ما از بازگرداندن کرسی عضوریت سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم. جامعه جهانی باید حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها را تضمین کند.

عبدالرحمن در ادامه تاکید کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به شهرک‌سازی‌های سیستماتیک اسرائیل پایان دهد. ما اقدامات جنایتکارانه توسط اشغالگران و انجام حملات مداوم به غزه را محکوم می‌کنیم.

نخست‌وزیر الجزائر ادامه داد: ما از برادران سودانی می‌خواهیم که زبان عقل و گفت‌وگو را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز