تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱

حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر در دیوان عالی کشور نقض شد

حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر در دیوان عالی کشور نقض و جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.
کد خبر: ۶۴۸۷۸

حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر در دیوان عالی کشور نقض شد

 

به گزارش معاصر، حکم «جواد روحی» که به اتهامات افسادفی‌الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به سه بار اعدام و «مهدی محمدی‌فر» بابت افسادفی‌الارض و محاربه به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به دنبال فراخوان شبکه‌های معاند و ضد انقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند اما گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش ۲ متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمان طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افسادفی‌الارض موضوع مواد ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و مواد ۶۷۵ و ۶۸۷ قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا ۶ است.

همچنین محکومیت نامبردگان از باب حدود به مجازات افساد فی الارض و محاربه هم از باب تعزیر به چندین فقره حبس با یکدیگر در تناقض بوده و از این حیث قابل ابرام نیست.

براساس این گزارش، در رأی شعبه دیوان عالی کشور چنین تصریح شده که احراز محاربه و تعیین مجازات مستقل و احراز اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اغوا و تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر و تبلیغ علیه نظام توأمان صحیح نیست.

در نتیجه فرجام‌خواهی فرجام‌خواهان فوق‌الذکر وارد تشخیص مستنداً به مقررات شق چهارم از بند ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ ضمن نقض دادنامه صادره، رسیدگی مجدد پرونده به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع و محول می‌شود.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز