تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸

مجارستان:اوکراین نمی‌تواند در جنگ مقابل روسیه پیروز شود

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان عصر سه‌شنبه در حاشیه مجمع اقتصادی قطر، گفت: اوکراین نمی‌تواند در جنگ مقابل روسیه پیروز شود.
کد خبر: ۶۴۸۹۶

مجارستان:اوکراین نمی‌تواند در جنگ مقابل روسیه پیروز شود

 

به گزارش معاصر,نخست‌وزیر مجارستان معتقد است که درگیری‌های جاری نتیجه شکست دیپلماتیک است و باید از طریق مذاکره پایان یابد.

اوربان به جای ادامه کمک‌های نظامی غرب به اوکراین خواستار راه حل دیپلماتیک برای حل این بحران شد و افزود: از نظر احساسی، این غم انگیز است، قلب ما با اوکراینی‌ها است اما من به‌عنوان سیاستمداری صحبت می‌کنم که باید جان انسان‌ها را نجات دهد.

وی با اشاره به جامعه اقلیت قومی مجارستانی در اوکراین که به اجبار مجبور به جنگ علیه روسیه شده‌اند، توضیح داد: مجارستان خود نیز هر روز به دلیل این درگیری تلفاتی را متحمل می‌شود.

نخست‌وزیر مجارستان در ادامه از محکوم کردن مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین خودداری کرد و اظهار داشت: موضع مجارستان از همان لحظه اول این بود که این جنگ نتیجه شکست دیپلماسی است و هرگز نباید رخ می‌داد. برای ما بدیهی است که راه حل این بحران در میدان جنگ پیدا نخواهد شد.

اوربان در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او کی‌یف می‌تواند در جنگ علیه مسکو پیروز شود، گفت: روند درگیری به وضوح نشان داده است که چنین چیزی ممکن نیست.

نخست‌وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه هیچ یک از طرفین نمی‌توانند در این مناقشه پیروز شوند و این جنگ تنها می‌تواند به آتش‌بس و پس از آن مذاکرات صلح ختم شود، افزود: موضع من این است که با در نظر گرفتن واقعیت، نگاه به آمار و ارقام، بررسی همه جوانب از جمله اینکه ناتو حاضر به اعزام نیرو برای پشتیبانی از کی‌یف نیست، واضح است که هیچ شانسی برای پیروزی اوکراینی‌هایی که در میدان نبرد دست پائین را دارند، وجود ندارد.

اظهارات اوربان در حالی بیان می‌شود که مجارستان تصمیم گرفته است از تصویب بسته کمک نظامی جدید ۵۰۰ میلیون یورویی (۵۴۴ میلیون دلاری) اتحادیه اروپا که از آن به عنوان تسهیلات صلح اروپا (EPF) یاد می‌شود، جلوگیری کند.

این تسهیلات (که برای بازپرداخت هزینه اعضای این اتحادیه برای ارسال تسلیحات و تجهیزات به خارج از کشور و همچنین برای تأمین مالی مستقیم نظامیان خارجی طراحی شده است) از آغاز جنگ در اوکراین تقریباً منحصراً برای تامین تسلیحات نظامی برای کی‌یف استفاده شده است.

مجارستان موضعی بی‌طرف در مورد خصومت‌های جاری بین روسیه و اوکراین اتخاذ کرده و هرگز به کی‌یف کمک نظامی نکرده یا حتی اجازه انتقال محموله‌های نظامی از طریق خاک خود به این کشور را نداده است.

پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان روز دوشنبه گفت: کشورش با هرگونه تحریم اتحادیه اروپا که همکاری با روسیه را در زمینه انرژی هسته‌ای محدود کند، مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: با وجود فشار کشورهای اروپایی برای قطع رابطه با روسیه همچنان با هرگونه تصمیم و تحریم اتحادیه اروپا در این زمینه مخالف هستیم چون این مساله به امنیت انرژی مجارستان مربوط می‌شود.

سیجارتو در حاشیه نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: مجارستان در هر صورت با هرگونه تصمیمی که به صنعت هسته‌ای و امنیت انرژی مجارستان آسیب وارد کند، مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز