تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

خودکفایی در تولید تجهیزات صنعت سی‌ان‌جی

از سال ۱۳۹۰ رشد مصرف انرژی هفت درصد بود اما بعد از آن میزان مصرف بنزین افزایش بالایی داشت.
کد خبر: ۶۴۸۵۱

رئیس هیات مدیره انجمن CNG از ارائه پیشنهاد توزیع سه سال سوخت سی‌ان‌جی به طور رایگان خبر داد و گفت: اکنون این پیشنهاد در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بوده و احتمال تایید آن بسیار زیاد است.

به گزارش ، محسن جوهری امروز در نشستی خبری با بیان این‌که ما از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را داریم تصریح کرد: گسترده‌ترین شبکه گاز در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدی در زمینه تامین تجهیزات، مخزن‌سازها زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.

وی اضافه کرد: سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور رو به کاهش است به طوری که در سال گذشته سهم سی ان جی در سبد سوخت ۱۷ درصد بود اما امسال این عدد ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

۵۰ درصد ظرفیت سی‌ان‌جی خالی است

رئیس هیات مدیره انجمن CNG با بیان این‌که به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است، گفت: کل مصرف سی ان جی در سبد انرژی کشور سه درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است.

جوهری با اشاره به مقایسه توسعه سی ان جی در ایران و روسیه گفت: ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه که ۵۰ درصد آن نیز بلااستفاده مانده است.

رئیس هیات مدیره انجمن CNG مهم‌ترین مشکل در این حوزه را موضوع قیمت گذاری‌ها دانست و افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که اگر سی ان جی را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور خارج می‌شد.

وی اضافه کرد: به عبارتی با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سی ان جی در کشور است. اگر مصرف را به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم ۱۰ میلیارد دلار سالانه ارزآوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.

جوهری کل خودروهای دوگانه سوز که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است را ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه اعلام کرد و گفت: این عدد نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است.

خودکفایی در تولید تجهیزات صنعت سی‌ان‌جی

در ادامه این نشست علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته با بیان این‌که به طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد نرخ رشد دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژه‌ای در کشور کلید خورد که به واسطه آن بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد در آن زمان دانش فنی را از اروپا وارد می‌کردیم و تا پایان سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ رشد مصرف انرژی هفت درصد بود اما بعد از آن میزان مصرف بنزین افزایش بالایی داشت.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با بیان این‌که به دلایلی طرح دولت برای تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه‌سوز اجرایی نشد و اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم ۱۰ میلیون بنزین را صرفه‌جویی کنیم، ‌ افزود: از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت سی ان جی از خارج از کشور وارد نکرده‌ایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر می‌کنیم.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با اشاره به واردات بنزین از روسیه اظهار کرد: روسیه اولین دارنده ذخائر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گام‌هایی را به منظور توسعه گاز طبیعی برداشته است و اکنون به عنوان صادر کننده بنزین می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسید تصریح کرد: مطابق این مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در صندوق ذخیره سازی برای ایجاد ایمنی وجود دارد اما وارد مرحله اجرا نشده است.

در ادامه این نشست شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته اظهار کرد: حدود ۱۸ درصد منابع گازی جهان برای ایران است اما در حوزه صادرات نقش ویژه‌ای نداریم و عمده گاز در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به کشورهایی که از سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند، گفت: چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل، هند و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از سوخت سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند.

مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته افزود: این یک فناوری است که از دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و در این حوزه نیز توانایی بزرگی را به دست آورده‌ایم.

اتفاق با بیان این‌که سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور سهم سبد حمل و نقل است، اظهار کرد: این موضوع چهار میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه را به همراه دارد و اکنون قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری موجود است که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی ایجاد کنیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز