تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

آنچه باید درمورد موشک خرمشهر ۴ بدانیم

طول سرجنگی موشک خرمشهر ۴ حدود چهار متر است و هدایت آن در فاز میانی انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۵۰۶۹

به گزارش معاصر، جانشین وزیر دفاع با اشاره به ویژگی‌ها و نحوه عملکرد موشک «خرمشهر ۴» گفت: مقابله با این موشک برای پدافند دشمن محال است.

 سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح جمعه‌شب؛ ۵ خردادماه در برنامه تلویزیونی صف اول گفت: ما در چهل سال قبل در نقطه صفر موشکی قرار داشتیم و فقط یک موشک بازسازی شده اسکاد را برای دفاع از مردم به کشور آورده بودیم.

وی افزود: در فاصله ۴۰ ساله که در عین حال تحریم‌های سنگین علیه کشور ما اعمال شده بود، توانستیم به موفقیت‌های بسیاری دست پیداکنیم که موشک خرمشهر ۴ یکی از آن‌هاست. البته باید یاد و خاطره شهید حسن تهرانی مقدم که پدر صنعت موشکی ایران است را گرامی بداریم که خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ای را برای این صنعت انجام داد.

وی با اشاره به موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: امروز ما به نسل چهارم موشک خرمشهر رسیده‌ایم که به بومی‌بودن، جوانان پرافتخارمان و قابلیت‌های آن افتخار می‌کنیم. موشک «خرمشهر ۴» برد ۲ هزار کیلومتری داشته و وزن سرجنگی آن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. طول سرجنگی آن حدود ۴ متر است و هدایت آن در فاز میانی انجام می‌شود.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به نحوه حرکت نسل چهارم موشک خرمشهر عنوان کرد: این موشک پس از رهاشدن از سکوی پرتاب مطابق با برنامه به سوی بالا حرکت می‌کند که در ارتفاع مشخص با سرعت مشخص بدنه از کلاهک جدا شده و فقط سرجنگی آن باقی می ماند. این موشک پس از طی مراحل فوق وارد فاز میانی می‌شود که برد اصلی موشک در آنجا تنظیم می‌شود.

رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با بیان این‌که «سر جنگی موشک در ارتفاع چندکیلومتری خارج از جو قرار گرفته و در این مدت موتورهای پشت این سرجنگی دو فرآیند انجام می‌دهند»، گفت: اولین قدم برطرف‌کردن اغتشاشات ناشی از جدایش موتور از سرجنگی است و گام دوم، استفاده از موتورهای دیگری است که به سرجنگی کمک می‌کنند تا به سوی هدف تعیین‌شده برود.

وی ادامه داد: هنگامی که فاز میانی به مرور در حال پایان است، باید تمام خطاها به سمت صفر برود. یعنی موتورها باید به نحوی در این فاصله طولانی ۲ هزار کیلومتری کار کرده باشند که همه خطاها را به سمت صفر برده و سر جنگی را به پایداری کامل برسانند.

وی با اشاره به مراحل بعدی حرکت موشک «خرمشهر۴» گفت: هنگامی که حرکت موشک در فاز میانی رو به پایان است، سرجنگی آماده ورود به جو غلیظ می‌شود. در این مرحله، شاهد کاهش تدریجی سرعت موشک از ۱۶ ماخ در فاز میانی به ۸ ماخ است. سرعت ۸ ماخ برای یک موشک مانند خرمشهر۴ یعنی مقابله با آن برای سامانه های پدافندی یک کار محال است.

سردار فرحی افزود: هنگام ورود سرجنگی به جو غلیظ، برای ایجاد شرایط پایدار موتورهای دیگری فعال می‌شوند که سرجنگی را مانند یک مته و چرخ دوار در یک مدار دایره‌ای شکل گردش می‌دهند تا پایداری خود را در حرکت به سوی هدف حفظ کند و انحرافی در مسیر حرکت موشک ایجاد نشود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز