تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰

رئیس‌جمهور عازم جاکارتا شد

رییس‌ جمهور اسلامی‌ ایران دقایقی پیش در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندونزی خود عازم جاکارتا شد. این دوازدهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است.
کد خبر: ۶۴۸۰۸

رئیس‌جمهور عازم جاکارتا شد

 

به گزارش معاصر ,«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در دومین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲، دوشنبه شب با بدرقه حجت‌الاسلام «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد جاکارتا پایتخت اندونزی ترک کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

اهداف و برنامه های سفر

این سفر با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور انجام می شود که برگزاری دیدار دوجانبه با «جودو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی است.

آیت‌الله رئیسی همچنین در این سفر با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو می‌کند.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتاست.

همچنین در آستانه سفر رئیس جمهور به اندونزی، وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد که جاکارتا و تهران مرحله نهایی مذاکرات بر سر یک توافق تجاری دو جانبه را به پایان رساندند و اندونزی و ایران در سفر رئیس جمهور ایران به جاکارتا، این توافقنامه تجاری را امضا می کنند.

بر این اساس مبادلات تجاری ایران و اندونزی در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۵۴.۱ میلیون دلار بوده که در سال گذشته ارزش تجارت دوجانبه با بیش از ۲۳ درصد افزایش به ۲۵۷.۲ میلیون دلار رسیده است. این درحالی که اقتصاد اندونزی در حال گسترش بوده، به طوری که رشد سالانه بیش از ۵ درصد در ۱۰ سال گذشته را به ثبت رساند.

موتورسیکلت، قطعات خودرو، مونوکربوکسیلات‌های صنعتی اسیدهای چرب و الیاف چوب از عمده کالاهای صادراتی اندونزی به ایران هستند و در همین حال، صادرات عمده ایران به اندونزی شامل خرما و انگور، کربنات‌ها و آلکالوئیدهای گیاهی و طیف وسیعی از محصولات دیگر است.

به گفته این وزارتخانه، اندونزی و ایران همچنین مذاکراتی را در مورد ماده‌ای در رابطه با تجارت متقابل به پایان رسانده‌اند که به دو کشور اجازه می‌دهد به جای تسویه مبادلات با پول، بهای کالاها و خدمات طرف مقابل را به صورت تهاتر (مبادله کالا با کالا) پرداخت کنند. این امر به تجارت بین تهران و جاکارتا اجازه می‌دهد علیرغم مشکلات احتمالی در تامین ارزی که معمولاً در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود (مانند دلار آمریکا)، به روند خود ادامه دهد.

رئیس جمهور پیش از این در نخستین سفر خارجی خود طی امسال پس از ۱۳ سال با دعوت رسمی بشار اسد به سوریه سفر کرد که دستاورد آن امضا ۱۴ سند همکاری بین تهران و دمشق بود.

رئیس جمهور تاکنون به کشورهای، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، عمان، ازبکستان، نیویورک، قزاقستان، چین و سوریه سفر کرده است.

در این سیر تعاملات دیپلماسی خارجی و فعال رئیس جمهور ایران در ۲۱ ماه اخیر از حضور در ۱۱ کشور آسیایی و منطقه‌ای برای شرکت در اجلاس‌های مختلف و دعوت های رسمی تا به امروز به امضاء بیش از ۸۶ سند، یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی- تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده که در نوع خود کم سابقه بوده است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز