تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن رونمایی شد

سامانه املاک و مستغلات یک بستر هوشمند قرارداد است و امکان تبادل قرارداد یک به یک را فراهم می‌کند که برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۶۴۹۳۳


به گزارش معاصر؛ قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ قرارداد در سامانه معاملات املاک با امضای موجر، مستاجر و حداقل دو شاهد منعقد می‌شود و کد رهگیری به صورت رایگان برای طرفین قرارداد صادر خواهد شد.


عباسی معاون وزیر راه وشهرسازی در بیان فرآیند ثبت قرارداد اجاره مسکن گفت: قرارداد در این سامانه با امضای موجر، مستاجر و حداقل دو شاهد منعقد می‌شود و کد رهگیری به صورت رایگان برای طرفین قرارداد صادر خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ قرارداد در سامانه معاملات املاک با امضای موجر، مستاجر و حداقل دو شاهد منعقد می‌شود و کد رهگیری به صورت رایگان برای طرفین قرارداد صادر خواهد شد.

مراسم آغاز به کار رسمی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور صبح امروز با حضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شد.

در ابتدای این مراسم، هادی عباسی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اهمیت ساماندهی اجاره مسکن اظهار داشت: اصولا در روابط اجتماعی و اقتصادی قرارداد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و همه روابط در سطوح مختلف نوعی قرارداد به حساب می‌آید.

وی افزود:دنیا به سمت هوشمندسازی قرارداد و بسترسازی قراردادها حرکت کرده است و در بستر قراردادهای هوشمند فرصت تبادل قرارداد بین دو نفر را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول گفت: سامانه املاک و مستغلات یک بستر هوشمند قرارداد است و امکان تبادل قرارداد یک به یک را فراهم می‌کند که برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در بیان فرآیند ثبت قرارداد اجاره مسکن خاطرنشان کرد: قرارداد در این سامانه با امضای موجر، مستاجر و حداقل دو شاهد منعقد می‌شود و کد رهگیری به صورت رایگان برای طرفین قرارداد صادر خواهد شد.

عباسی گفت: این قرارداد اجاره با تایید طرفین قابل استناد است و تاکنون بیش از 1200 قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است و این فرآیند به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند.

وی ادامه داد: مشاورین املاک خدمات مختلفی ارائه می‌دهند و هیچگاه هدف وزارت راه و شهرسازی حذف این صنف نیست بلکه می‌خواهیم مشاوران خدمات حرفه‌ای و پیشرفته ارائه دهند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قراردادهای اجاره ثبت شده در سامانه املاک مشابه سایر قراردادها ضمانت اجرایی دارد.

عباسی تاکید کرد: در این سامانه زمانی که موجران قرارداد می‌بندند از مالیات بر خانه‌های خالی هم معاف می‌شوند.

وی تاکید کرد: این سامانه دعاوی قضایی را کاهش خواهد داد و شاهد کاهش پرونده‌ها خواهیم بود و قراردادهای اجاره قوانین خاص خودش را دارد و به سوی معافیت مالیاتی قراردادهای اجاره می رویم، بیشترین خطر مالیاتی موجران مالیات بر خانه‌های خالی است و این سامانه این مسئله را رفع کرده است.

عباسی گفت: وزارت راه و شهرسازی مخالف مالیات بر اجاره است و این مسئله را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند. همچنین در شرایط فعلی ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و مستغلات اجباری نیست.

عباسی گفت: در بازه زمان اجرای آزمایشی هیچگونه گزارشی دال بر کلاه‌برداری وجود نداشته و ضمانت این مسئله ارسال پیامک به سیمکارت به نام کد ملی موجر، مستاجر و مشاورین املاک است.

عباسی تاکید کرد: برآورد ما این است که در کشور ۶ میلیون خانواده مستاجر وجود دارد که معادل ۲۰ میلیون نفر است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: بر اساس این قانون کسانی که فرزند سوم به بعد دارند مشمول دریافت ۲۰۰ متر زمین رایگان می‌شوند که هزینه آماده‌سازی را دریافت کنند.

وی افزود: سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی راه افتاده و تاکنون ۸۰ هزار متقاضی در آن ثبت‌نام کردند. در شهرهایی که زمین وجود دارد، این زمین در اختیار قرار گرفته و در شهرهایی که زمین نیست استان‌ها مکلف به تامین زمین هستند.

وی افزود: اقدام وزارت راه و شهرسازی فراتر از تکلیف قانونی است و تاکنون ۳۰۰۰ متقاضی در این طرح زمین گرفتند. عباسی گفت: این امکان ارتباطی با فرم جیم ندارد و قانون صراحتا این متقاضیان را معاف کرده است.

عباسی گفت: پس از تسویه بدهی برای هزینه آماده‌سازی زمین این زمین‌ها قابل خرید و فروش است. هزینه آماده‌سازی زمین بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان متفاوت خواهد بود.

عباسی گفت: ما مسکن مهر تمام شده فاقد متقاضی نداریم، ۱۶۵ هزار و ۲۰ هزار مسکن مهر در سایر بانک‌ها وجود دارد که برای هرکدام پیگیری می‌کنیم که تکمیل شود و به صورت هفتگی پیگیری می‌کنیم تا اتمام شود.

عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: وزارت اقتصاد کمکی به ما کرد و افزایش سرمایه بانک مسکن را انجام داد اما از محل تهاتر با نفت تاکنون هیچ رقمی جذب نهصت ملی مسکن نشده است.

وی با اشاره به متوسط قیمت مسکت در تهران گفت: متولی انتشار آمار بر اساس برنامه ششم مرکز آمار است.

در ادامه این نشست، ابوالفصل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت آمار چه نهادی مبنا است و برای تعیین و تکلیف این مسئله پیگیر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: شورای عالی مسکن سقف تسهیلات را به ۵۵۰ میلیون تومان در تمام شهرها افزایش داد و این سقف در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: برای دهک‌های یک تا چهار عموما مشکل آورده اولیه برای مردم وجود داشت و قرار شد، برای دهک ۱ و ۲ ، ۴۰۰ میلیون وام ۱۵ ساله ۲ درصد و دهک ۳ و ۴، ۳۰۰ میلیون تسهیلات ۱۵ ساله ۲ درصد علاوه برای وام با سقف ۵۵۰ میلیون وجود دارد. عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: کسانی که در بافت فرسوده یا بافت فرسوده می‌توانند با زمین یا خانه در خارج بافت با ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند.

وی ادامه داد: ما ۱۵۰ هزار واحد مسکونی زمین رایگان به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار قرار گرفت، ۵۵۰ هزار واحد زمین در اختیار انبوه‌سازان، در بافت‌های شهری ۱۰۰ هزار واحد، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار مسکن روستایی، سیستم بانکی هم حرکت خوبی آغاز کره است.در مجموع ۱ میلیون ۲۳۵ هزار واحد نهصت ملی مسکن در حال ساخت است.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز