تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به اندونزی گفت که نظر خاصی در این زمینه ندارد.
کد خبر: ۶۴۸۹۵

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی

 

به گزارش معاصر ,متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره واکنش به سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی گفت: من نظر خاصی در خصوص این سفر ندارم.

این مقام آمریکایی در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری امریکا علیه ملت ایران افزود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان به صورت کامل اجرا می شوند و در این زمینه تردید نکرده آیم.

وی ادامه داد که واشنگتن به صورت منظم و مکرر با کشورها در ارتباط بوده و از آنها خواسته ایم از انجام اقداماتی که مغایر با تحریم های آمریکا باشد،خودداری کنند.

«کاخ مِرداکا» پس از ۱۷ سال از آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای‌جمهور ایران و اندونزی، امروز میزبان آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و هیات بلندپایه‌اش است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی همتای اندونزی خود عازم جاکارتا شد که این نخستین سفر رسمی و دوجانبه رئیس‌جمهور ایران به اندونزی از سال ۲۰۰۶ است.

در حاشیه دیدار و گفت بین روسای جمهور ایران و اندونزی ۱۱سند همکاری بین تهران و جاکارتا توسط مقامات دو کشور و در حضور آیت الله رئیسی و ویدودو به امضاء رسید

تفاهم‌نامه‌ها تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

در این سیر تعاملات دیپلماسی خارجی و فعال رئیس جمهور ایران در ۲۱ ماه اخیر از حضور در ۱۲ کشور آسیایی و منطقه‌ای برای شرکت در اجلاس‌های مختلف و دعوت‌های رسمی تا به امروز ۹۷ سند به امضا رسید.

رئیس جمهور سپس در نشست مشترک با همتای اندونزیایی خود امضای اسناد متعدد همکاری میان دو کشور را گواه اراده تهران و جاکارتا برای ارتقای روابط دانست و گفت: بنا داریم در روابط اقتصادی بین ایران و اندونزی تبادلات تجاری با ارزهای ملی انجام شود و معادل ۲۰ میلیون دلار، روپیه و ریال هم برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین تهران و جاکارتا هدفگذاری شده است.
آیت الله رئیسی گسترش روابط با کشورهای اسلامی را در اولویت کاری اش عنوان کرد و گفت که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

رئیس جمهور به دیدگاه‌های مشترک ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله فلسطین و وضعیت افغانستان گریزی زد و گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز