تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
اختصاصی معاصر؛

تحقیق و تفحص از مدیریت گروه ملی صنعتی فولاد ایران تقدیم مجلس شد

منابع پارلمانی از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مدیریت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر دادند.
کد خبر: ۶۴۹۸۹

به گزارش معاصر؛ مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس به عنوان مطرح کننده این طرح، در این تحقیق و تفحص بر ضرورت پیگیری و بررسی فساد موجود در گروه ملی فولاد، سوء مدیریت و تخلف‌ها تأکید کرده‌است.

این طرح همچنین به تخلف در انتصاب مدیرعامل، اشغال مدیریت و دو معاونت حساس مالی و بازرگانی توسط یک شخص، اعطای هدایا و پرداخت مبالغ غیرمتعارف به برخی از افراد و همچنین ریخت و پاش‌های بی‌رویه و سوءاستفاده شخصی از امکانات شرکتی اشاره شده‌است.

گروه ملی فولاد اهواز اولین کارخانه تولید انواع محصولات فولادی مانند میلگرد آجدار و نبشی و میلگرد ساده می‌باشد که در شهر اهواز در سال ۱۳۴۲ بنیان گذاشته شده‌است و پس از انقلاب، با داشتن محصولات و خطوط متنوع از محصولات نورد و فولادی، به نام گروه ملی صنعتی فولاد ایران تغییر نام داد.

این مجتمع عظیم در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت‌های ناکارآمد و پروازی با تنش‌های کارگری و اختلال در روند تولید مواجه شده‌است.

ضرورت به‌کارگیری نیروهای بومی به خصوص نقاط پیرامونی این مجموعه صنعتی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی و ارائه خدمات عمومی از مهم‌ترین خواسته فعالان اجتماعی از این مجموعه شمرده می‌شود.

نماینده مردم آبادان ضمن تاکید بر ضرورت ورود سهامداران گروه ملی جهت جلوگیری از ادامه تخلفات پرسیده‌است: باتوجه به این که این تخلفات به گوش نمایندگان مجلس رسیده و طبق تحقیق و بررسی آنها به تائید نیز رسیده است، این سوال مطرح می‌شود که بانک ملی ایران به عنوان سهامدار اصلی گروه ملی فولاد چرا تاکنون اقدامی نکرده و سکوت اختیار کرده است؟

بر اساس ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هریک از امور کشور را لازم بداند تقاضای خود را به‌صورت کتبی به هیئت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیئت رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط جهت رسیدگی ارجاع می‌نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتی را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضی یا متقاضیان قرار دهد.

در صورتی که متقاضی یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافی تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضی یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط دعوت به عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع نماید و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنی بر تصویب یا رد تقاضای تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهد.

این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هرکدام حداکثر به مدت ده‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأی گذاشته خواهد شد.

در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصی ذی‌ربط جهت رسیدگی ارجاع می‌گردد.

کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده و حداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت ابلاغ صدور معرفی نماید. هیئت حداکثر در مدت یک ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم می‌نماید.

کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیئت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیئت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیئت رئیسه ارسال نماید. قبل از رأی‌گیری در رابطه با گزارش نهائی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد نمود.

هیئت رئیسه موظف است گزارش کمیسیون را در دستورکار هفته بعد مجلس قرار دهد تا توسط سخنگوی کمیسیون قرائت گردد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز